• Mama Africa

Norsk skogskatt - jag vill veta allt!

Jag har gått i "skaffa-katt-tankar" ett tag nu, och funderar lite på om det ska bli en vanlig bonnis eller någon raskatt. Jag är väldigt inne på norsk skogskatt just nu, tycker de är fina, och vad jag kan läsa mig till så är de sociala och med relativt lättskött päls.

Ni som har erfarenhet av skogisar - vad säger ni? Jag vill veta allt om dessa katter.

• Svar på tråden Norsk skogskatt - jag vill veta allt!
  • La Lola

Det enda jag vet är att det heter Norsk skogkatt.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • bellsii

jag har en norsk skogskatt, dom är en enmanskatt iungen ´bra familjekatt har jag märkt nu sen vi fick tillökning bara jag som får röra den, så den har nu flyttat till min mor.
    Får lätt tovor i pälsen om den ä ute så amn måste kamma varje dag.

• Lissy

Det jag har hört om Norsk skogkatt är att det ska vara en ganska aktiv kattras.
    "Norsk Skogkatt är oftast reserverad mot främlingar men tillgiven sin familj. Den norska skogskatten kräver mycket aktivitet och trivs med uteliv. En Norsk Skogkatt är intelligent, vänlig och lekfull." (katterian.se)

Ett tips är att googla runt på olika kattraser för att hitta en med rätt egenskaper för dig. Det skiljer mkt mellan de olika raserna.

Själv är jag nybligen Ragdoll-ägare. Vi valde den rasen för att dess egenskaper passar oss: sällskaplig, lugn, lättskött päls (för att vara långhårig), tålmodig, kelig m.m. Rekommenderas helt klart, särskilt om du har barn. Sen tycker jag att de är väldigt vackra också, även om utsidan inte är allt
    www.scandinavianragdoll.com

Lycka till!

• Skogstokig

En rasren Norsk skogkatt med stamtavla är oftast en mycket bra familjekatt, social och trevlig och väldigt vacker. Pälsen är lättskött och tovar sällan. Välj en seriös uppfödare med bra renommé och som avlar på katter som är rastypiska, sociala, hälsotestade och med bra pälskvalitet, så tovar sig inte pälsen.

• Kyanita

Har en skogis som är 16 år nu. Hon är väldigt kelen, social och jättetålig med barn. Har inte haft några som helst problem med hennes päls förrän det sista året då hon börjat bli så gammal att hon själv har svårt att sköta den.

Svar på tråden Norsk skogskatt - jag vill veta allt!