• leia83

får extrema kramper i vaderna VARJE natt!!! Inte gravid!

Vet inte vad jag ska göra längre, hålle rpå att få spel. Varje gång jag sover ( äår anttarbetare) dag som natt så får jag extrema muskelkramper i vaderna. Det är olika vad varje gång, har en tendens att turas om dvs varannan natt höger och varannan vänster. Muskeln knyter ihop sig ordentligt och det står en kula rakt ut från vaden, jag måste ställa mig upp och försöka pressa ner benet vilket inte är helt lätt. Detta började för ca 2 månader sedan och kommer nu tätare och tätare. Hade ca 1 veckas uppehåll men nu kommer det VARJE natt/dag. Blir tokig snart.
    Jag är inte gravid.
    Vad handlar detta om? Måste jag kolla upp det? vad kan man göra åt det?

• Svar på tråden får extrema kramper i vaderna VARJE natt!!! Inte gravid!
  • Hannathu

Du har inte magnesiumbrist?
    Det kan man få muskelkramper av, rätt vanligt bland folk som tränar hårt

• k girl

Kaliumbrist kan också ge sendrag och "restless legs".

• Fru Gustavsson

det kan vara antingen magnesium eller kalium-brist, men det är bättre att ta magnesiumtillskott än kaliumtillskott, har något att göra med hur kroppen använder tillskotten vill jag minnas. Jag hade vadkramper som bara den, började med mg och de gick över...

Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • leia83

jag tränar inte extremt (läs inte alls).
    Jag tar ju en del vitaminer redan så jag har svårt att tro att jag fattas något. Om det inte är det vad kan det då bero på? Finns det någon åkomma som kan orsaka det? Eller överansträngning då jag går en hel det på jobb?

• Fru Gustavsson

Mina vadkramper beror sannolikt på att jag går på LCHF-kost, dricker inte tillräckligt med vätska osv.
    Och jag tränar inte ett endaste dugg..

Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • Hannathu

Kolla om dina vitaminer innehåller kalium och magnesium
    Att det är vanligt bland de som tränar hårt behöver ju inte betyda att det är helt ovanligt bland alla andra

• Blinkaa

Vatten! Drick vatten!!

Carpe Diem
  • Caysa

vätskebrist kan ge muskelkramp, även vid måttlig vätskebrist om du då har ett jobb där du står mycket är det mest troligt att du får muskelkrampen just i vaderna

prova även att stretcha vaderna varsamt ett par gånger timmarna innan läggdags.

• Freja10

Jag brukar aldrig ha kramp i vaderna, har väl hänt en gång för många år sedan när jag just börjat käka p-piller. Just p-piller kan ju ge sådana kramper. Äter du sådana?

Iaf så har jag nu haft kramp i vaden 2 ggr på bara några månader (äter inte p-piller längre). Det enda jag kunde komma på som jag gjort utöver det vanliga i vardagen nu den senast gången för ett par veckor sen var att jag gått väldigt kraftigt och ansträngt uppför en backe, så jag kopplar krampen till överansträngning. Vilket även du tog upp - kanske kan det vara det, att du anstränger vaderna för mkt på jobbet.

Svar på tråden får extrema kramper i vaderna VARJE natt!!! Inte gravid!