• baby beluga

flyttbar diskmaskin??

nej nu får det tusan vara nog. måste ha en diskmaskin. efter att ha bott utomlands i ett antal år är jag van vid diskmaskiner som är på hjul och som man helt sonika skruvar fast i kranen då man ska diska för att sedan koplla bort den och ställa den där den får plats. finns detta i sverige? var? vilket märke? osv. någon med lite tips?

• Svar på tråden flyttbar diskmaskin??
  • baby beluga
    baby beluga skrev 2010-07-30 21:23:43 följande:
    nej nu får det tusan vara nog. måste ha en diskmaskin. efter att ha bott utomlands i ett antal år är jag van vid diskmaskiner som är på hjul och som man helt sonika skruvar fast i kranen då man ska diska för att sedan koplla bort den och ställa den där den får plats. finns detta i sverige? var? vilket märke? osv. någon med lite tips?
    BUMP
  • Pappa G

Är det inte det vi kallar bänkdiskmaskiner då?

Fast har ni möjlighet, så skaffa en riktig golvmodell istället. Finns även i smala storlekar på 45 cm bredd. (Ord 60 cm).

• sommar2001

Det finns fristående diskmaskiner med toppskiva och viktblock i "vanlig" storlek. Dock inte hos alla märken och jag har inte sett någon med 4 hjul så det är inte bara är att flytta hit och dit. Men det går ju att fixa om man är lite händig.

Är ganska säker på att modellen hette ADP43?? (?= 2 siffror)  men nu var det ju 15 månader sen jag jobbade sist så den har säkert fått nytt nummer.  

• sommar2001
    sommar2001 skrev 2010-08-01 21:41:09 följande:

Det finns fristående diskmaskiner med toppskiva och viktblock i "vanlig" storlek. Dock inte hos alla märken och jag har inte sett någon med 4 hjul så det är inte bara är att flytta hit och dit. Men det går ju att fixa om man är lite händig.

Är ganska säker på att modellen hette ADP43?? (?= 2 siffror)  men nu var det ju 15 månader sen jag jobbade sist så den har säkert fått nytt nummer.  

Av märket Whirlpool. Glömde säga det. Tror även att ett märke som heter Candy har haft någon liknande modell.
  • baby beluga

för att förtydliga mig lite har jag alltså då jag bodde i usa haft en diskmaskin som står för sig själv i köket, och som man när man vill diska helt sonika frar fram till vasken, pluggar in med en slang och sedan sätter igång. den är alltså inte ankopplad till vatten jämt utan bara medans man diskar. sedan rullar man bort den igen då man inte använder den. det är en fullstor maskin som står på golvet men fördelen är alltså att den inte är kopplad till vatten hela tiden utan kopplas till kranen och sedan pumpas vattnet ner i vasken genom en slang.

hittar absolut inget sånt i svenska butiker...någon som vet?

• Pappa G

Diskmaskiner bör vara monterade och anslutna permanent enligt bl.a. försäkringsregler (ökad risk för vattenskador), därav tror jag inte den typ du beskriver marknadsförs i Sverige..

• sommar2001

Det är precis som pappag säger men det finns/har i alla fall funnits maskiner som  inte behöver installeras under bänk. Under alla år jag har jobbat med vitvaror har vi alltid haft tllgång till någon sädan maskin. I sverige är diskmaskiner avsedda för fast inkoppling men visst går det att göra som du vill, koppla in den när man ska diska.
    Är föräldraledig nu men börjar att jobba i mitten av september så skicka mig ett mail då så ska jag kolla om det finns sånna diskmaskiner att få tag på idag.

• baby beluga

vad snäll du är! tack!

Svar på tråden flyttbar diskmaskin??