• jagäraf

Sy i trikåtyg?

Jag har tänkt sy mig en klänning i trikå/jersey vilket jag aldrig tidigare gjort och undrar vilken söm på symaskinen jag ska använda mig av? Om jag använder raksöm gissar jag att den blir för stum och den trikåsöm maskinen har verkar lite underlig. Vad använder ni andra som syr?

• Svar på tråden Sy i trikåtyg?
  • Kodia

Jag är ingen expert, men jag har använt en tvillingnål (köpes i sybehörsbutiken) och sedan sytt raksöm när jag fållat trikå. För att sy ihop olika  stycken tror jag att jag tog en smal sicksack.

• jagäraf
    Kodia skrev 2010-07-30 21:44:17 följande:
    Jag är ingen expert, men jag har använt en tvillingnål (köpes i sybehörsbutiken) och sedan sytt raksöm när jag fållat trikå. För att sy ihop olika  stycken tror jag att jag tog en smal sicksack.
    Jag har funderat på sicksack men undrar om det kanske syns i sömmen? Jag får väl provsy en bit.
  • Virriga Vera

På de flesta nyare symaskiner så finns det en som som ser ut som om det är några raksömssteg och sedan ett sicksacksteg, det ser ut som en halv overlocksöm. Den skall du använda. Använd inte enbart sicksack, det ser konstigt ut drån rätsidan av tyget då.

• jagäraf
    Virriga Vera skrev 2010-07-30 21:49:38 följande:
    På de flesta nyare symaskiner så finns det en som som ser ut som om det är några raksömssteg och sedan ett sicksacksteg, det ser ut som en halv overlocksöm. Den skall du använda. Använd inte enbart sicksack, det ser konstigt ut drån rätsidan av tyget då.
    Åh, bra! Jag tror att det är en sån söm som finns på min maskin (fast den är från -84) men jag har alltid tyckt att den ser lite konstig ut, fast den heter trikåsöm. Ska testa den. Tack för tipset.
Svar på tråden Sy i trikåtyg?