• Zaria

Sviker du väninnan eller sambon?

Scenariet: Din bästa väninna berättar att hon precis blivit gravid och är jätteglad över det medan hennes sambo inte alls är lika glad och säger att antingen gör hon abort eller så gör han slut och drar.

Både du och din sambo är vänner med detta paret och din sambo känner din vänninnas man bra även om de kanske inte pratar så mycket om känsliga saker med varandra.

Din vänninna är jätteledsen och ber dig komma över och prata lite, hon ber dig även att vara tyst om det som hänt. Problemet är att du sagt till din sambo att ni skall försöka kolla film just idag, det är inte så att ni umgåtts lite sista tiden utan ni har haft gott om tid att umgås i övrigt. Din sambo vill såklart veta vart du skall när du åker iväg, vad säger du? och vad är rätt?

1) Jag åker till min väninna men säger inte varför till min sambo utan bara att kompisen vill ses, vilket kanske gör din sambo lite irriterad.

2) Jag åker inte till min väninna, sambon är viktigare

3)Jag åker men berättar för min sambo vad som hänt väninnan trots att jag lovat att inget säga

4) Jag säger till väninnan att jag kan komma, men då måste jag få lov att berätta för min sambo vad som hänt henne.

Vad är viktigast för er? Att ni berättar allt för er partner även om någon bett er vara tysta då man alltid bör vara ärlig mot sin partner, eller är det viktigare för er att er väns hemlighet bervaras hemlig trots att du vill vara ärlig mot din partner?

OBS: Detta är inget jag upplevt personligen på mycket länge, däremot har jag sett scenariena i div trådar här, därav att jag är nyfiken på vad ni tycker och hur ni värderar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-30 21:59
    ALT)5: Jag säger till sambon att min vän behöver prata, men förklarar inte mer än så.
  • Svar på tråden Sviker du väninnan eller sambon?
  • TheMother

Inget av alternativen.
    Skulle säga till sambon att jag måste åka till min väninna, att hon inte mår så bra och behöver få prata av sig. Om vad skulle jag inte nämna.
    Det tror jag absolut inte han skulle bli sur av, och blev han det så skulle det vara otur för honom.

Mamma till Anton 080920
  • Lillsnufflan

Definitivt 1. Men min man skulle inte bli irriterad, han skulle ju förstå att det var viktigt annars skulle jag ju inte bara sticka. Och skulle han mot förmodan inte fatta skulle jag bara säga att det var kris och då skulle han definitivt förstå.

• Zaria

Leah: Lägger in ditt alternativ med, satt faktiskt och funderade på ett till men hade stopp i huvudet =)

• Neko

Definitivt 3. Men jag berättar nästan allt för min sambo... och han skulle inte visa att han visste. Han skulle förstå varför jag ville åka dit och han skulle inte säga något vare sig till väninnan eller till hennes sambo.

Hade jag varit i den situationen hade jag tyckt att det var okej att hon berättade för sin sambo men hon behöver inte säga något om det till mej så att det blir awkward när vi ses nästa gång. Och så länge han inte för det vidare till min sambo...

• Liam0411

Jag skulle åka till min väninna och säga till min sambo att något hänt som väninnan vill prata om. 

Älskade och saknade Liam 2004-2006
  • VirrigaVerna

Jag åker till min väninna och skiter i om maken skulle bli irriterad. Jag är vuxen och kan ta egna beslut och hade jag lovat henne att inte säga något hade jag hållit det löftet.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • VirrigaVerna

Alternativ nr 5 passar nog bäst. Jag såg inte tillägget först.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Michaeala

Jag skulle säga till väninnan att det inte passar just då på kvällen, utan ses nästa dag på dagen då man ändå far omkring på äventyr, just för att det skulle verka misstänskamt om jag drog till henne nu när jag är med min kille. Att han skulle fråga för mycket, och hon ville ju vara diskret

• Zaria

Kanske skall svara själv också =)

Helt klart alt nr:5

Dock vet jag att det finns många som tycker att man skall vara rälig mot sin partner kontant och att han skall veta allt även om man lovat någon att vara tyst om något.

I min bekantskapskrets finns nog både och, och även väninnor där jag tycker väldigt bra och känner deras partners så det inte gör något, däremot finns det de som gärna berättar allt om mina "problem" för nya partners man knappt känner alt partners man inte gillar, då kan jag bli besviken.

• fruis

Jag säger att min väninna mår dåligt och behöver stöd så tyvärr får vi skjuta upp vår myskväll.  Sådant har ju hänt ett antal gånger genom åren och vi är båda införstådda med att sådant "smäller högre" än filmkvällar och att man inte behöver berätta varför heller, bara att det är viktigt. Hade det däremot varit något viktigare inplanerat hade väninnan kanske fått vänta.

• Nenne666

Min sambo hade vetat å jag hade åkt till min sambo.

Svar på tråden Sviker du väninnan eller sambon?