• Sofies värld

Är jag en kandidat för att donera???

Hejsan!

Jag är en tjej på 24 år som vill donera ägg. Jag har funderat på detta ett bra tag och känner mig redo nu. Jag har två barn och känner mig nöjd med det, nu vill jag hjälpa andra.
    frågan är bara om jag får?

Jag är:
    - 24 år
    - har två barn
    - lider av PCOS, yttrar sig genom att jag har väldigt få ägglossningar. Första barnet blev till utan hjälp, det andra blev till efter en behandling med Pergotime
    - Är opererad för giftstruma
    - 161 cm lång och ca 53 kilo
    - frisk i övrigt

tacksam för svar! mvh/Sofie 

Iseline 4 okt-06, Tor 23 mars-09
  • Svar på tråden Är jag en kandidat för att donera???
  • Jezamine

Vad säger sjukvården när du frågat dem?

Avstängd tills vidare
  • Sofies värld

jag har inte tagit kontakt än faktiskt. läste att om man själv har haft svårigheter att få barn, så är man ingen lämplig kandidat. Jag tycker inte att jag har haft svårt att få barn, min första blev till utan hjälp. Min andra genomgick vi en hormonbehandling eftersom vi inte ville vänta på en eventuell ägglossning, men jag svarade väldigt bra på behandlingen och var gravid direkt.

Mina ägg är det inga fel på, men jag vet inte hur hårda dom är i sina bedömningar. kanske är det någon här som söker en donator och tycker att mina kvalitéer duger bra. 

• Jezamine
    En äggdonator ska vara en frisk kvinna som vill hjälpa barnlösa par. Donatorn ska vara yngre än 35 år och helst ha egna barn. Närstående donator, som syster eller väninna, kan förekomma i undantagsfall.

Äggdonatorn utreds med bl.a. blodprovstagning för att utesluta sjukdomar och infektioner. Det är viktigt att både donator och mottagare blivit informerade om de juridiska regler som gäller och att man känner att beslutet att bli donator fattats efter moget övervägande, så att man inte riskerar att ångra sitt beslut. Samtal med läkare och beteendevetare ingår alltid i utredningen. Varje donator får ge upphov till 6 barn och eventuella syskon.

Avstängd tills vidare
  • Morkullan

Jag är osäker vad gäller giftstruman men i övrigt ser inte jag ngt problem!
    PCOkvinnor är ju i den mest framgångsrika gruppen bland IVF patienter och äggen brukar bli många och ofta av mycket bra kvalitet. Bristen på äggdonatorer är stor! Ta gärna kontakt med Miramis här på FL som söker med ljus och lykta efter en donator!

• Jezamine
    Jezamine skrev 2010-07-30 22:30:26 följande:
    En äggdonator ska vara en frisk kvinna som vill hjälpa barnlösa par. Donatorn ska vara yngre än 35 år och helst ha egna barn. Närstående donator, som syster eller väninna, kan förekomma i undantagsfall.

Äggdonatorn utreds med bl.a. blodprovstagning för att utesluta sjukdomar och infektioner. Det är viktigt att både donator och mottagare blivit informerade om de juridiska regler som gäller och att man känner att beslutet att bli donator fattats efter moget övervägande, så att man inte riskerar att ångra sitt beslut. Samtal med läkare och beteendevetare ingår alltid i utredningen. Varje donator får ge upphov till 6 barn och eventuella syskon.

www.lio.se/Verksamheter/Barn-och-kvinnocentrum/Kvinnoklinikerna-i-Ostergotland-/Reproduktionsmedicinskt-centrum-RMC/Aggdonation/
    Hittade länken.
    Avstängd tills vidare
  • Sofies värld

giftstruman är inte ärftlig, både hypertyreos och hypotyreos är dolda kvinnosjukdomar som många har utan att veta om det. vad gäller PCOS tvistar väl de lärde, men som sagt jag har egentligen inte haft några besvär av det. tvärtom har jag ju sluppit att ha mens.

tack jezamine för länken, jag vet inte riktigt vart det var jag läste att man inte fick ha haft problem att själv få barn, men jag är ganska säker på att det står på någon kliniks sida. 

• Jezamine
    Sofies värld skrev 2010-07-30 22:38:44 följande:
    giftstruman är inte ärftlig, både hypertyreos och hypotyreos är dolda kvinnosjukdomar som många har utan att veta om det. vad gäller PCOS tvistar väl de lärde, men som sagt jag har egentligen inte haft några besvär av det. tvärtom har jag ju sluppit att ha mens.

tack jezamine för länken, jag vet inte riktigt vart det var jag läste att man inte fick ha haft problem att själv få barn, men jag är ganska säker på att det står på någon kliniks sida. 
    Ingen orsak..googlade runt lite...
    Avstängd tills vidare
  • Sofies värld

jag inboxade miramis nu och hoppas hon inte tycker att jag är för påflugen.

• Morkullan
    Sofies värld skrev 2010-07-30 22:41:45 följande:
    jag inboxade miramis nu och hoppas hon inte tycker att jag är för påflugen.
    Hon kommer att bli jätteglad! Hoppas bara att du blir godkänd som donator också! Det skulle ju vara suveränt! Som äggdonator ger du ju en annan kvinna eller ett par den största gåva en människa kan ge en annan! Något att verkligen vara stolt över! Och bara att du är villig att donera är något att vara stolt över, även om det skulle visa sig att du inte uppfyller de stränga krav som finns på donatorer.
  • Sofies värld

Jag har mejlat till sahlgrenska nu och anmält mitt intresse eftersom HIV-testet tar 6 månader. Är man bunden till det sjukhuset sedan tro? 

• Neko

att du behövde en hormonbehandling borde nog inte vara något problem eftersom det ingår väl en sådan alltid när man ska donera ägg? =)

• Morkullan

jag tror inte du bundit dig. Men det är bra att du får ta testet och sen kan du visa det på den klinik du väljer att göra donationen.

• Sofies värld

neko: jag vet inte om det räknas som att man själv har haft svårt att få barn. mina ägg är det inga fel på, det är just att jag inte får dem att mogna och släppa av sig själva. däremot så har jag ju reagerat bra på hormonstimulering.

• Marelb

Andledingen till att de inte vill att donatorn ska ha svårigheter att bli gravid är ju för hennes egen skull. Tänk att först donera och sen upptäcka att man inte kan få egna barn så lätt.

Lycka till TS! Jag ska också donera om jag blir godkänd...

Edwin 2002 *** Vanja 2005 *** Livia 100718
Svar på tråden Är jag en kandidat för att donera???