• PerG

Bra Indisk kokbok?

Jag tycker väldigt mycket om Indisk mat, men har hittills bara provat att laga en enda rätt själv ("Murgh Makhani" från Jens Linders "Långkok"-kokbok).

Googla på Internet efter recept har jag försökt, men ofta får man ju lägga en del tid på att laga maten och det känns lite riskabelt med ett random recept från nätet, så helst skulle man vilja ha en bra kokboksförfattare som har skrivit så man vet att det i teorin ska smaka gott i alla fall... ;)

Så jag undrar om någon har en bra indisk kokbok med många bra recept (gärna då också med de klassiska Tandoori Chicken, Chicken Tikka Masala, m.m)... Jag vill då ha "riktiga" recept där man lagar (i princip) allt själv och inte i stil med "blanda en burk Uncle Bens typ indiska smörja" utan helst ska man göra de flesta kryddblandningarna själv så att man verkligen lär sig laga indiskt... ;)

• Svar på tråden Bra Indisk kokbok?
  • karet

Jag har en indisk kokbok som är den mest sålda tydligen. Ska kolla upp imorgon vad den heter :)

Har lagat en hel del ur den. Bl.a. chicken korma. Sååå himla gott!!

• Pokergirl

Indiska hade en bok med recept som var väldigt poppis. Tror dock man måste försöka hitta den på typ Tradera numera.

• PerG
    Pokergirl skrev 2010-07-31 04:12:22 följande:
    Indiska hade en bok med recept som var väldigt poppis. Tror dock man måste försöka hitta den på typ Tradera numera.
    Ja, den boken har nämnts på många ställen när jag googlat.. har mailat Indiska och frågat, men det lär väl inte finnas någonstans att få tag på den än typ tradera då....
  • sofiaP

Hej! Många indiska kokböcker på svenska är gamla och slut på förlaget. Det finns dock några att köpa på t ex Bokus. På Tradera och Bokbörsen är det lätt att få tag på äldre exemplar av utgångna titlar.

lagaindiskmat.se finns en lista på över 20 st indiska kokböcker på svenska och en massa goda och enkla recept på indisk mat.

• Gevieve

Själv är jag mycket intresserad av indisk kokkonst och har en hel del recept samlade sedan många år tillbaka. Det jag verkligen varmt kan rekommendera är webbsidan www.manjulaskitchen.com/ .
    Där finns video till varje recept + nedskrivet recept. Jag har gjort otroligt många maträtter enligt hennes recept och var och en har hittils blivit mycket gott!

Jag såg att du ville ha kokbok, men tänkte att det ändå är värt att tipsa om den hemsidan då jag rotat och plöjt igenom så många webbsidor i jakt på indiska recept och hittat en del bra, men denna är superbra helt enkelt. Efterrätter, kötträtter, vegetariskt, glutenfritt, förrätter och mycket mer har jag hittat där!

• Malinans

Jag tycker att Padma Lakshmis recept är bra! Har en kokbok av henne hemma, på engelska dock så måtten blir lite knepigt att få till ibland. 

Det finns några recept av henne på svenska på den här sidan också: www.vinochmatguiden.se/recept

• TobiasOskarsson
    Malinans skrev 2015-08-24 10:39:48 följande:

Jag tycker att Padma Lakshmis recept är bra! Har en kokbok av henne hemma, på engelska dock så måtten blir lite knepigt att få till ibland. 

Det finns några recept av henne på svenska på den här sidan också: www.vinochmatguiden.se/recept

Hon är sjukt stor i Usa, tack för recepttipsen. 
  • Malinans
    TobiasOskarsson skrev 2015-08-25 11:01:39 följande:
    Hon är sjukt stor i Usa, tack för recepttipsen. 
    Det var så lite så! Hoppas det smakar :)
Svar på tråden Bra Indisk kokbok?