• Hooligan85

Hjälp mig

Jag och min sambo har två barn, dottern är 2 år och sonen är 6 månader.
    Jag har varit sjukskriven sen några år pga rygg problem och adhd, sambon har varit arbetslös men nu fått jobb sen några månader tbx.
    När sonen föddes blev han sjuk så fick ligga in en vecka..
    När vi kom hem(pappan fick åka hem tidigare till dottern) så va hon inte glad på mig vilket var väntat... Men det gick över fort.
    Sen fick sambon jobb vilket innebar mycket jobb och ibland morgon till kväll..
    Då började hennes trotts.. Från dag 1 började hon trottsa.. Hon går på dagis men har nu ledigt.. så hon e jämt med mig och lillebror.. I början var det bara massa skrik, bråkande å kasta saker över allt... Sen började hon slåss, då slå på mig för minsta lilla.. nu även mot lillebror.. ibland e hon så snäll och underbar mot lillebror... men mot mig alltid bråk, skrikande.. inte ofta hon faktiskt e glad när vi leker och så... inget funkar, vägrar sova förens pappa e hemma å lägger henne... hon e milt sagt överjävlig... MEN så kommer pappa hem å hon total förändras och blir snäll å lyssnar på allt man säger till henne :S

Jag e maktlös å hon har total kontroll över mig.. Vad ska jag göra? gråter varje dag å känner mig så förbannat värdelös :(

• Svar på tråden Hjälp mig
  • eeeee

hur har du det med regler och konsekvenser för det du gör? vad skiljer sig där mellan dig och pappan?

• Flickan och kråkan

Små barn tar ofta ut frustration på den person/de personer de är tryggast med så försök att inte ta det personligt. Min äldsta var helt hopplös mot mig - arg och agressiv - en helg när han var runt 2½ . När vi satte oss ner och pratade så kom det fram att han saknade pappa som hade jobbat mycket under veckan och även på helgen.

http://www.viforaldrar.se/artiklar/2007/02/01/jesper-juul-coachar/

Den här sidan är inte heller så dum......om "trots" i allmänhet:
    http://www.ur.se/Vuxen/Familj/Foraldraskola/1-6-ar/Artiklar/Overlevnadsguide-till-trotsaldern/

Svar på tråden Hjälp mig