• Anonym

Vaknar av att jag inte kan andas!

Jag brukar sova på magen... och nu har det hänt några gånger att jag vaknat av ett ryck och kan knappt andas. Jag har magsyra i strupen och i munnen. När jag vaknat så sätter jag mig upp automatisk och börjar att "hulka" för att få ner magsyran igen. Under tiden så känns det som att jag inte får någon luft och jag får oftast panik och blir chockad efteråt. Jag har försökt att sova på sidan om det hjälper men jag vänder mig automatiskt till magen i sömnen.

Detta har hänt för något år sen, sen slutade det. Nu har det hänt 2 gånger på kort tid.

Nån som vet vad detta beror på? Jag blir rädd!

Sist det hände så pratade jag med sjukvårdupplysningen men fick inget bra svar.. Dom sa i stort sätt bara att det är inget farligt.

Men det är ju hur läskigt som helst att vakna upp å inte få ngn luft!

• Svar på tråden Vaknar av att jag inte kan andas!
  • Syster C

Tror att du skulle kunna prova med något medel som hämmar syrabildningen i magen eftersom det du beskriver låter mest som sura uppstötningar. Det finns ett medel som heter Gaviscone som man tar efter måltid och som lägger sig som ett lock och gör att magsyran inte tränger upp i matstrupen. ( vet dock ej om det är receptfritt eller ej.)
    Men, som sjukvårdsupplysningen sa, så är det ofarligt. men läskigt såklart!

• Anonym

Inte samma sak, men under förra graviditeten hade jag mycket halsbränna, vaknade upp några ggr med att det kommit spy i halsen och jag inte fick nån luft, så förstår lite hur du känner.

• Anonym

Jag får kanske gå till apoteket å höra. Väldigt läskigt när det händer, jag får ingen luft å får total panik. Sen får jag så ont i halsen efteråt.

Jag funderade på om man kanske skulle kunna höja huvudänden av sängen, men vet inte hur de ska gå till. (jag har en malm säng från IKEA). Att ha en extra kudde skulle inte göra så mkt, den skulle flyga sin kos i sömnen. hehe.

Svar på tråden Vaknar av att jag inte kan andas!