• Mary10

SGI om man arbetar extra vid sidan av sin heltidstjänst

Jag undrar lite hur det funkar med beräkning av SGI. Jag har en fast anställning på heltid men utöver det tar jag några extra pass varje månad hos en annan arbetsgivare som timanställd. Kommer försäkringskassan räkna med min extrainkomst trots att jag arbetar heltid utan den?

• Svar på tråden SGI om man arbetar extra vid sidan av sin heltidstjänst
  • Anonym (Klart de gör!)

Så länge du, genom deklaration, visar att du har 2 arbetsgivare. Kruxet kan möjligen vara, att du inte tjäner ett fast belopp hos arbetsg. 2, eftersom du jobbar på timmar. Gå efter det du deklarerade sist, gör ett genomsnitt (med marginal neråt),

Eller ring skattemyndigheten och fråga. Har man flera arb. givare kan risken för kvarskatt uppkomma, därför är det viktigt att höra med sk.m.

Är du med i facket, är det också viktigt att du kollar så arb. nr. 2 drar ett belopp, enligt din inkommst, annars kan det bli' för lite på årsbasis.

• Mary10

Båda arbetssgivarna står klart och tydligt med i deklarationen så det är inget problem.

Ne, som sagt tjänar jag väldigt olika på arbete nr 2. Mest på sommaren.

Men i deklarationen står ju min årsinkomst från båda arbetena. Kan försäringskassan basera min SGI på det?
    Hur långt tillbaka i tiden vill de ha uppgifter om min inkomst? Det blir ju stor skillnad om de bara kollar på 6 vintermånader jämfört med 6 månader då sommaren räknas med. Eller baseras det på 12 månader?

Jag har angett att jag vill ha 33% skatt dragen på arbete nr2 för att undvika att bli återbetalningsskyldig på skatten, men tack för påminnelsen.

Jag betalar redan högsta fackavgiften genom mitt heltidsarbete så det borde ju inte vara något bekymmer.

• Anonym (Klart de gör!)

Väldigt klokt av dig, att du begär 33% i avdragen skatt!  F.K ser på den totala inkommst du har haft, i din senaste deklaration (2009), så det du har tjänat under det året, är det de kommer att gå efter, när du lämnar in dina uppgifter. Om det förekommer en förfrågan om inkommståret 2010 + 2011, då är det där du skall "skönna" hur mycket du kan komma att få i nkommst, och det var det jag menade med "marginaler neråt. Men har du ett hum om hur stort arbetsbehovet är hos arb. nr. 2, då kanske du kan göra en sådan uppskattning? (Genomsnitt). Och det är just här du skall tänka på att inte uppskatta för högt. Om du betalar in mera skatt än det du skall, får du ju tillbaka det sen.

SGI: (googla är kul).

www.forsakringskassan.se/nav/0e5e61445225a3b49428cf74c03ea30f

Solig

• Mary10

Jag är väldigt tacksam för din hjälp. Kände inte att jag fick riktigt tydliga svar på mina frågor på försäkringskassans hemsida.

Det är väldigt svårt att veta hur mycket jag kommer arbeta på mitt extra jobb de kommande åren. Vad skulle hända om jag tror att det blir mer än det verkligen blir? Hur menar du med marginaler nedåt? Jag antar att du menar att jag isf skulle få för hög SGI.

Men om jag skickar in mina uppgifter för 2010 och tar ut föräldrapenning 2011 så måste ju SGI vara grundat på 2010 års inkomst. Då kommer jag ju inte att arbeta under den tiden jag tar ut FP, då finns det ju inga antagna belopp som kan bli fel eftersom jag inte arbetar då. Jag är helt ny med försäkringskassan. Brukar i andra fall ha väldigt bra koll på siffror men det här känns av någon anledning lite lurigt. Så återigen tack för ditt engagemang!

• Anonym (Klart de gör!)

Ja, visst är det förvirrande, men på måndag, tycker jag du skall kontakta FK, och i princip ställa samma fråga, som du har ställt här i din tråd. Det du skall fråga dem, är hur du kan sätta din SGI. med hänsynstagande till dit extrajobb. Det hela handlar ju om att du skall få så hög SGI, så du kan få högst möjliga mammapeng, Du måste nog prata med dem, ingående, för ingenting kommer att fixa sig "automatiskt", som kanske många tror.  Lycka till med allt!{#emotions_dlg.flower}

• Anonym

Hur är det om man har en heltidstjänst i Sverige mer arbetar extra i Norge då?

Svar på tråden SGI om man arbetar extra vid sidan av sin heltidstjänst