• SilverEmma

Fick inte jobb pga graviditet...

http://www.aftonbladet.se/wendela/jobbet/article7549140.ab

Men allvarligt. Detta ser jag inte som diskriminering av gravid. Hon kan helt enkelt inte börja jobba när tjänsten börjar! Skit i orsaken!! 

Om jag söker en tjänst och säger "men jag kan inte börja förrän 6 månader senare!" så är det väl självklart att jag inte får jobbet?? Varför behöva anställa TVÅ personer (ordinarie och vikarie) när det räcker med EN person som kan börja jobba när det behövs?

Varför ens söka en tjänst som man inte ens kan börja på när det är utsatt? 
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Svar på tråden Fick inte jobb pga graviditet...
  • Marzenie o dziecko

helt sjukt....hon skulle ju födda i samma månad som tjänsten började.
    förstår inte varför hon ska få 100 000 kr för det...vart fan är sverige på väg.

• Marzenie o dziecko

föda skulle där stå  :)

• Blå Flygare

Jag tycker domen är helt rätt De kunde ha anställt praktikanten och sen satt in en vikarie till augusti.

• SilverEmma
    Blå Flygare skrev 2010-07-31 08:44:17 följande:
    Jag tycker domen är helt rätt De kunde ha anställt praktikanten och sen satt in en vikarie till augusti.
    Varför ska dom göra det om det fanns andra sökande till tjänsten som var lika bra och kunde börja när han/hon skulle? 
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • UpsyDaisy

Jag tycker det är helt rätt att hon fick ersättning! Hon har redan jobbat där hur länge som helst GRATIS som praktikant och sedan jobbat under sommaren. Klart som fan att hon skulle ha jobbet. De har uttnyttjat henne som gratis arbetskraft bara för att sedan bli av med henne när hon blir gravid. Själv är jag praktikant med hopp om anställning och jag vågar absolut inte bli gravid utifall att de senaste sex månaderna som gratis arbetskraft ska gå i stöpet.

• Bedan
    SilverEmma skrev 2010-07-31 08:33:33 följande:
    www.aftonbladet.se/wendela/jobbet/article7549...

Men allvarligt. Detta ser jag inte som diskriminering av gravid. Hon kan helt enkelt inte börja jobba när tjänsten börjar! Skit i orsaken!! 

Om jag söker en tjänst och säger "men jag kan inte börja förrän 6 månader senare!" så är det väl självklart att jag inte får jobbet?? Varför behöva anställa TVÅ personer (ordinarie och vikarie) när det räcker med EN person som kan börja jobba när det behövs?

Varför ens söka en tjänst som man inte ens kan börja på när det är utsatt? 
    Nej du kanske inte ser det som diskriminering, men lagen gör det. Är chefen så jävla korkad så denne rakt ut säger att hon inte får tjänsten för att hon är gravid får chefen stå sitt kast. Jag hade gärna representerat henne i tvisten!
  • Marzenie o dziecko
    UpsyDaisy skrev 2010-07-31 08:47:19 följande:
    Jag tycker det är helt rätt att hon fick ersättning! Hon har redan jobbat där hur länge som helst GRATIS som praktikant och sedan jobbat under sommaren. Klart som fan att hon skulle ha jobbet. De har uttnyttjat henne som gratis arbetskraft bara för att sedan bli av med henne när hon blir gravid. Själv är jag praktikant med hopp om anställning och jag vågar absolut inte bli gravid utifall att de senaste sex månaderna som gratis arbetskraft ska gå i stöpet.
    Vi vet ju inte hela historien bakom...det kan ju vara så att arbetsgivaren inte trivs med henne iheller.

Tyvärr så gör många företag så att de tar in praktikanter från arbetsförmedlingen och sparar pengar...men jag förstår dom...finns det tillgängligt och de kan tjäna pengar på så sätt så varför inte.
  • Blå Flygare
    SilverEmma skrev 2010-07-31 08:46:44 följande:
    Varför ska dom göra det om det fanns andra sökande till tjänsten som var lika bra och kunde börja när han/hon skulle? 
    För att manenl. lag inte får dikriminera gravida. Detta är grunden för en jämnställd arbetsmarknad mellan män och kvinnor, ska kvinnor ha en chans måste diskriminering undergraviditeten förbjudas, det är ändå en lång tid i mitten avkarriären vi talar om. Vi går tillräckligt back ändå av att vi tar ut större del av föräldraledigheten.
  • UpsyDaisy
    Marzenie o dziecko skrev 2010-07-31 08:51:58 följande:
    Vi vet ju inte hela historien bakom...det kan ju vara så att arbetsgivaren inte trivs med henne iheller.

Tyvärr så gör många företag så att de tar in praktikanter från arbetsförmedlingen och sparar pengar...men jag förstår dom...finns det tillgängligt och de kan tjäna pengar på så sätt så varför inte.
    Om de inte hade trivts med henne så hade de avslutat praktiken istället för att erbjuda henne ett sommarjobb
  • Marzenie o dziecko

Tydligen så ska hon spelat in samtalet och man vet ju inte vad som sägs i det.

Svar på tråden Fick inte jobb pga graviditet...