• MatildaAn

Jag har så jäkla ont!!

Jag har så jäkla ont i mitt högra knä. Har haft ont nu i ca 1 vecka.
    Jag är öm om jag trycker. Jag är lite svullen.

Men ondast gör det när jag böjer knät eller belastar det. Att ställa sig upp från soffan eller ta sig ur bilen är fruktansvärt.

Inatt vaknade jag av att det gjorde jätte jätte ont i knät, och då låg jag helt stilla.

Vad kan det vara?    -Jag är gravid i v 31.

• Svar på tråden Jag har så jäkla ont!!
  • kaksmulan

Jag kan nog med 100% säkerhet säga att det inte har med själva graviditeten att göra. Mest troligt har du fått en inflammation i knäet pga ökad belastning. Prova att äta alvedon, Maxdosen, under tre dygn. Även om alvedonet inte hjälper mot smärtan så kan den lägga själva inflammationen så att knäet kan läka själv.

Felixens♥, Ellendellens♥, Anniesens♥ och Algottens♥ stolta mamma!
  • sataya

du kan ha stukat/sträckt något i knät.
    tror inte heller det har med graviditeten att göra...
    ät alvedon om du vill men det hjälper inte mot inflammationer.

• MatildaAn

Nej att det har med graviditeten att göra det vet jag, men jag har ju gått upp en del så det blir ju en del extra belastning på knät.

Vad ska jag göra för att bli av med inflamationen, vad jag förstår så får jag inte smörja å voltaren?

• sataya
    MatildaAn skrev 2010-07-31 10:34:24 följande:
    Nej att det har med graviditeten att göra det vet jag, men jag har ju gått upp en del så det blir ju en del extra belastning på knät.

Vad ska jag göra för att bli av med inflamationen, vad jag förstår så får jag inte smörja å voltaren?
    prata med en läkare för du ska ju itne äta ipren osv heller så det är lika bra att se vad läkaren säger så att du får rätt hjälp utan att det är skada för dig eller barnet.
  • kaksmulan
    sataya skrev 2010-07-31 10:10:32 följande:
    du kan ha stukat/sträckt något i knät.
    tror inte heller det har med graviditeten att göra...
    ät alvedon om du vill men det hjälper inte mot inflammationer.
    Jodå, paracetamol är inflammationshämmande.
  • sataya
    kaksmulan skrev 2010-07-31 17:57:07 följande:
    Jodå, paracetamol är inflammationshämmande.
    nope, det är ibuprofen som är inflammationshämmande... alvedon är febernedsätande och ger smärtlindring och har ingen bevisad effekt mot inflammationer.
  • kaksmulan
    sataya skrev 2010-07-31 18:45:29 följande:
    nope, det är ibuprofen som är inflammationshämmande... alvedon är febernedsätande och ger smärtlindring och har ingen bevisad effekt mot inflammationer.

Jag ger mig! Paracetamol är ingen COX-hämmare.

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=9307 

• MatildaAn

Smärtan i knät släpper inte. Vad gör man om ledbandet är inflamerat?

• Lillsnufflan
    MatildaAn skrev 2010-08-02 22:13:55 följande:
    Smärtan i knät släpper inte. Vad gör man om ledbandet är inflamerat?

Du går till vårdcentralen. Jag antar att du undvikt att belasta det fram till nu? Och om det inte har hjälpt kanske du behöver någon sorts läkemedel och det kan du få hjälp med där. Du vill ju ta något som är skonsamt mot bebisen. Man kan faktiskt ta Ipren t.ex. men enbart efter läkares ordination. Och framför allt måste du ju få veta vad som är fel.

Svar på tråden Jag har så jäkla ont!!