Googla lite åt dej :
Ett annat tecken på att förlossningen är omedelbart förestående är att fosterhinnorna som omger barnet i livmodern brister och fostervätskan rinner ut. Detta kallas att ”vattnet går”.
Ibland kan fostervattnet hålla på att läcka ut under flerqa dagar men eftersom livmodern ständigt ersätter den förlorade vätskan minskar inte volymen märkbart.
Andra gånger kan fostervattnet komma forsande i vad som förefaller vara rena översvämmningen. Om vattnet går på det viset är barnets huvud förmodligen inte fixerat och då bör du lägga dig ner omedelbart och sedan ringa till förlossningen för att få råd om hur du ska göra.
"Jag stod på toaletten och borstade tänderna och tänkte på hur skönt det skulle bli att få sova. Jag var så trött och sa till magen att om du inte kommit ännu så behöver du inte komma inatt. Just då forsade vattnet plötsligt ner för mina ben och jag fann mig stående i en stor pöl. Jag blev så häpen att jag bara stod där och glodde innan jag fattade vad som hade hänt. Vattnet hade gått och nu var det på gång!"
Vanligen går dock vattnet först under det första skedet av förlossningen, när livmoderhalsen är nästan öppen. Det kan tom hända att hinnorna inte brister förrän barnet föds.
När vattnet går timmar, eller tom dagar, innan förlossningen börjar talar man om för tidig fosterhinnebristning. Om vattnet är grönaktigt av mekonium, vilket är barnets första avföring, bör du genast kontakta förlossningen.