• skrosa

Vattenläckage? V 39

Hur vet man att det är vatten man läcker??

Med första barnen sa det splash så det fattade jag. Men nu i morse satt jag i fåtöljen o reste på mig blev blött på låren o på byxan inga mängder. Har nu binda på men det är ju svårt att säga om den blir blöt då de nya är så bra... Kan man sippra utan att det är farligt för barnet eller bör man ringa o prata med förlossningen. bebisen är oxå väldigt mycket lugnare idag än den någonsin har varit, fast jag får respons från den så jag vet att den mår bra. tror jag.

Kram

• Svar på tråden Vattenläckage? V 39
  • IntheSky

Jag väntar mitt första barn så jag har ingen egen erfarenhet, men min barnmorska sa just i förra veckan att om det började rinna till bara lite ner för benet så är det vattenavgång och alltså dags att ringa in.. :)

• Tingeling83

Få inte panik om vattnet går innan förlossningen har startat! Använd en binda som skydd - den gör det också lättare att se färgen på vätskan som läcker ut. Mängden vätska som läcker ut kan variera. Det kan droppa stillsamt eller forsa ut. Vätskan är nästintill klar med en gulaktig ton och eventuellt lite blod till att börja med. Det kan kännas som en chock om vattnet forsar ut - i slutet av graviditeten kan det finnas så mycket som 800 ml fostervatten.

Om det är mycket vätska räcker det inte med en binda. Då är en gammal handduk - även om det kan kännas ovärdigt - mer praktisk, framför allt om du måste åka bil till sjukhuset eller förlossningskliniken. Du kan också skydda bilsätet med ett plastskynke. Om det bara droppar lite då och då är det viktigt att kontrollera att det inte är urin som läcker, vilket också kan hända sent under graviditeten.

När vattnet går är det viktigt att du tämligen snabbt blir undersökt (även om du inte har sammandragningar), oavsett hur långt gången du är. När vattnet väl har gått har du ett sämre skydd mot infektioner, som ibland kan ta sig upp från slidan och in i livmodern. En del sjukhus lägger in dig på BB, medan andra kanske tar emot dig på förlossningskliniken.

Kärlek
  • Tingeling83
    Googla lite åt dej :

Ett annat tecken på att förlossningen är omedelbart förestående är att fosterhinnorna som omger barnet i livmodern brister och fostervätskan rinner ut. Detta kallas att ”vattnet går”.
    Ibland kan fostervattnet hålla på att läcka ut under flerqa dagar men eftersom livmodern ständigt ersätter den förlorade vätskan minskar inte volymen märkbart.
    Andra gånger kan fostervattnet komma forsande i vad som förefaller vara rena översvämmningen. Om vattnet går på det viset är barnets huvud förmodligen inte fixerat och då bör du lägga dig ner omedelbart och sedan ringa till förlossningen för att få råd om hur du ska göra.

"Jag stod på toaletten och borstade tänderna och tänkte på hur skönt det skulle bli att få sova. Jag var så trött och sa till magen att om du inte kommit ännu så behöver du inte komma inatt. Just då forsade vattnet plötsligt ner för mina ben och jag fann mig stående i en stor pöl. Jag blev så häpen att jag bara stod där och glodde innan jag fattade vad som hade hänt. Vattnet hade gått och nu var det på gång!"

Vanligen går dock vattnet först under det första skedet av förlossningen, när livmoderhalsen är nästan öppen. Det kan tom hända att hinnorna inte brister förrän barnet föds.

När vattnet går timmar, eller tom dagar, innan förlossningen börjar talar man om för tidig fosterhinnebristning. Om vattnet är grönaktigt av mekonium, vilket är barnets första avföring, bör du genast kontakta förlossningen.

Kärlek
  • skrosa

Det är färglöst o kommer inte mer än lite ite grann just nu, så jag avvaktar lite till se om det händer nåt mer annars så ringer jag till dem i em:) håller tummarna att det är på gång nu:)

• Therese H

När jag väntade dottern så började vattnet sippra i vecka 39. Tror klockan va 04.00 Jag ringde då förlossningen. Jag fick kraftiga sammandragningar kl 06.00. kl 8 va jag inne på förlossningen och dottern föddes 12.47

• Therese H
    skrosa skrev 2010-07-31 12:43:16 följande:
    Det är färglöst o kommer inte mer än lite ite grann just nu, så jag avvaktar lite till se om det händer nåt mer annars så ringer jag till dem i em:) håller tummarna att det är på gång nu:)
    Tycker att du ska ringa förlossningen. Det kan vara så att de vill att du kommer in och undersöks De sa till mig att ringa och boka tid för undersökning på morgonen om inte värkarna satte igång innan dess
  • skrosa

Skulle avvakta o se om det kommer mera. För nu kommer det inget alls längre. Tack för allt stöd o råd:)

Svar på tråden Vattenläckage? V 39