Gladskit skrev 2010-08-03 10:46:31 följande:
En visstidsanställning är en egen anställningsform och den är tidsbegränsad. Har du en visstid tom 2010-12-31 så är det tom den dagen du har jobb helt enkelt.
En allmän visstidsanställning övergår inte automatiskt till en tillsvidareanställning bara för att arbetsgivaren säger så. Det är inte som en provanställning där du är tillsvidare anställd dagen efter att provanställningen gått ut. MEN det finns en regel som säger att om du har varit anställd på allmän visstid hos en och samma arbetsgivare i minst två år under en femårsperiod, så har du rätt till fast anställning. Det innebär att om din anställning går över två-års-strecket med en dag så har du en tillsvidareanställning. Dock kan ju din arbetsgivare ha skrivit ditt anställningsavtal så att din allmänna visstid går ut exakt den dagen då två-års-perioden tar slut. Och då kan du inte hävda varken det ena eller det andra, utan du har arbetat för dem så länge som du har avtal på.
Som ett enkelt exempel, om du är anställd från 1/1 2010 till 31/12 2011 så är det exakt två år. Den 1/1 2012 blir du tillsvidare anställd om inget annat avtalas. Men du slutar ju enligt ditt avtal den 31/12 2011, och därmed har arbetsgivaren ingen skyldighet att ge dig en tillsvidareanställning.
Fula arbetsgivare låter människor gå anställda på allmän visstid i två år, sedan erbjuder de dem vikariat. Vikariat har nämligen samma regel, alltså att man har rätt till en tillsvidaretjänst efter två år. Men dessa två anställningsformerna räknas separat!!
Tack för ditt svar. Jag tror att jag förstår hur du menar, det verkar allstå som att det hela handlar om att ha en ärlig arbetsgivare. Man får helt enkelt hålla tummarna för att få fortsatt jobb efter mammaledighet. Kanske det är smartast att jobba två år innan jag blir gravid, men med tanke på hur mycket jag längtar så vet jag faktiskt inte om jag kan det.