• Bebisverkstan

    Behov av bra "ursäkter"

    Jag skulle behöva er hjälp med att komma på bra anledning/ursäkt att behöva ta tjänstledig från jobbet mitt i en vardag (tis) utan att någon ska bli misstänksam att jag ska på IVF en dag.

    Det är inga problem för mig att ta ledigt, utan jag vill bara ha en bra anledning/ursäkt eftersom jag har en arbetskollega som är sååååååå nyfiken på allt och alla. Säger jag att hon inte har något med detta att göra, är risken stor att hon bli ännu mer nyfiken samt att det kan skapa lite dålig stämning är jag rädd för. Därför skulle det enklast att vara att dra en liten vit lögn så det inte blir något mer om den saken.

    Vi ska på IVF-utredning slutet av sommaren och vi ska börja med att ta prover, samtal med läkare och en barnmorska och vår IVF-klinik ligger i en annan ort, därför måste jag vara ledig hela den dagen.
    När det sedan är dax att sätta in äggen, tänkte jag vara sjuk dessa dagar, har läst att man bör ej arbeta dom dagarna.

    Och nej, vi vill inte berätta för någon att vi ska göra IVF eftersom det är nog jobbigt nu då vi får massa påpekningar att vi inte har några barn eller frågor när det är dax för oss att "skaffa" bebis.

    Så fram med alla tänkbara ursäkter!

  • Svar på tråden Behov av bra "ursäkter"
  • Stårschan

    Tandläkare, läkarbesök, hantverkare som ska komma, sotare, barndomskamrat som passerar genom stan som du inte ha träffat på 18 år eftersom hon bor i Nya Zeeland nuförtiden.


    Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • Bebisverkstan

    Tandläkaren fungerar inte eftersom jag jag måste vara ledig hela arbetsdagen!

  • Bebisverkstan
    Selfish Geene skrev 2010-07-31 13:55:24 följande:
    säg att du har dödat en (annan) nyfiken typ och att du behöver en dags ledighet för att göra dig av med liket
    Ha ha ha Oj, jag skulle vilja se hennes min om jag sa detta
  • Bebisverkstan

    Jo, jag kan alltid säga läkarbesök - MEN då kommer hon ställa massa frågor vad jag ska göra är etc. :-/

  • Stårschan

    Eller säg att du har sparat lite av semestern och tänkte lyxa till tillvaron genom att ta en hel shoppingdag mitt i veckan bara för att du har lust.


    Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • Helene70
    Bebisverkstan skrev 2010-07-31 14:00:14 följande:
    Jo, jag kan alltid säga läkarbesök - MEN då kommer hon ställa massa frågor vad jag ska göra är etc. :-/
    Kan du inte bara säga att det är personligt och att du inte vill prata om det? Fortsätter hon att tjata så nonchalerar du henne bara (har gjort det själv).
  • Päron1986

    Säg att du ska resa till annan ort under dagen med din sambo bara för att fira att ni är ni och är tillsammans

    Lycka till med ivf!

  • DHF

    Visdomstand som ska dras ut.

    Husbesiktning.

    Träffa hantverkare för offerter av ombyggnad av huset.

     Någon vän som fyller jämt och ni är några stycken som ska överraska henne.

    Träffa en avlägsen vän som är på genomresa. 

  • Stårschan

    Möhippa


    Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • Kristina 2010

    *GAPSKRATT* Har aldrig haft så roligt åt en tråd SkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattande Tack kära IVF-vänner för att ni förgyllde min dag. Det har varit en tuff vecka, så lite skratt behövdes!!

  • Greta1

    Säg att du har en cysta på äggstocken som ska tas bort (rutiningrepp). Sedan när du plussat; "oj, se där! när cystan var borttagen blev jag gravid" Glad

  • Morkullan
    Begravning Vara följeslagare till väninnan som ska göra abort. Vara följeslagare till sambon som ska på jobbig läkarundersökning(problem med tarmen) Vara följeslagare åt mamma som ska göra dagoperation Mormor fyller 90 och ska ha kalas och eftersom hon är kvällstrött så blir det mitt på dagen. Du har sparat en semesterdag och ska på SPA hela dagen! Detta ska bli SÅ skönt!
  • Anne69

    Du kommer behöva ha massor av ursäkter framöver......för det går åt en hel del tid för provtagningar och undersökningar. Men för den här första dagen så tycker jag att du helt enkelt planerar in en ledig dag. Oftast är inte chefen eller kollegerna så himla intresserade av vad man gör......men om du frågar så tycker jag att den enklaste undanflykten är en om att någon äldre släkting fyller jämt (gärna 90 år) och att du ska hjälpa till o fira denna.

    Sen, när ni väl är igång, går det oftast att lägga en hel del provtagningar tidigt på morgnarna så att man hinner till jobbet som vanligt. Annars kan man ju råka försova sig........ Sen får du laborera med en rad undanflykter men tänk på att du ställer upp dem allra mest för dig själv - andra är ofta inte så intresserade och du har ingen egentlig upplysningsplikt. Jag tycker också att du resonerar helt rätt som blir sjuk lagom till ÄP och ET - det är verkligen ingen tid man bör jobba. Och du, jag tycker du gör rätt som inte berättar på jobbet! Går det vägen kommer de få veta ändå

  • Snösport

    Själv har jag gått på akupunktur också och nu denna veckan ville han jag skulle komma vid 2 tillfällen mitt på dagen, han jobbar inte kväll denna veckan fattade jag det som + 1 st VUL, 2 st blodprov  för att sedan nästa vecka ev ny VUL och förhoppningsvis ÄP o ET...= varför inte säga sanningen .-)  Min chef grattade mej att jag ville prova IVF för han har själv 3 barn så han är den som stöttar mest då han förstår om man vill bilda familj. Alla 6 på jobbet vet men vill jag inte prata om det efter TD minus så är det ingen som kräver även om de frågar en gång hur det gått.  
    Annars kan du ju spinna vidare på släktingen som ev fyllde 90 år, hon ska flyttas till hemmet, hon dör hon begravs mm inget kul men är det någon som kollar om man är släkt när man får ledigt en dag med betalning för nära släktings begravning?

    Lycka till

  • rumpnisse16

    Hej! 

    Kan man puffa lite i denna 10 år gamla tråd??? 
    Jag har precis satt igång med processen att bli gravid på andra alternativa sätt än det naturliga. Jag har påbörjat Gonal F inför en ev. IVF. Jag var precis på ultraljud för att kolla om det blivit några äggblåsor och fick svaret att det ev. är något på g, så jag ska fortsätta fram till fredag och nytt återbesök. 

    Yeas! Till saken hör ju jobbet. Jag har ett jobb där jag arbetar väldigt självständigt och nu under pågående pandemi behöver jag inte alltid vara på plats. Just denna fredag och denna tid jag fick för återbesök av uldraljud på äggsstockarna har jag ett fysiskt APT. Hjälp med bra ursäkt? Jag kan inte ansöka om ledigt just pga APT. Jag vet inte hur populärt det är med läkarbesök med så kort varsel? Jag fejkade nyss ett tandläkarbesök för det allra första mötet jag hade med fertilitetsläkaren. Hur många gånger kan man vara sjuk? Nu när det är en världspandemi betyder det ju även att vid sjukskrivning så blir det lite allvarligare och att man måste stanna hemma lite längre än vanligt? Det här är ju liksom bara ett besök i raden av många kommande. Jag tycker jättemycket om mitt jobb och vill inte verka oansvarig men det handlar ju också om att fullfölja drömmen om att få en liten bebis. 

    Tack för era kloka tankar och svar! 

Svar på tråden Behov av bra "ursäkter"