• Clobberella

Hjälp! Enkel dessert till många?!

Hej!
    Jag ska bjuda 15 pers på dessert om några timmar, nån som har något enkelt och bra tips? Ska inte ta för lång tid att göra och vara enkelt och smidigt.... men helt roligare än glass med chokladsås

Hoppas på bra och snabba svar!

• Svar på tråden Hjälp! Enkel dessert till många?!
  • Kinya

äppelpaj

kladdkaka

sockerkaksbakelser med vispgrädde och färska bär (baka/köp sockerkaka, skiva, lägg vispad grädde på varje skiva och några färska bär)

chokladpudding med vispgrädde

marängsviss

grillade bananer med choklad (förutsätter att grillen ändå är igång)

• Clobberella

Funderar just nu på antingen äppel- eller rabarberpaj. Det är ju ganska enkelt.
    Vi ska inte grilla annars hade man ju kunnat göra något roligt på grillen.

• Anna Sui

En paj går ju att "förgylla" lite med tex hackad mandel eller kokos. Vanlijglass till kanske?

• Pink Muffin

Pannacotta funkar ju alltid, men behöver kanske fler timmar på sig att stelna...!?

Man ska aldrig säga aldrig...
  • Kinya
    Pink Muffin skrev 2010-07-31 15:10:43 följande:
    Pannacotta funkar ju alltid, men behöver kanske fler timmar på sig att stelna...!?
    Ja, det behöver nog 4 timmar tror jag.
  • Stårschan

Enkelt och smidigt? Ta ett par burkar konserverad frukt, helst sån där med blandade fruktbitar. Häll av spadet och lägg upp i en snygg skål. Häll också upp en liter eller två av youghurt med vaniljsmak i en lika tjusig skål, och pudra över lite farinsocker precis innan servering. Det låter för simpelt för att man ska vilja bjuda på det, men är otroligt gott efter en mastig middag. (Eller som mellanmål)

Låt porslinet säga att det är fest!

Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • Clobberella
    Kinya skrev 2010-07-31 15:15:41 följande:
    Ja, det behöver nog 4 timmar tror jag.
    Oj, ja det är inte aktuellt... Minimalt med ansträngning tack

Paj med glass tror jag är en vinnare... med lite kardemumma eller någon anna spännande smaksättning...
  • Clobberella
    Euforia skrev 2010-07-31 15:30:34 följande:
    www.ragazze.se/2006/10/20/appelkaka-i-langpan.../
    Det blir en stor plåt äppelkaka som räcker till alla! Man kan ju ha glass och vaniljsås till.
    Nåt sånt känns ju gott och roligare än att slänga ihop 2 liter chokladpudding bara... Gör man äppelkaka så har man ju bakat på riktigt
  • Penny33
    Supergott är Jordgubb/rabarb/choklad Paj m vaniljglass!! Hjärta

Lägg jordgubbar o rabarber (går bra med bara jordgubbar oxå) i en form. Bryt 70% choklad i mindre bitar och fördela i/över bären.
    Gör en smulpajsdeg, strö över.
    Smidigt att ha som regel hur stor eller liten paj man än gör, ta alltid dubbelt så mycket mjöl som socker. Dvs 2 dl mjöl + 1 dl socker, gärna råsocker, blir lite knaprigare yta av det :)  Gör man stor paj kanske man får ta 4 dl mjöl och 2 dl socker.. osv.. Ibland har jag i dl havregryn oxå..
    Åsså blanda i smält eller flytande smör tills man får en smulig deg, inte för torr. Som man smular över så att det täcker bären.

Serveras ljummen m vaniljglass! Såå gott!!

Lycka till!!

(Antar att du redan gjort dessert till ikväll men till en annan dag kanske detta passar?)  
  • marika o Oliver

Vispa vaniljsås och blanda i chockladpuffar. in i fysen tills det är fryst...Jätte gott och riktigt enkelt

Oliver 041120 Emilia 080615
Svar på tråden Hjälp! Enkel dessert till många?!