Tips på mat till tjejmiddag
Hej!
Tänkte ha tjejmiddag och skulle vara tacksam för lite tips på god mat som man kan bjuda på :) Vet inte än hur många som kommer men säg cirka 8st.
Hej!
Tänkte ha tjejmiddag och skulle vara tacksam för lite tips på god mat som man kan bjuda på :) Vet inte än hur många som kommer men säg cirka 8st.
- Enkelt och gott. Med tillbehören och lite creme fraiche känns det lyxigt också.
http://www.ica.se/recept?recipeid=712181
- Hemgjorda hamburgare går ju också att göra lite lyxigare! Fruktansvärt gott!
- Tapas!!
- Italienskt med lasange som "huvudrätt" och tillbehör till som en buffé tex. mozzarella- och tomatsallad, oliver etc.
- Mexikanskt, typ tacosbuffé
- Exotisk planka med kallskuret, kycklingklubbor, massor av frukter, baguetter och potatissallad.
Tack för tipsen ska fundera lite. Är lite sugen på att göra 3 rätters men då får det gärna vara lite enklare rätter och inte allt för dyra heller ;)
Förrätt: Tomatsallad med crostini med mozzarella
Varmrätt: http://www.ica.se/recept?recipeid=4629 med nån potatis och sås, tex. hasselbackpotatis och bea.
Efterrätt: Vit chokladpannacotta med hallonsås
Liite tråk-varning kanske, men gött!
Är säkert helt borta men vad är crostini? hihi
Är säkert helt borta men vad är crostini? hihi
Det låter ju snyggt iaf :)
Till förrätt hade jag gjort en Garzpacho vilket är en kall tomatsoppa (har recept om du vill ha) till den kan man servera chilimarinerade räkor (låter betydlig mer avancerat än det är)
Varmrätt tycker jag fylld kycklingfilé med hasselbackspotatis eller ris och varm vitlökssås (har recept om du vill :) )
Efterrätt Vitchokladgratinerad fruktsallad med vaniljglass (valfria frukter/bär - brukar ha björnbär, banan, persikor - som läggs i en form riv över massor med vit choklad. in i ugnen i 200 grader till chokladen smält och frukten är varm. Servera med vaniljglass!)
Lycka till!
/Jenny
Svampsoppa till förrätt
Varmrätt:
Laxpaket i ugn. Lägg ut bakplåtspapper, ett papper per person. Koka fast potatis och skiva den när den svalnat.
Lägg en tinad laxfilé på varje papper, salta och peppra. Täck laxen med skivad potatis, salta och peppra igen.
Gör en röra av hackad mozzarellaost, hackade körsbärstomater, hackad sharlottenlök, hackad färsk basilika, samt olivolja.
Klicka ut röran på potatisen och knyt sedan ihop paketen så de ser ut som typ smällkarameller.
In i ugnen ca 20-25 minuter tills laxen är färdig och oströran smält.
Servera med sallad.
Förberedelse: Skala och koka potatis innan, låt potatisen stå framme ej i kylen. Röran kan du göra i god tid och förvara i kylen. Tina laxen innan.
Efterrätt gino med vaniljglass
Varför inte en god fisksoppa. Stek en massa lök och purjolök i en kastrull. Mycket smör!! Häll i ett par paket saffran och ett par burkar tomatsoppa (lite fusk med tomatsoppa men jävligt snabbt) Häll på en fantastisk massa grädde och lite creme fraiche. Salt och vitpeppar. Koka fisk i en annan kastrull i fiskbuljong. Häll i en del fiskbuljong i soppan tills den smakar som du vill ha den. Lägg i fiskbitarna precis innan du serverar. Ha i ett par vitlöksklyftor också. Då blir det nog ännu godare. Ät med något gott bröd. Drick ett ganska torrt vitt vin till.
Till efterrätt kanske chokladmousse med hallonsås. Det är extremt lätt att göra, kolla nätet. Om jag bjöd mina killkompisar så hade jag nog gjort marängswiss iofs och inte sparat på chokladsåsen. God chokladsås: Smält en massa smör i en kastrull, häll i ca 3 dl socker och kanske 5 dl grädde (40%), värm tills sockret smält, lite lite salt, 1,5 dl kakao. Sikta ner kakaon genom ett nät. Med en lattevisp brukar man också kunna undvika klumpar i såsen.
Slutligen vin, vin och mera vin.