• Nygift2008

Tips på amningsställen - framför allt Göteborg

Hej!
    Nu när vi börjar ta oss ut med vår nyfödda dotter undrar jag hur man ska göra med amning. Var brukar ni amma? När hon har sovit länge i vagnen är hon väldigt hungrig när hon vaknar så då är det rätt bråttom.

Vi bor i Göteborg. Jag har testat amningsrummet på Liseberg, men det är ju lite krångligt att gå dit varje gång... Idag fick det bli på nerevåningen i Stadsbiblioteket. Jag förmodar att en del kan bli lite förnärmade om man ammar offentligt och man vill ju inte bara sätta sig på en parkbänk eller på ett café?

Tips mottages tacksamt rent allmänt men framför allt i Göteborg!
    Hälsningar
    nybliven mamma

• Svar på tråden Tips på amningsställen - framför allt Göteborg
  • swiitii

Jag var på besök hos en kompis i Göteborg och där fanns ett amningsrum på köpcentret Nordstan tror jag det heter, inne på Åhlens.

• Flickan och kråkan

Amma där du är. Jag bor också i Göteborg. Inga problem alls. Aldrig i livet att jag jagar amningsrum med spädbarn om det inte är mitt i kallaste vintern. Bara att lägga en liten tunn filt över eller liknande om man vill det. Eller så skaffar du sjal så kan du amma i den när du bär . Jag tycker bäst om att sitta på en parkbänk någonstans eller på en gräsplätt i det här vädret som är nu. Krångla inte till det för dig och lillskruttan. Mys. Att amma är inte stötande . Litet barn som får mat, närhet, kärlek och ömhet .

• Farfalla

allum har oxå amningsrum..

Men att amma är det mest naturliga som finns, så jag gör det vart dottern är hungrig! :)
    (har ngn problem med det så är det deras problem och inte mitt!)  

• Nygift2008

Tack för tipsen! Ska kolla upp hur det ser ut på Åhlens.
    Vi har en sjal, men jag har inte blivit så van vid den att jag kan amma i den än. Jag gissar även att folk ammar på cafeet i Arkaden som anses som ett "mamma-cafe"...

• Cocco

De flesta caffeer i göteborg har rätt hög acceptansnivå vad det gäller amning. Jag har aldrig fått någon kommentar.

• swiitii

Om det är folks kommentarer eller så du bekymmrar dig över så skit i dom!
    Håller med de andra, amning är ju så naturligt, och vackert dessutom!
    Man kan ju skyla sig lite om du känner dig utblottad!

• Hundägare i Gbg

Jag tycker att det är en vanesak. Jag ammar lite var som, hade en filt över ibland innan dottern blev så klåfingrig. När det är svårt att få lite avskildhet gillar jag att amma i ringsjal. Har du skaffat amningskläder? Annars gör det sä kan man vara hur diskret som helst

• Nygift2008

Tack för tips och lugnande ord. Jag har inte vant mig vid att amma i bärsjal än, men jag har bra amningskläder att använda. Men innan hon börjar äta och när hon har slutat ser man ju ändå bröstvårtan... För min egen del känns det inte så genant, men jag tror att en del kan tycka att det är lite stötande.

• Flickan och kråkan
    Nygift2008 skrev 2010-08-04 21:49:28 följande:
    Tack för tips och lugnande ord. Jag har inte vant mig vid att amma i bärsjal än, men jag har bra amningskläder att använda. Men innan hon börjar äta och när hon har slutat ser man ju ändå bröstvårtan... För min egen del känns det inte så genant, men jag tror att en del kan tycka att det är lite stötande.
    Jag tror trots allt att du tänker mest på det själv. Massor av mammor som hela tiden ammar offentligt runt omkring dig.....har du någonsin ens reagerat? Man får ju verkligen vara uppmärksam och studera den som ammar om man verkligen ska se något om den som ammar är lite diskret....och gör man det så får man nog stå ut med att se en liten glimt, egenförvållat   . Jag tycker personligen inte om att sitta bland jättemycket människor, men på stan finns det ju gott om parker och bänka som liksom inte är mitt i 17-rusningen .
  • Nygift2008

Jag blir själv inte störd av att andra ammar runt omkring mig, och visst är det som du säger att man lägger knappt märke till ammande mammor förrän man själv är en... Men jag vill inte att andra som har en annan åsikt ska behöva bli stötta heller.

Nu har jag dock hunnit testa några olika ställen, både parkbänkar i naturen och inne i köpcenter, så jag blir mer och mer van.

Svar på tråden Tips på amningsställen - framför allt Göteborg