• elinville

didrikson och POP storlekar! Hjälp! (3åring)

Håller för fullt på att leta skaljacka till dottern som jag hade tänkt hon skulle ha under höst och gärna i vinter med fleece under. Så nu kommer frågan, vilken strl ska man ta?
    Hon är 3 år (3 juli) och är ca 102 cm lång. Hon har 104 i kläder just nu.
    Didrikson är som jag förstått det stora i strl? Och de har ju bara 100 sen är nästa steg 110. Frågan är om hon kommer växa 8 cm under höst och vinter så att 110 kommer att passa? Någon som vet, eller haft ett barn i samma ålder och längd som min dotter som vet?

Och vad gäller POP, är de också stora i strl?? Hur ska man tänka där?

Tacksam för hjälp!

Maja 0707, Malte 1002
  • Svar på tråden didrikson och POP storlekar! Hjälp! (3åring)
  • violis

enda sättet är att ta med barnet och prova!
    Hade ett syskonpar förra året som hade didirksons jacka+byxor storebrorskläder (stl 110) passade bra både jacka och byxor=samma stl som han hade på "alla" kläder.
    lillebrors byxor var ca 10-15 cm för långa och jackan ganska hyfsad om än ontmplig (stl 98)
    lillebror hade stl 98 på "alla" andra kläder och de passade bra=var lagom.
    så det varierar en hel del -så prova!   Köp på öppet köp så du kan prova i lugn och ro hemma

• elinville

Hade tänkt försöka fynda på tradera och då blir det inte lätt med öppet köp

Maja 0707, Malte 1002
  • Mandarin

Bara prova i affären och sedan kan du köpa på T. Pop är också stora i sina storlekar.

• Lilla flodhästen

Min dotter fyllde 3 år i mitten av maj och är nog ca 97 cm lång, 14 kg tung. Hon har en skaljacka från POP i strl 98 som börjar bli för liten nu. Nu till hösten har vi köpt skalkläder från didrikson. Provade strl 100 på henne men jackan var precis i ärmarna men helt ok på längden. Det enda som egentligen skillde mellan strl 100 och 110 på jackan var just längden på ärmarna. Köpte strl 110. Har dock inte provat byxorna än, pga mormor o morfar köpte kläderna där dom bor och vi bor 30 mil bort.

Så om din dotter är 102 cm lång borde jackan i strl 100 vara utan växmån... men alla barn är olika och detta är bara mina erfarenheter. Dottern hade för övrigt en didriksons overall i vintras i strl 100 och den skulle inte fungera i vinter utan då blir det 110 i så fall...

Lycka till!

Wilma -07 & Lukas -09
  • elinville
    Mandarin skrev 2010-07-31 19:56:41 följande:
    Bara prova i affären och sedan kan du köpa på T. Pop är också stora i sina storlekar.
    Smart *trögtänkt*
    Lilla flodhästen skrev 2010-07-31 20:57:38 följande:
    Min dotter fyllde 3 år i mitten av maj och är nog ca 97 cm lång, 14 kg tung. Hon har en skaljacka från POP i strl 98 som börjar bli för liten nu. Nu till hösten har vi köpt skalkläder från didrikson. Provade strl 100 på henne men jackan var precis i ärmarna men helt ok på längden. Det enda som egentligen skillde mellan strl 100 och 110 på jackan var just längden på ärmarna. Köpte strl 110. Har dock inte provat byxorna än, pga mormor o morfar köpte kläderna där dom bor och vi bor 30 mil bort.

Så om din dotter är 102 cm lång borde jackan i strl 100 vara utan växmån... men alla barn är olika och detta är bara mina erfarenheter. Dottern hade för övrigt en didriksons overall i vintras i strl 100 och den skulle inte fungera i vinter utan då blir det 110 i så fall...

Lycka till!
    Tack, det var ett bra svar! Får nog bli en 110 ändå då. Hellre lite för stort än för litet! Men jag får väl ner o prova imorrn o kolla "läget" HAr du 110 i byxorna också? Min dotter brukar alltid ha en strl mindre i byxorna annars...
    Maja 0707, Malte 1002
  • Lilla flodhästen

Elinville: Det jag köpte var ett set med både jacka och byxa (Didriksons Love) och därför kunde man inte välja storlek på byxorna utan det är samma som jackan. Tror också att byxorna säkert är lite långa för min dotter men det kändes inte aktuellt att köpa strl 100 i jackan. Kan tillägga att setet kostar 699 kr för både jacka och byxa! Länk nedan till kläderna

www.lillaw.se/sv/articles/1.60.8362/004418-006

Wilma -07 & Lukas -09
  • Mandarin
    Lilla flodhästen skrev 2010-08-01 08:14:53 följande:
    Elinville: Det jag köpte var ett set med både jacka och byxa (Didriksons Love) och därför kunde man inte välja storlek på byxorna utan det är samma som jackan. Tror också att byxorna säkert är lite långa för min dotter men det kändes inte aktuellt att köpa strl 100 i jackan. Kan tillägga att setet kostar 699 kr för både jacka och byxa! Länk nedan till kläderna

www.lillaw.se/sv/articles/1.60.8362/004418-00...
    Min dotter har också det settet men en annan färg (lila/grön) hon har strl 90 i det.  Jag får jag vika up jackan men fungerar ändå hjälpligt. Byxorna är stora och jag skulle behöva vika dem 3/4 ggr om hon skulle ha dem 
    Hon fyller 3 i jan och är 90cm lång. 
  • Lilla flodhästen
    Mandarin skrev 2010-08-01 11:50:17 följande:
    Min dotter har också det settet men en annan färg (lila/grön) hon har strl 90 i det.  Jag får jag vika up jackan men fungerar ändå hjälpligt. Byxorna är stora och jag skulle behöva vika dem 3/4 ggr om hon skulle ha dem 
    Hon fyller 3 i jan och är 90cm lång. 
    Hade kännts meningslöst att köpa jackan i strl 100 då den snart skulle vara för liten, så jag räknar med att byxorn är stora. Hon har andra hon kan använda under hösten om de blir tok stora... o nån gång växer hon väl i dom.

Sen är ju alla barn olika byggda. Ska bli kul att testa sen när jag får kläderna.
    Wilma -07 & Lukas -09
  • MajaVira

Vad jag förstått om Didrikssons storlekar är att stl 100 är tänkt för barn 100 - 109 cm, medan stl 110 är för barn 110 - 110 cm och så vidare.  Det är alltså ett annat tänk än "vanliga storlekar".

• Nanook

Jag köpte igår ett skalset i stl 100 till 5-åringen, som är 102cm lång. Han har ordentligt med växtmån i både jackan och byxorna. Typ 6-7 cm i ärmarna och ca 5-6cm i byxbena. Så jag skulle nog rekomendera stl 100.

Mamma till tre buspojkar, o2, o3 och o5 och en trollprinsessa dec o8
  • Lilla flodhästen
    MajaVira skrev 2010-08-03 20:55:23 följande:
    aaah... menar "stl 110 är för barn 110 - 119 cm och så vidare. "
    Kanske stämmer, men det bästa svaret får man ju när man provar kläderna och ser hur de sitter!
    Wilma -07 & Lukas -09
  • LillaLoppanT

Den erfarenhet jag har av didrikssons ytterkläder är att de är helt enorma i storlekarna. Nu har jag iofs ett lite mindre barn än er, men ändå.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ LUKAS ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
  • Pluttesnuttan

Köpte vinteroverall och jacka och byxor till min flicka som är 93 cm l¨ång. jag köpte stl 90... Där är MYCKET växtmån!

• elinville

Nu har jag handlat ett skalset till dottern, vi var nere på inter sport och hittade ett på rean. Provade enbart jackan i affären, men eftersom de har 30 dagars öppet köp även på reavaror så slog jag till.
    Min dotter är, som jag skrev i TS, ca 102 cm lång och väger 18 kg. Hon har 104 i de flesta kläder men har böarjat använda en del i 110 i vissa kläder.
    Men hon drunknade i strl 110. Eller ja, drunknade och drunknade men armarna var jätte långa. I strl 100, som jag köpte, så är hela armen + hand inne i ärmen när hon står helt vanligt. Så det kändes som det var ordenligt med växtmån i den ändå. Byxorna var också stora men om man drog åt "hängslena" så hårt som möjligt så blev de i perfekt längd. Och lagom mkt "pös" för att få plats med mkt kläder under
    Antar att de kan vara olika från serie till serie också då inom didriksons, sen är ju barn olika byggda klart

Ett perfekt set som jag faktiskt räknar med att kunna använda från nu och till nästa sommar, och enbart variera undertill. Detta set blev det:
    www.filur.se/product-view.asp&prodid=16885&ref=%2Fproduct-dlist.asp%3Fcatid%3D16270
    Fast 275 för jacka och 275 för byxor! Hel nöjd!

Maja 0707, Malte 1002
Svar på tråden didrikson och POP storlekar! Hjälp! (3åring)