• Ilsa

Tillbaka till blöjan för 3-åring?

Vi har haft jättesvårt att få vår dotter att gå utan blöja eller kissa på toaletten. De senaste veckorna har hon dock äntligen börjat intressera sig och har kissat på toaletten flera gånger. Men på sistone har hon börjat vägra gå på och kissa, både på toalett och i gräs. Vi frågar tusen ggr om hon är kissenödig och sedan slutar det oftast med att hon kissar i byxorna iaf. Detta gäller även bajs. Nånstans känner hon ju när hon är bajsenödig, för hon går alltid undan när hon ska bajsa - precis som när hon har blöja. Och när hon bajsar eller kissar på sig blir hon jätteglad.

När vi ser att hon är kissenödig så har vi försökt insistera på att hon ska sätta sig på toaletten, men hon blir väldigt upprörd.
    Jag undrar om vi ska börja med blöja igen. Jag satte på henne en för en stund sen - och hon sa att hon inte ville - men jag förklarade lugnt att eftersom hon inte vill kissa på toaletten så får hon ha blöja istället. Okej - sa hon då.

Hon har just fått en lillebror (4 veckor). Jag undrar om det är helt fel tidpunkt att sluta med blöja. Hon kanske gillar uppmärksamheten det skapar när hon kissar och bajsar på sig? Men det är ju svårt att neka henne till att sluta med blöja när hon inte vill ha den? Det är också svårt att tvinga henne till att kissa på toaletten - eller?

Väldigt tacksam för tips. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-31 18:27
    Vi har alltså bara "pottränat" /varit utan blöja i ca två veckor.

• Svar på tråden Tillbaka till blöjan för 3-åring?
  • Birgitta L

Svar till IIsa:

Eftersom hon sa okej till att ha blöja på sig tycker jag att du ska låta henne återgå till det ett tag framöver nu. Att det blivit en tillbakagång hänger säkert ihop med att hon fått syskon och pecis som du är inne på söker hon uppmärksamhet som hon ju får när hon kissar och bajsar på sig. Förutom det så är hon kanske inte ännu riktigt redo för att bli torr, rent fysilogiskt.

• violis

tror nog ni löst det själva..kissa på sig= uppmärksamhet!
    Att hon fått en lillebror nyss är nog "boven i dramat" hon saknar den fulla uppmärksamheten hon fick tidigare och vill ha tillbaka den.
    Jag skulle låta henne ha blöja ett tag till och låta henne vara "liten"-erbjud henne att gå på toa men gör ingen stor sak av det tids nog vill hon nog vara "stor".Det är ju aldrig fel att komentera hur ni måste byta "bebisblöjor" på lillebror Oskyldig och hur liten han är som inte klarar gå på toa än som stora duktiga storasyster kan(bara hon vill)Skrattande.

Någon form av belöning kan ni sätta upp för henne den  dag hon blir en riktigt stor "trostjej" en liten morot ,en "sluta med blöja present" att se fram emot. typ "att när du blir en riktigt stor och duktig tjej som har trosor på sig hela dagen och kissar/bajsar på toan då ska vi åka till leksaksaffären och köpa en present till dig bara du och jag(-lillebror får då inte följa med)"

• Ilsa

Birgitta L och Violis: Men hon började kissa på toaletten och sluta vilja ha blöja efter  att hon fick lillebror. Det var i samband med att vi bodde hos ett par där ett av de andra barnen kissade på toaletten.

Många påpekar  också med intensitet att om vi sätter på henne blöjan igen så "får vi aldrig av den igen". Och att det är så här det är att vänja av ett barn vid blöja: de kissar och bajsar på sig hela tiden.  Jag håller visserligen med om att det såklart måste få ske olyckor; men det är just detta att hon absolut inte vill kissa på toaletten längre och blir så himla glad/stolt när hon kissat eller bajsat på sig.  

Svar på tråden Tillbaka till blöjan för 3-åring?