• Äldre 31 Jul 18:09
    3502 visningar
    10 svar
    10
    3502

    Lån eller inte?

    Hej!
    Jag undrar hur ni gjorde när ni skulle adoptera. Hur viktigt är det att man kan spara ihop hela summan själva osv.

    Det verkar som om många också sparar semesterdagar att använda till resan då man hämtar sitt barn.

    Vad har ni för tips? 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lån eller inte?
  • Mimab
    Äldre 31 Jul 19:27
    #1

    Hej!

    Vi har både sparat och lånat till våra adoptioner. Har man många år på sig (p.g.a. väntan att skicka ansökan t.ex.) så har man ju verkligen möjlighet att spara.

    Vi har som du skriver ovan också sparat en del semesterdagar, men vi adopterar från Kina och där är resan ju inte så lång jämfört med en del andra länder där man kanske är 6-8 veckor eller flera månader.

  • Äldre 31 Jul 23:27
    #2

    Både sparade och lånade.

  • Äldre 1 Aug 09:56
    #3

    Vi har både sparat och lånat till våran adoption, som inte är klar ännu men ändå
    Sen har vi båda sparat massor av semester så vi ska kunna vara hemma tillsammans ett bra tag.

  • Äldre 1 Aug 10:07
    #4

    smart att spara semester. Jag har 7 semesterdagar kvar det här året som jag kommer spara. 
    Sen har jag ju typ 2 år till minst att spara semester. Jag vill också gärna att vi båda ska kunna va hemma tillsammans första tiden, sen är det ju bra att kunna ta av semesterdagarna då vi är i landet tre veckor.
    Och samtidigt vill jag passa på att resa innan vi får barn, men eftersom vi måste spara både pengar och semesterdagar så får vi se hur det blir med den saken.  
    Ångrar att jag tog ut 4 veckors semester i sommar, det hade ju räckt med tre. Lätt att vara efterklok. 

  • Längta­nde mamma
    Äldre 1 Aug 11:28
    #5

    Vi har sparat till vår första adoption men kommer nog att låna om det blir fler (vilket vi hoppas på). Och så har vi sparat semesterdagar och komp och inte tagit någon semester alls i år eftersom vi hoppades få åka under sommaren eller hösten, vilket vi verkar lyckas med! Totalt sett kommer vi att kunna vara tillsammans drygt 3 månader i landet och hemma där den ena tar semester och den andra har FP. Ett tips är att det går att få FP för den tiden man är i landet också, behöver bara ett förhandsbesked från FK först. 


    Colombia-mamma-wannabe
  • Äldre 1 Aug 13:12
    #6

    Eftersom vår adoption slutade på 3,5 års väntan istället för "tänkta" 10-12 månader så hann vi spara en hel del. Vi sparade även semesterdagar och komp och sommaren -09 hade vi enbart en veckas semester eftersom vi då visste att vi skulle få bb juli/aug/sept med resa 1,5 månad senare. Detta gjorde att vi var hemma båda två i 9 veckor i samband med resan (2,5 v i Kina och resten hemma)

  • KimKat­t
    Äldre 2 Aug 12:49
    #7

    Om man har en lång vistelsetid i landet kan det även vara bra att spara semester till det, så behöver man inte ta några eller få föräldrapenningdagar till det. Vi spenderade en månad i Lagos, jag hade semester hela perioden och maken fick de 10 tillfälliga plus att han tog semester. På det sättet hade han också en del semester att ta ut när vi kom hem och kunde vara hemma ett par veckor.

  • Manche­ster
    Äldre 3 Aug 00:35
    #8

    Vi tog inga lån, utan använde sparade pengar + att vi fick pengar av mina föräldrar + en mindre summa i ett arv från en släkting till min man.

    Vi hade heller ingen sparad semester. Min man var mitt i ett jobbyte. Tekniskt sett var han väl egentligen arbetslös, eftersom han just slutat på gamla jobbet och inte skulle börja på nya förrän några månader senare. För hans del spelade det alltså inte så stor roll. Han var ju ledig vilket som. Själv är jag lärare och får inte ta ut semester annat än under elevernas lov. Sparad semester finns inte i skolvärlden. Jag fick därför ta tjänstledigt (Tjoho! Ledighet utan lön i flera veckor, precis vad man behöver mitt i en adoption!).

  • Äldre 3 Aug 07:51
    #9

    Eftersom adoptionen tog så lång tid (4 år) kunde jag spara ihop den största delen. Sedan fick jag pengar av mina föräldrar, så jag behövde bara låna en mindre summa (15000).

  • Äldre 5 Aug 00:30
    #10

    Tack så jättemycket för att ni delar med er. Det är bara att fortsätta spara! Vi har redan mycket sparat, men jag hoppas vi kan köpa hus snart också och då kanske endel behövs till handpenning och renovering...

Svar på tråden Lån eller inte?