• Nafi83

Kantareller

Är det någon som vet hur man ska förhålla sig till kantareller som gravid? Det är ju oftast mycket jord på dem och även om man borstar så får man inte bort allt. Är det okej att äta dem stekta i alla fall? Dör bakterien som finns i jorden då man steker?

• Svar på tråden Kantareller
  • Trollet Ludenben

jag åt hur mycket som helst... tror knappast att det är nån fara. Du äter ju de inte råa heller utan tillagar dom och du borstar ju bort de mesta av jorden.

Älskade ungar
  • lokisse

ja det gjör dom. men annars kan du skölja av dom snabt utan att det är nagot problem

Ja det kan väll hända att det stör dig, men det betyder inte att jag har fel.
  • Stårschan

Är jord verkligen farligt? Obehagligt att få mellan tänderna, visst, men är det farligt att få i sig?

Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • Nafi83

Tusen tack för era snabba svar! Jag ska nämligen snart laga mat...:) Skölja dem gör jag inte. Det är ett big NO NO, när det gäller kantareller.:)

• lokisse
    Stårschan skrev 2010-07-31 18:47:07 följande:
    Är jord verkligen farligt? Obehagligt att få mellan tänderna, visst, men är det farligt att få i sig?
    nej men det kan finnas lysteria i jorden
    Ja det kan väll hända att det stör dig, men det betyder inte att jag har fel.
  • Stårschan
    lokisse skrev 2010-07-31 18:47:54 följande:
    OK. Det var ju en bra anledning att inte få det i sig.
    Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • La Lola
    lokisse skrev 2010-07-31 18:47:54 följande:
    Lysteria?

Fakta om listeria:
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/

toxoplasmafakta (som kan finna i jord):
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Parasiter/Parasiter-i-kott/Toxoplasma-gondii/

Båpde listeria o toxoplasma dör av upphettning.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola
    Trollet Ludenben skrev 2010-07-31 20:13:52 följande:
    Beundrar din ork att du har ork att skicka länkar i tråd efter tråd kostråd för gravida... själv hade jag tröttnat för länge sen...
    Jag kan inte låta bli.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Trollet Ludenben
    La Lola skrev 2010-07-31 20:19:42 följande:
    Jag kan inte låta bli.
    haha du är en klippa....
    Älskade ungar
Svar på tråden Kantareller