• kakau

Tips till en ekologisk presentkorg

Min mamma fyller år i september och jag tänkte göra en presentkorg till henne med lite olilka ekologiska/närproducerade varor, och hemmagjorda saker Glad

Jag har köpt ekologiskt knäckebröd från en gård, jag har även gjort hemmagjord sylt på bär som jag plockat som jag lagt i en fin burk, och så tänkte jag bege mig ut och plocka svamp att ge.

Nu skulle jag behöva tips på mer saker man kan göra själv och lägga i korgen, särskillt bra på att pyssla är jag inte så mer åt matiga hållet.

Ge även tips på gårdar i Stockholm-, Uppsala- eller Norrtäljeområdet där de gör egna produkter, tillexempel ost.
    Eller om ni kan tipsa om butiker som säljer ekologiska, (gärna närproducerade) skönhetsprodukter!

Skulle vara jättekul om ni har några tips! Glad

• Svar på tråden Tips till en ekologisk presentkorg
  • alltärredanupptagetju

I Stockholm finns ju Bondens Marknad (kolla på www.bondensegen.com). Där finns väl kanske mest grönsaker och färskvaror, men t.ex. honung, müsli eller kryddor kanske kan vara något att stoppa i korgen?

• alltärredanupptagetju

Läste visst lite för snabbt... Du ville ju i första hand ha tips på saker att göra själv, här kommer några tips

- Baka ett gott bröd
    - Gör en smaksatt olja (t.ex. vitlök, chili, rosmarin).
    - Gör en egen kryddblandning/örtsalt
    - Gör egen müsli/granola

• Borboleta

Jag gjorde en liknande korg förra året. Jag hade bland annat i ett hembakt bröd, egen müsli och hembakade biscotti. Man kan ju också lägga i ekologiskt och fairtrade kaffe, te och/eller choklad.

Biscotti och müsli är ju bra eftersom det håller sig, så man kan göra det lite i förväg.

Kan säga att min korg blev väldigt uppskattad!

• vimsigastemamman

I norrtälje området så har du t.ex Skebo kött, Väddö gårdsmejeri, Fogdö lax och musko rökeri. Du hittar dem alla om du googlar.

I Uppsala trakten finns Gullspira gård som tillverkar getost, Andersson och Tillmans och sju gårdars produkter finns på hyllorna i de flesta butiker nu.

• kakau

Hej!
    Jag har inte sett att ni svarat, ny på forumet och trodde att man skulle få meddelande vid svar på forum eller så Skäms

Musli låter jätte bra för det vet jag att hon äter, håller jag på att letar upp recept på och finns många bra lite lyxigare recept att göra!

Och nästa helg ska jag åka ut till min sambos familjestuga på Väddö så ska passa på att kika in på Gårdsmejeriet och de andra som tipsades om. Antagligen är det lite för tidigt att köpa nu, får se vad de har för utgånsdatum!

När det gäller hudkrämer som jag skrev om i trådstarten så har jag inte hittat någon som gör egna ekologiska ännu, såg det på gotland tidigare i sommar, attans att jag inte köpte. Annars har jag sett att apoliva och lite andra märken har ekologiska hudkrämer nu.

Tack för alla tips och förslag, kom gärna med mer om ni kommer på fler! Glad

Svar på tråden Tips till en ekologisk presentkorg