• sally00

Ni som handlar mycket barnkläder, varför köper ni inte ullkläder?

Har fått intrycket av att många här på familjeliv gärna lägger en hel del pengar på märkeskläder till sina små, men väldigt få köper kläder gjorda av ull.

Har bott en del i Norge och där har man länge köpt mycket ullkläder, särskillt noga är man att kläderna närmast kroppen under vinterhalvåret ska andas och absorbera fukten, och således vara gjorda av ull. Varför är vi inte likadana i Sverige? Och skulle ni som köper barnkläder kunna tänka er att köpa mer ull, och i så fall varför/varför inte?

• Svar på tråden Ni som handlar mycket barnkläder, varför köper ni inte ullkläder?
  • Stårschan

Gör vi inte? De som är ute med sina barn mycket i kyla gör väl det. Eller? Nu blir jag nyfiken. Omröstningsdags!

Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • sarsparis

Är man ute mycket med sina barn köper nog de flesta ullkläder att ha närmast kroppen.

• Busbellan

Har köpt ullunderkläder EN gång till ett av barnen och hon tyckte det kliade hemskt, även om det var såna som inte skulle klia

Därför köper vi inte ull underställ

Mamma till Nora, August och Ella
  • Verkligen

Ullkläder? Vad är det för kläder och vart köper man det?
    Jag handlar på dom vanliga ställens som HM, Lindex och Name It.

♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
  • basio

Jag köper det inte för att jag själv tycker att det kliar något fruktansvärt även om det inte ska göra det. Jag gissar på att mina barn skulle tycka detsamma... Dessutom bor vi i Skåne och vintern som var är den första vinter som jag någonsin har upplevt som varit så kall att det skulle ha behövts ullkläder.

• alvide

Om ni är intresserade av billiga ullunderställ som INTE kliar kan jag rekommendera ullmax.se. De är prisvärda.

• Tygtiiger

Vi har provat men de dömdes ut som Kliiga. Tills vi provade de fantastiska och snordyra ullunderställen som säljs på bla Naturkompaniet, de funkar. Men bara som långkalsonger - tillochmed DE tröjorna kliar på mig som har känslig hy (och antagligen är överkänslig mot ull) så de har jag inte vågat hänga på sonen som är lite kliig av sig.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Indianica

I Norge är man som jag förstår det, medveten om ullens fördelar (värmer och håller väta borta) medan vi i Sverige oftast är bomullfrälsta.

Sedan kanske ullplagg tenderar att se lite trista ut ibland. Jag skulle önska att fler klädmärken gjorde kläder i ull som är fina, i rosa och andra fina färger, men oftast är de "naturvita" eller dyl. det är väl också svårt att få roliga tryck på ull. Min dotter älskar dock janus prinsessull, ullkläder med spets på, finns i b.la. rosa.

Mina barn är också klikänsliga därför köper jag endast merinoliull.

Ull är dessutom dyrare än bomull. Jag har dock sålt ullplagg för halva nypriset på tradera så ur den synvinkeln blir det inte dyrare än bomull.

Jag själv älskar ull, men det är svårt att få tag på i vanliga klädkedjor. Jag köper på www.uteungar.se eller minimundus.se, vavoritmärket är janus, det är billigare än t ex polarn&pyrets ullplagg som dock också är bra.

• frk Carlsson

Vi köper underställ, samt sockar och innervantar i merino-ull till våra barn. Det är ju ett måste häruppe på vintern, för precis som du skriver TS så värmer de allra bäst närmast kroppen. Det är dyrt, men köper man stora stl kan dom ha det i 2 säsonger och det betalar igen sig

Tuva 060524 ,Vilda 080422 ,Sigge 100609
Svar på tråden Ni som handlar mycket barnkläder, varför köper ni inte ullkläder?