• Anonym (hönsmamma???)

Min sambo vill ta vår sexåring på MC semester...

Jag är intresserad av vad  ni andra föräldrar tycker om  att åka med barn bak på MC:n.

Själv känner jag mig så tveksam, Det ser så farligt ut.
    vi har en väldigt impulsiv sexåring som när som helst släpper taget runt midjan på sambon för att stolt vinka till någon.
    Och en impulsiv sambo som inte kör saktare än vad hastighetsbegränsningen visar..

Jag och sambon har haft diskusioner om detta men efter att ha kollat upp att det faktiskt är fullt lagligt, har jag fått ge mig, han har åkt korta rundor i stan o så.

Men nu vill sambon ta honom bak på MC:n till gotland o tälta. vet att grabben skulle älska det.
    Men jag blir nästan illamående av oro.

Vad tycker ni??? är det vettigt.

I detta supersäkra land där avsaknad av bilbarnstol är anledning till soc-anmälan. hur kan det vara lagligt att slänga upp ungen bakpå en MC?

• Svar på tråden Min sambo vill ta vår sexåring på MC semester...
  • Anonym

vad är det för båge? vi har en sån guldvinge, är ju typ en fåtölj i bak så det känns safe när våran 8 åring åker bak på

• Helene OSV

Oj, jag hade INTE gått med på det!!
    Kan han inte fixa en sidovagn eller nåt istället??

• PetraCecilia

Nej, det låter farligt. Hade jag inte gått med på. Ungar blir trötta ganska snabbt. Vi har en sex-åring, han hade inte orkat hålla fast sig så många mil, dvs en längre resa. För att inte göra maken upprörd kan du väl säga att du vill kolla med BVC vad de bedömmer rimligt?

• Anonym (hönsmamma???)

spelar det någon roll vad det är för mc?
    är det inte lika farligt på vilken som
    men den har ingen fotölj.

• Juno

Att sitta bak på en MC är väldigt jobbigt, själv är jag dödstrött efter 15 mil. Att ensexåring skulle klara längre turer än en halvtimme (3 mil)  tvivlar jag på. Det är så långa turer som mina barn åkt (11 och 7 år) och de har varit trötta efteråt. Hur långt har ni till Gotlands-färjan och hur länge tänker han vara borta? Många veckor får det bli i så fall Flört

Skaffa en godkänd sele som spänner fast barnet i föraren och övertala honom att köra någonstans i närheten (typ 5 mil) och tälta där. Pojken kommer vara helnöjd.

• Anonym (hönsmamma???)
    Juno skrev 2010-07-31 23:09:31 följande:
    Att sitta bak på en MC är väldigt jobbigt, själv är jag dödstrött efter 15 mil. Att ensexåring skulle klara längre turer än en halvtimme (3 mil)  tvivlar jag på. Det är så långa turer som mina barn åkt (11 och 7 år) och de har varit trötta efteråt. Hur långt har ni till Gotlands-färjan och hur länge tänker han vara borta? Många veckor får det bli i så fall Flört

Skaffa en godkänd sele som spänner fast barnet i föraren och övertala honom att köra någonstans i närheten (typ 5 mil) och tälta där. Pojken kommer vara helnöjd.
    Det är tre timmar till gotlands färjan.
    Min sambo är inte oresonlig, han skulle nog gå med på det upplägget.
  • Anonym (***)

Jag tycker inte att det är att rekomender att ha en sele så att passageraren sitter ihop med föraren. Det är inte särskilt troligt att barnet ramlar av för att han inte håller i sig (om han inte blir jättetrött och halkar snett eller somnar), och är det så att de av någon anledning går omkull så är det livsfarligt med sele.

För övrigt så skulle jag inte heller gilla att min sambo åkte mc med vårt barn, inte långkörningar i alla fall.

• Anonym

Skärpning!!!!

Självklart ska barnet få åka med sin pappa på MC semester. Va glad att din kille vill umgås & hitta på saker :)

Visst är MC riskabelt, men det är minst lika farligt & åka bil i trafiken med en dålig förare. Har sett exempel på det många, många gånger med småbarnsföräldrar som är ute & åker bil, & den som kör inte har någon koll.
    Senast i veckan var det ju tyvärr en småbarnsfamilj som frontallkrockade med en buss. Jätte tragiskt, men kunde ha undvikits ifall man ej sätter sej bakom en ratt om man inte är duktig på att köra bil.

MC förare är ofta bättre förare än billister. De har bättre koll på trafiken pga de måste.

Tycker ni ska ta er till en bra MC butik & prata med personalen där. Så kan det lugna dig + att de kan komma med tipps & ider. Lycka till !!!! ;)

• Helene70

Jag hade ALDRIG gått med på det! Jag hade i stället föreslagit att vi alla tillsammans skulle bila till gotland.

Detta innebär inte att jag har rätt utan snarare vad jag tycker om saken.

• Ducati 1098

Hej förstår helt din oro!! Jag är tjej kör sport hoj och har med min 4 åring på hojen!! Är jag oansvarlig? Han är fullt utrustad med skin ställ rygg skydd och special beställd hjälm! Jag har valt att ha han framför mig! Pga att jag då har kontakt med han! Och vi kan även prata med varandra i hjälmen!! Jag skulle aldrig sätta honom i en sele med mig!! Anledningen till det är ! Tänk att ni hoppar från tre meter!! Ca 70 km/ timman med en mamma fast på ryggen eller att han hoppar själv? Det viktigaste med att göra saker med barn!! Är att man är trygg och överens med valen!! Jag är mer rädd när mitt barn går runt i stan med mig! Pga av att det är en större risk att jag är ofokuserad på omgivningen då! När jag kör hoj med han är jag extremt fokuserad på allt som rör sig runt mig!!

Malin sport hoj
  • Anonym (No Way)

Jag tillåter inte ens att min man kör MC. Livsfarligt. Och det säger jag efter att ha förlorat två goda vänner i MC-olyckor (som inte var deras fel).

Mitt barn kommer inte få åka MC i den åldern eller före 18.

• Dawda

Att ens tänka tanken att ta med sitt barn på ett sådant farligt fordon är ju helt bisarr.. Jag ifrågasätter inte om ni älskar era barn men..

• Anonym (No Way)
    Ducati 1098 skrev 2013-04-28 12:03:33 följande:
    Hej förstår helt din oro!! Jag är tjej kör sport hoj och har med min 4 åring på hojen!! Är jag oansvarlig? Han är fullt utrustad med skin ställ rygg skydd och special beställd hjälm! Jag har valt att ha han framför mig! Pga att jag då har kontakt med han! Och vi kan även prata med varandra i hjälmen!! Jag skulle aldrig sätta honom i en sele med mig!! Anledningen till det är ! Tänk att ni hoppar från tre meter!! Ca 70 km/ timman med en mamma fast på ryggen eller att han hoppar själv? Det viktigaste med att göra saker med barn!! Är att man är trygg och överens med valen!! Jag är mer rädd när mitt barn går runt i stan med mig! Pga av att det är en större risk att jag är ofokuserad på omgivningen då! När jag kör hoj med han är jag extremt fokuserad på allt som rör sig runt mig!!
    Ja, jag tycker du är oansvarig.
  • Anonym (Kul)

Min svåger, som är en väldigt erfaren, trygg och ansvarsfull förare, tyckte att det var en jättekul idé att skjutsa sin dotter på mcn. Tills han blev påkörd av en lastbil som missade att både ge tecken och se sig för. Han slängde sig av och det gick bra, hojen skrotades och någon ny blir det inte. Det var tur att dottern inte satt bakpå den sista åkturen.

• Svenskakurs kanske
    Ducati 1098 skrev 2013-04-28 12:03:33 följande:
    Jisses vad svårbegripligt detta inlägg var. Bland den sämre svenskan jag sett i skrift. Stavfel, han istället för honom, massor med särskrivninger samt ett antal utropstecken mitt i meningar.
    Med detta sagt tycker jag inte att man ska köra MC med ett barn framför sig. Det är störande för föraren att ha någon framför sig, och inget jag skulle rekommendera. Jag kör själv MC.
  • NenneLo

Hade aldrig gått med på det!

2011-09-13 Loke <3 I väntan på lillebror BF 2014-03-11 <3
  • isisisis

Aldrig i livet.
    Jag har kört omkull(bakpå) med mina barns pappa när vi åkte själva.
    Man är oerhört mycket mer utsatt på en motorcykel än i en bil.
    inget snack om saken.
    Ett så litet barn som själv ska ansvara för att hålla i sig,never!

• Limpan3

Hade aldrig gått med på det!

Svar på tråden Min sambo vill ta vår sexåring på MC semester...