Ni som rökte när bi var gravida. Blev det någon uppenbar skada på barnet?
astma, låg födselvikt, gom spalt you name it?
astma, låg födselvikt, gom spalt you name it?
Hoppas du inte försöker rättfärdiga ditt rökande med att läsa om andra som rökt och barnet inte tagit skada. (fast de TAR skada, även om man inte märker det)
Det är riktigt riktigt idiotiskt att röka under graviditeten. OAVSETT om det finns barn som "klarat sig".
Det finns ju barn som "klarat sig" när mamman supit och knarkat också men det fattar väl vilken idiot som helst att det inte är bra, det finns MÅNGA barn som DÖR också!
Finns ju inget som rättfärdigar att röka vare sig man är gravid eller inte. Men alla som röker när dom är gravida säger att det inte skadar barnet. Så nu undrar jag om det skada barnet när ni rökte?
Sen förstår jag inte varför folk måste vara så aggresiva i vissa samtalsämnen... "Hint"
En vän till mig valde att röka under en av sina graviditeter. Barnet dog i v. 40. Anledningen var förkalkad moderkaka som var full med infarkter och barnet kvävdes till döds pga detta. Allt för cigaretternas skull. '
En annan vän rökte under alla sina graviditeter. ALLA barnen var oerhört små vid födsel. Alldeles blå och dåligt syresatta.
Gomspalt har inget med rökning att göra. Min dotter hade en massa problem när hon föddes. Vägde 3490 g men var allvarligt sjuk. Men anledningen till hennes sjukdom berodde på att hennes navelsträng var missbildad och växte från sidan av moderkakan in i livmodern och därför blev hon illadäran under förlossningen. Syrebrist och katastrofsnitt. Navelsträngens plasering sker vid befruktningstillfället. Men det är skit samma. För under den tiden vi låg på intensiven och inte visste vad som orsakat sjukdomen hos min dotter så ville jag bara gå och gräva ner mig. Vi höll på att förlora henne. Jag rökte inte mycket. kanske två cigg om dan om man drar ut det under grav. Idag är hon frisk. Nu har jag börjat röka igen men om jag blir gravid igen så kommer jag inte ta ett bloss! För det hade lika gärna kunnat vara rökningen, och hur hade jag då kunnat leva med mig själv?
Min väns barn dog i PSD. Hon rökte alltså under grav.
Jepp ungarna brukar födas med texten im with idiot i pannan med en pil mot modern.
Min kompis som rökte när hon var gravid födde i v 36 och hennes son vägde drygt 2800g, men var frisk iaf.
Jag har en vän som rökt under båda sina graviditeter, 1an har astma och är väldigt efter i utvecklingen även MYCKET liten för sin ålder. 2an är för tidigt att se på än. Detta försvaras med att föräldrarna också är "små". Jag är också rökare men kommer inte att ta ett enda bloss från och med att jag blir gravid. Man kan ALDRIG veta hur det kommer att påverka kommande barn och frågan är ju om man vill ha på sitt sammvete att man kunde förhindrat eventuella skador eller sjukdommar.
Skulle det kännas ok att tvinga i din nyfödda bebis cigg? För om du röker med bebis i magen är det precis vad du gör... tvingar i din ofödda bebis en massa gifter!!!!! Hoppas INTE du röker, det går inte att försvara!!!!!
Nu har ju inte jag rökt under graviditeten men första gången jag blev gravid så rökte jag och det slutade i tidigt mf.. Vet inte om det hade med rökningen att göra men har läst att äggkvalitén blir sämre om man röker.
Min faster rökte när hon väntade sin son och han har mkt allergier och väldigt dålig cirkulation vilket gör honom väldigt blek.
TS. är du gravid o röker?