• mammasgullar

När barnet inte vill sitta kvar?

Vad gör man när barnet inte gärna sitter kvar på pottan?

Min son är 2 år och jag tänkte att jag skulle börja lite lätt nu under sommaren, men han vägrar sitta kvar på pottan, han tycker det är kul att sätta sig på pottan, men blir sur när jag drar ner byxorna, är han naken är det inga problem, men blir arg om jag drar ner byxorna till knäna.

Å med eller utan byxor så sitter han i högst tre sekunder, han kan ta en tidning och sätta sig, och efter 3 sekunder har han läst ut tidningen (enligt honom själv) och ska därför byta och så håller det på.

Jag vet inte hur jag ska få honom att sitta kvar då jag inte tänker försöka tvinga honom, och att läsa en bok är absolut ingen mening då han inte har ett uns av intresse för böcker.

Är det någon som haft nå liknande?
    Ska jag vänta ett tag till med pottträning, eller finns det något sätt så han vill sitta kvar??

• Svar på tråden När barnet inte vill sitta kvar?
  • Psykologstudenten

Det är väl bättre att du försöker hinna få honom till toan/pottan när han är på väg att börja kissa/bajsa. Att bara sitta där är ju dödstråkigt.

Ställ in dig på några "olyckor" men försök att så snabbt som möjligt lära honom att han inte kan kissa eller bajsa någon annanstans än på toan. 

• mammasgullar
    Psykologstudenten skrev 2010-08-01 01:25:10 följande:
    Det är väl bättre att du försöker hinna få honom till toan/pottan när han är på väg att börja kissa/bajsa. Att bara sitta där är ju dödstråkigt.

Ställ in dig på några "olyckor" men försök att så snabbt som möjligt lära honom att han inte kan kissa eller bajsa någon annanstans än på toan. 
    Jo jag får nog göra det.
    Vi får se hur det kommer gå.
  • Anne69

Jag tänker att det nog kan vara en fördel om han behöver kissa...... Min 2åring hade aldrig haft ngt större intresse av pottan för en månad sen. Men nu kissar hon där Drar upp o ner byxorna själv också.  Dock bajsar hon bara där undantagsvis....

Min erfarenhet är att potträning kräver mkt tid och engagemang från föräldrarnas sida. Börja med att ta bort blöjan och försök sen se signalerna o hjälp honom till pottan när han verkar kissnödig. Olyckor händer - i mängder i början. Så ha tålamod och massor med ombyten. Det är faktiskt perfekt att göra detta på sommaren!!

• mammasgullar
    Anne69 skrev 2010-08-01 14:20:35 följande:
    Jag tänker att det nog kan vara en fördel om han behöver kissa...... Min 2åring hade aldrig haft ngt större intresse av pottan för en månad sen. Men nu kissar hon där Drar upp o ner byxorna själv också.  Dock bajsar hon bara där undantagsvis....

Min erfarenhet är att potträning kräver mkt tid och engagemang från föräldrarnas sida. Börja med att ta bort blöjan och försök sen se signalerna o hjälp honom till pottan när han verkar kissnödig. Olyckor händer - i mängder i början. Så ha tålamod och massor med ombyten. Det är faktiskt perfekt att göra detta på sommaren!!
    Joo nu är han hos sin pappa (har V/V) Men när han kommer tillbaka tänkte jag verkligen ta tag i det här och se till att pappan o dagis är på samma sida.

Men kan man verkligen förvänta sig att dagis också springer efter och torkar och hjälper?
    Vet att dom sagt att vi behöver bara säga till när, men känns ändå som att man borde försöka när han inte går på dagis.
  • Anne69

Det där med dagis undrar jag också över.....mina barn ska börja om ett par veckor och det är just därför vi ville få 2åringen blöjfri. När jag nämnde det för hennes fröken var hon helcool och sa ungefär att vi skulle göra så långt vi hann, sen tar de vid. Så ungefär samma svar som du. Ska bli spännande att se om det verkligen funkar så! För det kräver som sagt mkt passning - o min tjej har nu varit utan blöjor i över en månad.

• mammasgullar
    Anne69 skrev 2010-08-02 11:21:31 följande:
    Det där med dagis undrar jag också över.....mina barn ska börja om ett par veckor och det är just därför vi ville få 2åringen blöjfri. När jag nämnde det för hennes fröken var hon helcool och sa ungefär att vi skulle göra så långt vi hann, sen tar de vid. Så ungefär samma svar som du. Ska bli spännande att se om det verkligen funkar så! För det kräver som sagt mkt passning - o min tjej har nu varit utan blöjor i över en månad.
    Sonen går redan på dagis och de har sagt att vi bara ska säga till när vi ska börja, för det är viktigt att pottan börjar på alla ställen samtidigt annars blir det förvirring. Så det måste ju egentligen betyda att de ska springa efter med skurmopp.

Men jag ska prata med fröken på måndag
  • Virriga familjen

Sonen har aldrig velat sitta stilla någonsin. Varken på toa, potta eller på något annat ställe. Men eftersom vi har haft mycket problem med blöjexem så har han alltid sprungit med barrumpa hemma. Och jo nog har det blivit många olyckor lite här och där. Jag tröttnade och ställde fram pottan i vårt vardagsrum där han leker mest, och sa åt honom att om han ska kissa eller bajsa så får han lov att göra det på pottan. Det har fungerat bra eftersom vi påminer hoom ofta. Nu i sommar har han fått ha byxor som går lätt att dra ned och så har jag ställt pottan mitt på gräsmattan så han lätt kan hinna fram.

Så mitt tips är: Ställ pottan där barnet är och låt barnet sedan sköta det själv. Och hjälp till och påminn om var pottan står.

• mammasgullar
    Virriga familjen skrev 2010-08-04 10:51:43 följande:
    Sonen har aldrig velat sitta stilla någonsin. Varken på toa, potta eller på något annat ställe. Men eftersom vi har haft mycket problem med blöjexem så har han alltid sprungit med barrumpa hemma. Och jo nog har det blivit många olyckor lite här och där. Jag tröttnade och ställde fram pottan i vårt vardagsrum där han leker mest, och sa åt honom att om han ska kissa eller bajsa så får han lov att göra det på pottan. Det har fungerat bra eftersom vi påminer hoom ofta. Nu i sommar har han fått ha byxor som går lätt att dra ned och så har jag ställt pottan mitt på gräsmattan så han lätt kan hinna fram.

Så mitt tips är: Ställ pottan där barnet är och låt barnet sedan sköta det själv. Och hjälp till och påminn om var pottan står.
    Hur gammal var pojken då?
    Det låter faktiskt som ett bra tips. Även om vi inte har problem med blöjan egentligen så vill jag gärna se att han bli blöjfri snart.

Även om det kommer bli lite jobbigt då blöjan är de ända som håller byxorna uppe. Haha Skrattande
  • Virriga familjen

Det var någongång strax innan han blev två. Nu är han lite över 2½ och det går fint för honom att springa på toa själv hemma.

• mammasgullar
    Virriga familjen skrev 2010-08-04 12:24:04 följande:

Det var någongång strax innan han blev två. Nu är han lite över 2½ och det går fint för honom att springa på toa själv hemma.

Okej,
Svar på tråden När barnet inte vill sitta kvar?