• Tingeling2007

När släppa ut kattunge?

Vi har precis skaffat en till katt, han är 13 veckor. Vi har en vuxen katt sedan innan som är utekatt.

Vi bor i lägenhet i ett tätbebyggt område men det funkar jättebra med den stora katten som utekatt ändå.

Hur gör vi med den lille? När är han tillräckligt stor för att gå ut själv?

Vi tänkte köpa ett sele så vi kan gå ut med han så han vänjer sig vid omgivningen.

• Svar på tråden När släppa ut kattunge?
  • Taurus

ja har ni sele så kan ni gå ut nu redan,

• felicityporter

Jag skulle vänja honom med selepromenader och hålla mig till detta om jag vore er. Om inte balkongen/uteplatsen redan är innätad skulle jag näta in den också och göra det riktigt mysigt!

Tänk på att ID-märka och vaccinera honom innan ni går ut på promenad, ID-märkningen behövs ifall han kommer bort och vaccinationerna behöver han för att slippa kattpest och kattsnuva. Kattpest är dödlig och kattsnuva kan vara riktigt svårt att få bort, därför är vaccination ett måste.

• Tingeling2007

jag menar när kan vi släppa ut honom ensam?

Vi kommer börja med sele för att vänja honom vid omgivningen.

vaccineras och märkas ska han göras så snart veterinärkliniken öppnar igen efter semestern.

balkongen är inglasad.

• La Lola

Oj...är ni inte mer rädd om era katter än så?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Taurus

släpp ut honom ensam när han vet var han bor och känner sig hemma.

• Kenneth b

Vi släppte ut våran när hon var 9 månader, mycket på grund av att våren inföll då.
    Dock blev hon överkörd vid 2 års ålder, men den lyckan den katten kände när hon fick vara ute gör att vi inte ångrat beslutet.

• vackrastarflow
    Kenneth b skrev 2010-08-01 11:09:21 följande:
    Vi släppte ut våran när hon var 9 månader, mycket på grund av att våren inföll då.
    Dock blev hon överkörd vid 2 års ålder, men den lyckan den katten kände när hon fick vara ute gör att vi inte ångrat beslutet.
    Hoppas då att de som körde på katten tänker detsamma. Och att de slapp att bli skadade för att de kanske försökte värja för din katt.
  • Kazeer

Våra katter har varit omkring halvåret innan de har fått gå ut på egen hand.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • skorpionen80

Aldrig. Bara för att det går bra för den äldre katten betyder det inte att den lilla är likadan. Den lilla kanske kommer älska gå in hos grannen, kommer kanske älska att springa fram till folk etc etc.

• Plommonben
    Kenneth b skrev 2010-08-01 11:09:21 följande:
    Skojar du? Eller menar du på fullaste allvar att du tycker att det var helt okej att en katt som i vanliga fall lever i upp emot 20 år dog efter två år?
Svar på tråden När släppa ut kattunge?