• Helene70

Bästa bärselen för 10kg bebis?

Som rubriken lyder, vilken sele skulle du rekommendera för lite större bebisar?

Min pojke är 7 mån och vi har fram tills nu använt baby björns bärsele. Nu när han är större så känner jag att jag får så oooont i axlar och rygg med BB's bärsele. 

Jag är en "liten" mamma med en normalstor bebis som jag bär väldigt ofta och jag planerar att bära länge till. Därför skulle jag behöva något som är snällt mot min lilla kropp.  

• Svar på tråden Bästa bärselen för 10kg bebis?
  • Blå Flygare

Jag har själv en ergo och i den bär jag utan besvär min 10-kg ettåring och min 15-kg fyraåring. Jag är dock inte liten, så hur den passar storleksmässigt på dig vet jag inte. Jagsom har stl 44 i byxor har dock inte mycket höftbälte kvar att spela på.

I babybjörn klarade jagknappt att bära min dotter när hon var nyfödd, efter 0 min gjorde det ooont, så jag förstår att du vill byta.

Andra selar jag hört gott om manduca, beco ochpatapum, så de kandu också kolla upp.

• mer grubbel

Jag är också liten och min son väger drygt 10 kilo. Han är dock äldre än din så jag bär oftast på ryggen, men jag har en Manduca, vilken jag tycker är toppen. Har inte provat de andra selarna. Du bör nog prova dig fram om du har möjlighet, med Manducan får jag spänna åt så mycket det går och då sitter den perfekt på mig. Om du är mindre än jag bör du nog välja en annan.

• Sousafon

Jag är liten och den sele vi har, som funkar bra även för en 7-månaders, är patapum. Lite nättare än ergo, och billigare. Men ännu skönare tycker jag att det är med en mei tai, vilket är en sjal som är nästan som en sele, mycket lätt att knyta och lätt att reglera så att den passar alla. Finns i många olika modeller. Den vi har är dock fortfarande lite för stor för min 6-månaders.

• Mela78

Jag gillar vår Manduca. Är kort och lite mullig. Barnen jag bär är en ca 11kg ettåring och 13kg treåring. Kan bära i timmar.

• VåratLillahjärta

Babybjörns active med ryggplatta fungerar toppen för mig och jag är liten, 160 lång bara.

• Makadam

Jag som är lång och smal behöver byta BabyBjörn mot - vaddå!??

• Flickan och kråkan
    Makadam skrev 2010-08-06 15:32:15 följande:
    Jag som är lång och smal behöver byta BabyBjörn mot - vaddå!??
    Ergon brukar fungera bra på långa och smala personer. Har du möjlighet att prova så kolla in boban också. Den är kanon för ett barn som börjar bli lite större och passar smala personer bra. Vad jag hört på omvägar är att vissa som är långa tycker att axelremmarna kan bli för trånga och skära upp under armarna så att säga. Kolla in måtten på eden babys hemsida.
  • Makadam

Vilken djungel det är!

Just nu står det mellan Manduca och Patapum.

• Flickan och kråkan
    Makadam skrev 2010-08-06 18:30:59 följande:
    Vilken djungel det är!

Just nu står det mellan Manduca och Patapum.
    Kolla bara höftbältet på manducan, så att du kan dra åt ordentligt.
Svar på tråden Bästa bärselen för 10kg bebis?