• virre85

Säger inte längre till när han bajsat..

Hej jag har en son född nov 07 han är med andra ord 2 år och snart 9 mån.
    I maj märkte jag att han blev väldigt intresserad av att kissa på toalettet vilket vi uppmuntade.
    Han kom och sa till och så kissade vi på toaletten, aldrig bajsade men kissade flera gånger om dagen där.
    Varje gång an bajsat så gjorde han det i blöjan med kom direkt och sa till så vi kunde byta den.
    Vi började ta bort blöjan lite längre under dagen och det gick ganska bra lite kiss på golvet ibland men även
    på toaletten. När han gick på sommarlov tänke vi göra honom helt blöjfria men det har inte gått alls, han vill inte.
    Vi har testat massa saker, köpt fina kallsonger som han fått välja, belönat varje gång han kisat på toaletten men sen så slutade han helt säga till, även när vi frågade så sa han nej för att sedan både bajsa och kissa på golvet.
    Till slut fick vi sätta på blöjan igen, blev för jobbigt både för honom och mig. Har även en 7 månaders hemma.
    Men nu säger han inte längre till när han bajsat i blöjan längre och blir hysteriskt när jag frågar om han bajsat. Helt tokig blir han när jag säger att vi ska byta blöja, han säger att han inte har bajsat. Han har även börjat leka med bajset.
    Problemet är att han blir så röd om vi inte tar bort det direkt och han får ont, jag försöker förklara att han blir röd och får ont för att han inte säger till. Självklart försöker jag ju kolla blöjan så ofta jag kan men det gör han också arg. Jag har börjat duscha rumpan på han i stället för våtservetter och annat för att det inte ska göra ont när jag torkar.
    Är detta del av trots tro?
    Kan också säga att han väntar på utredning ang adhd, men det är en annan historia.

Tacksam för råd och erfarenheter.

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Säger inte längre till när han bajsat..
  • bonnieloveskim

min minsta är också snart 3, hon fyller i sept, och jag har också tränat henne i sommar med toaletten.

Jag har även ett lite äldre barn som behövde öva på detta så jag sa till att nu är det toadags.

kanske bättre det än att fråga om de behöver, gör som dagis gör, de ser ju till att de som inte har blöja måste gå på toaletten innan de går ut tex, de frågar inte.. behöver du...

eftersom jag har varit väldigt noga nu pga det äldre barnet har jag sagt till dem att gå på toa varje timme.
    Det har funkat bra.
    Inte frågat, behöver du, utan nu är det dags.
    Har en digitalklocka som piper varje heltimme då är det dags att gå på toa oavsett vad vi gör.

Efter ett tag lärde sig minsta att säga till, om hon inte måste.

men jag ska också säga det att barn är olika.
    Det kanske har funkat ett tag för er son, men han kanske inte är riktigt redo ännu att sluta med blöja.
    en del barn behövder det längre och andra kortare tid.

• virre85

Tack så mycket för svar och råd!
    Tänkte också att han kanske inte är riktigt redo, för mig får han gå med blöja om han vill men jag känner lite press från folk runt om att deras minsan är blöjfri båda dag och natt. Vill ju inte verka för slapp, men jag vill ju inte pressa sonen heller.

När är egentligen "sent" att sluta med blöja?

Tycker inte han är så stor ännu jag, mammas pojk ju 

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • bonnieloveskim
    virre85 skrev 2010-08-01 20:02:53 följande:
    Tack så mycket för svar och råd!
    Tänkte också att han kanske inte är riktigt redo, för mig får han gå med blöja om han vill men jag känner lite press från folk runt om att deras minsan är blöjfri båda dag och natt. Vill ju inte verka för slapp, men jag vill ju inte pressa sonen heller.

När är egentligen "sent" att sluta med blöja?

Tycker inte han är så stor ännu jag, mammas pojk ju 
    det är olika allt.
    Hon som jag över nu, min minsta är nästan duktigare på att inte kissa på sig än han som  är 4 (snart 5).. men om jag inte påminner henne om toa så bajsar hon där hon är.. fast hon drar av sig så hämtar hon mig och visar vart på tomten hon har bajsat.. haha... 4åringer bajsar snällt alltidpå toa..

och 4åringen har alltid blöja på sig på natten fortfarande men ders storesyster slutade med blöja nattetid innan hon var 4 typ.. hon var supeprtidig.

min äldsta son var inte lika tidigt.. min erfarenhet med 2 killar och 2 tjejer är att tjejerna är tidigare än killarna.. men det kan ju även ligga i generna för alla barn är som sagt var olika.

säg till omgivningen att era barn är olika... och att DU inte vill stressa han för du ser ju att han inte klarar av det.. och då är det nästan ett straff om man jämt ska kissa på sig.

Jag tror att läkare raegarer om man inte är torr runt... 6år? tror det är nåt sånt... man låter barnet ha lång tid på sig att lära sig detta.
    Så du behöver inte alls känna dig stressad, många år kvar och ingen kommer reagera om han har blöja än i 2 år till på dagtid.

om du är trygg som din son är, så är han trygg med sig själv med.
Svar på tråden Säger inte längre till när han bajsat..