• Glimmerfall

Någon här som har ischias? Jag behöver i så fall din hjälp!

Jag har från och till haft smärta som vad man kallar ischias, för tillfälligt är det värre en någonsin. När jag var hos läkare för detta i våras så vred han lite i mitt ben och sa att så hade jag aldrig kunnat göra om jag haft ischias. Han tog mig inte på allvar.

Nu behöver jag ha svar på några frågor:

Har du fått diagnos av läkare på att du har ischias?
    Har du alltid bara ont på en sida?
    Vad kan du göra när du har ont?
    Vad kan du inte göra när du har ont?
    Något särskilt som utlöser smärtan?
    Hur lindrar du smärtan?
    Tog läkarna dig på allvar när du sökte för det?
    Går du till sjukgymnast för det?
    Hur länge har du haft det?

Det blev lite många frågor, men som sagt för tillfälligt är det värre än någonsin. Jag kan inte ligga ner och ännu mindre gå, måste flera gånger om dagen använda kryckor när jag tar mig fram. Eftersom jag har en 11 månaders pojke behöver jag akut hjälp. Men jag står i valet och kvalet om jag ska ge upp min läkare som jag haft sen jag var liten och gå till någon annan som kanske tar mig mer på allvar. Därför behöver jag svaren på frågorna.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Någon här som har ischias? Jag behöver i så fall din hjälp!
  • tete

tips! du kanske ska ringa den där doktorn som är på "insider", med finger-i-rumpan-behandling...

(f´låt att jag skojar, har oxå ischias, dock utan diagnos, den kommer och är hemsk, sen försvinner den.)

• lilla mej

jag har det ibland inte så hemskt ofta, jag har inte fått diagnos från läkare men min mammas sambo e sköterska så jag vet vad det är ändå. Jag får oftst värk från korsryggen som strålar ner i ena benet till baksidan av knät. Detta händer oftast om jag har lyft något tungt eller gjort någon konstig rörelse, ibland blir det sängen en hel kväll med värktabletter men oftast kan jag jobba som vanligt. Det är jätte jobbigt och det är olika för olika människor hur mycket problem man får, endel krävs operation om det är riktigt illa.

• Bispan

Se till att få en tid hos sjukgymnast så snart som möjligt!! Han/hon kan hjälpa dig att ta reda på VAD det är som retar din ischiasnerv. Kan vara en inflammation eller så har du början till ett diskbråck, har du haft problem med din rygg i många år kan du ha dragit på dig pålagringar som klämmer på ischiasnerven. I bästa fall är det bara en muskel som krampar/klämmer om nerven.

Du skriver inte om du haft problem med detta en längre tid eller om du har en lång sjukdomshistoria ang ländryggen.

Det är viktigt att komma till sjukgymnast på grund av att när du har ländryggsproblem slutar dina magmuskler att stabilisera upp ryggraden. Därför måste man söka sjukgymnast, för att problemen inte ska förvärras successivt. Man behöver också lära sig använda de muskler man lagt i vila, det får man hjälp med av sjukgymnasten. Om nerven bara ligger i kläm på något vis kan det ju räcka med en kiropraktor också. Fast JAG kommer aldrig mera att gå till en sådan med MIN rygg.

Har du fått diagnos av läkare på att du har ischias?
    Nej, ischias är ett samlingsnamn på att ha ont av ichiasnerven. Det kan bero på olika saker. Allmänläkare är inte experter på det, det är det sjukgymnasterna som är.

Har du alltid bara ont på en sida?
    Ja och Nej

Vad kan du göra när du har ont?
    Cykla, åka spark, sitta, ligga. Stå och gå är värre om jag inte lutar mig framåt. Jag har sänkta kotor och diskar, rygg som en MYCKET äldre människa. (37)

Vad kan du inte göra när du har ont?
    Stå och gå är svårt.

Något särskilt som utlöser smärtan?
    När jag är på benen en längre stund. För övrigt har jag alltid ont, mer eller mindre.

Hur lindrar du smärtan?
    Gör inget just nu, ser bara till att inte stå eller gå så långa perioder i sträck. Använder magmusklerna rejält för att stabilisera när jag byter läge när jag t ex ska ställa mig upp.

Tog läkarna dig på allvar när du sökte för det?
    Ja

Går du till sjukgymnast för det?
    Har gjort, klarar mig själv nu på de stabiliseringsövningar jag fått.
    Hur länge har du haft det?
    Många år men sökte inte hjälp förrän förra året då jag blev tvungen.

• pofsan

Jag har haft både ischias och falsk ischias. När man har vanlig ischias blir ischiasnerven inflamerad och man får en smärta från rumpan och ner i benet. Man får ont när man går, står, cyklar osv. Man kan söka läkare eller kiropraktor för dom problemen, jag tog till naturmedicin=stoppade muskotnötter i fickorna.
    Det låter jättekonstigt och jag trodde inte alls att det skulle fungera men jag vaknade en morgon och hade en otrolig värk och kände att jag var tvungen att göra nånting-vadsomhelst fick duga. Jag hade läst nångång att man kunde stoppa muskotnötter i fickorna för att bli av med värken och tro det eller ej, på kvällen var all värk borta. Jag har provat det vid flera tillfällen och det har alltid fungerat.

Falsk ishias är vanligare och beror ofta på överbelastning, det gjorde inte så ont men jag domnade bort i rumpan och ner i ena benet. Jag har fått stretchövningar av min sjukgymnast som gör att den falska ischiasen försvinner. De övningarna måste jag göra ganska ofta annars kommer det tillbaka.

Jag tycker att du ska söka upp en ny läkare som kan ta reda på vilken typ av ischias du har, det finns hjälp att få, det är inte meningen att du ska behöva ha ont.
    Lycka till

Svar på tråden Någon här som har ischias? Jag behöver i så fall din hjälp!