• Nenne

Ätit en mediumstekt biff under graviditet någon mer?

Var ute och åt i går med mina föräldrar och beställde in en mediumstekt biff som mat. Kom att tänka på när jag hade ätit lite mer än hälften att man kanske skulle ha undvikit detta då man är gravid.

Någon mer som har ätit de under sin graviditet?
    Blev lite nojig nu...usch.. att man inte kan tänka efter riktigt någon gång.

• Svar på tråden Ätit en mediumstekt biff under graviditet någon mer?
  • Gravid2010

Jag har ätit precis som jag brukar när jag varit gravid.. Gillar inte välstekt helt enkelt. Det har gått bra.

• akiire

Samma här, har ätit rätt rött kött ett par gånger och jag och lillkillen i magen mår fint!

• Nenne
    Gravid2010 skrev 2010-08-01 14:09:57 följande:
    Jag har ätit precis som jag brukar när jag varit gravid.. Gillar inte välstekt helt enkelt. Det har gått bra.
    Så du har ätit mediumstekt kött under din gravititet?
    Som sagt blev väldigt nojig när man läser allt.
    Jag gillar inte hller genomstekt nötkött
  • korvmamman

stekte en biff en gång med termometer i... när den kom upp till 70 grader, vilket är OK som gravid tog jag bort den och den var faktiskt väldigt röd!! har ätit det många gånger! verkar som det gått bra då jag fått ut 2 friska barn

• frk Carlsson

Jag har bara käkat blodigt kött alla 3 ggr jag varit gravid. Tycker det är bortkastade pengar på bra kött att göra det medium el välstekt. Sista graviditeten var dessutom blodigt kött med vitlökssmör en sak som jag längtade efter. Är man på ett OK ställe alt lagar maten själv tror inte jag att det är ngn fara.

Tuva 060524 ,Vilda 080422 ,Sigge 100609
  • merenwen

Nötkött är ingen större fara. Det viktigaste är att fläskkött är helt genomstekt.

Själv har jag ätit rosa lammstek. Inget jag nojar över i efterhand. Inget man kan göra åt det ändå. Ätet är ätet... Flört

• hannis

Åt medium rare hela graviditeten. Genomstekt kött är ju skittråkigt!

• Nenne

Tack för alla svar. Detta var på en populär resaurang i göteborg. å köttet var bara lite blodigt å de blodigaste åt jag inte, för då var ja jättemätt :)

Men då kan jag sluta att tänka på de.

Tack så jättemkt igen.

• Gravid2010
    Nenne skrev 2010-08-01 14:16:58 följande:
    Så du har ätit mediumstekt kött under din gravititet?
    Som sagt blev väldigt nojig när man läser allt.
    Jag gillar inte hller genomstekt nötkött
    ja ja.. absolut.

Under två graviditeter... en frisk grabb och en tillsynes frisk liten som kommer om precis en månad..
  • Neli

Puh.... Jag kom på mig sjælv nær jag tog førsta tuggan av innerfile
    på pappas restaurang... Den var rød i mitten och jag blev orolig... Inte så
    att blodet fløt på tallriken alltså.
    Men då ska det væl inte vara jættefraligt då, hoppas jag Glad.

• La Lola

Att ens foster drabbas av toxoplasma är ovanligt:

"Toxoplasmainfektion är inte en anmälningspliktig sjukdom och det saknas därför uppgifter om hur många som blir sjuka. Uppskattningsvis smittas ungefär 50-100 gravida kvinnor varje år. Oftast förs infektionen inte över till fostret, det sker i ungefär vart femte fall."

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Parasiter/Parasiter-i-kott/Toxoplasma-gondii/

Har köttet varit fryst innan i minst 3 dygn finns det ingen fara alls eftersom toxoplasma dör av frysning.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Neli

Tack før lænken! Då kanske det går att slappna av...
    Nøt var det ju, och uppvarmt till 65 grader måste det ju ha varit....

• Fru Sveden

Jag äter kött ganska ofta och har inte alla tänkt på att undvika rött kött. Bebisen mår jätte bra.

Fick dock lite spel på min man när han försökte servera rått kött (vilket naturligtvis inte var meningen utan han trodde det var klart), men där gick min gräns för hur blodigt kött får vara när man äter det ;)

• frukarlssonn

Det är väl mest rå köttfärs och även fläsk som du ska undvika. Men rå fläsk är ju inte bra som ogravid heller men som gravid är man mer mottaglig. Dessutom är toxoplasma otroligt ovanligt så jag skulle inte oroa mig såvida jag inte kände mig sjuk

Olivia 090610 ~ bf 101112
Svar på tråden Ätit en mediumstekt biff under graviditet någon mer?