• Anonym (Mamma)

Kan jag hjälpa mitt tillväxthämmade barn att växa på längden?

Mitt barn är nu ca 4 1/2 mån. Föddes liten, 45 cm och mycket tunn pga tillväxthämning. Har kommit upp till genomsnittskurva i vikt och huvud men längden har inte tagits igen på samma sätt. På 3 mån växte N 11 cm och vid 4 mån var N ca 60 cm. Ska bli intressant att se hur mycket N växer till 5 mån. Men N är ju liten i jämförelse med andra verkar det som. Har ju växt bra i cm (t.ex per vecka i genomsnitt) men det har ju inte räckt för att nå medel då N började långt ner. Finns det något man kan göra för att hjälpa till tillväxten på längden? Vet ni när det finns möjlighet till spurt? Om N inte växt ikapp nu, betyder det att N alltid kommer att vara kortare än andra eller finns det fler möjligheter till spurter under barndomen? Tack!

• Svar på tråden Kan jag hjälpa mitt tillväxthämmade barn att växa på längden?
  • pluvdo

Min son var 50 cm när han föddes och drygt 60 cm vid 3½ månad. Menar du att han behöver tillväxtspurt också då?

• Kyanita

Har ditt bar följt "sin" kurva eller dalat? Förstår inte problemet faktiskt. Barn växer ojämnt och ditt barn låter fullkomligt normal i mina öron. Slappna av och njut av ditt barn.

• Lowika

Det är ju inte självklart att han ska nå medel?
    Medel är just det; MEDEL
    Tar man 100 ungar och mäter dem, så är de i medel en längd. Vilket ju innebär att lika många är längre som kortare! Startade han lite "kort" så ska han helt enkelt följa sin kurva. Lite under "medel"

• Anonym (Mamma)

Läser överallt om alla 4 månaders som är 70 cm osv. Det är ju en stor skillnad och därför undrar jag om det finns fler spurter i livet än bara kort efter födseln för jag vill veta chansen till att N också blir medel i längd. 60 vid 3 mån är ju inget konstigt? 62 är ju medel vid den åldern. N var 56 cm vid 3 mån. Medel vid 4 mån är 64 och jag tror N låg på 59-60. Ligger i nedersta kanalen på kurvan. N har gått uppåt hela tiden och följt kurvan om än ngt hackigt.

• Kyanita
    Anonym (Mamma) skrev 2010-08-01 14:46:51 följande:
    Läser överallt om alla 4 månaders som är 70 cm osv. Det är ju en stor skillnad och därför undrar jag om det finns fler spurter i livet än bara kort efter födseln för jag vill veta chansen till att N också blir medel i längd. 60 vid 3 mån är ju inget konstigt? 62 är ju medel vid den åldern. N var 56 cm vid 3 mån. Medel vid 4 mån är 64 och jag tror N låg på 59-60. Ligger i nedersta kanalen på kurvan. N har gått uppåt hela tiden och följt kurvan om än ngt hackigt.
    Mina har fötts under kurvan. 1:an har en konstaterad tillväxthämning. Hans skelett är 2 år yngre än han är (låter märkligt, jag vet), 2:an föddes oxå under kurvan men var på medelkurvan efter ca 6 månader och är nu något längre än genomsnittet. 3:an är född på medelkurvan men dalade i både längd och vikt tills han blev diagnostiserad av laktosintolerans och växte snabbt till sig. Var inte orolig, så länge N inte dalar eller står stilla en längre period (de växer som sagt kantigt) så är det ingen anledning till oro!
  • Anonym (Oj)

Vet du, ta det lugnt. Tar han inte igen det får han hjälp med tillväxthormon om några år. Och det är mkt sällsynt att sånt behövs. Va cool nu, det blir bra på det ena eller det andra sättet!

• Saadie

TS
    jag förstår att du är orolig med tanke på bakgrunden att han var liten och så, men 60 cm vid 4 månader är INTE litet. Lite mindre än normalt, men helt normalt och okej.

Tänk istället att han verkar må bra efter som han har kämpat sig upp 5-7 cm mer än alla andra barn. Tänk om han var 50 cm när han föddes, då hade han ju varit 65 cm vid 4 månader! Han har växt mer än andra men började lägre ner så det märks inte!

Svar på tråden Kan jag hjälpa mitt tillväxthämmade barn att växa på längden?