• lif

att reta med termometer...

...när de försöker bajsa, är det farligt?

När jag ser att vår 5 månaders son försöker bajsa, men utan resultat, hjälper jag honom med termometern. Jag tar det försiktigt och han ser inte ut att besväras av termometern..tvärtom han blir naturligtvis lättad när han bajsat.

Finns det några nackdelar med detta, eller är det bara att fortsätta? Jag hade ju helst sett att han klarar det själv (vilket han gör ibland), men när man märker hur nöjd han blir efteråt så är det lätt att hjälpa till med termometern. Vad tror Ni?

• Svar på tråden att reta med termometer...
  • Salamandra

Så har jag också gjort när min dotter varit hård i magen (utan resultat dock...) En bekant till mig var på sjukhuset med sin dotter när hon inte hade bajsat på många dagar och dom använde sig av den tekniken + att min BVC rekommenderade mig att prova med termometern för att stimulera så farligt borde det ju inte vara
    Jag säger som alltid: lite vanligt vett i skallen brukar räcka för att veta om man gör något farligt.

• Vintervila

Det låter otäckt! Vi ger vår son katrinplommonpuré och det funkar utmärkt. Skulle inte vilja peta där annat än för att kolla tempen.

• trolltjejen

Jag vet inte om det finns några nackdelar, men det känns lite onaturligt och jóbbigt. Kan väl inte vara så trevligt med en termometer där bak annat än när det verkligen är nödvändigt. Så varför fortsätta? Som en engångsgrej vid extremt hård mage kan jag förstå, men annars fattar jag inte riktigt varför du inte väntar på att han bajsar själv. För hård mage finns det ju annat, som Belinda nämner t.ex. katrinplommon.

• Belier

Äh, självklart ska man inte stoppa in termometern långt och länge varje gång. Man stoppar ju bara in den en liten bit för att munöpningen ska slappna av. Då kommer en del gaser ut och det är ju underbart för en liten! Min mamma gjorde likadant med mig och jag tog ingen skada vad jag vet!

• Vilmas Mamma

Jag tror det bästa är att försöka få avföringen mjuk "uppifrån" dvs. genom att ge lösande mat såsom katrinplommonpure, det är väl bara i nödfall som man måste använda termometermetoder....

• Ananak

så gjorde min mamma med mina systrar, tror inte det är nån fara

• Dalagirl

men härre gud.....trolltjejen och belinda...... min mamma reta mig oxå med tempen när jag var liten.. ingen fara allt man stimulerar bara tarmen att börja bajsa inget faligt alls fortsätt med det du vi har gjort så på våran son, bättre det än att ha skit ont i magen + att vi har nästan samma medel till gammlingarna på jobbet...

• HumDis

Enstaka gånger skall absolut inte vara någon fara men barnläkaren på mitt BVC tycker att man inte skall göra det ofta. Anledningen skulle vara att barnets sfinkter kan bli förslappad om man rotar för mycket....

• Jennie Brunflo

Nej, det jag hört så ska det inte vara någon fara alls.
    När de väl äter fast föda så fixar sig det där ändå.

Jag tryckte med tummen på analöppningen när jag ville hjälpa min tös att bajsa. Jag tog en tvättlapp på tummen, tryckte på analöppningen lite lagom och sedan bajsade hon.
    Jag testade termometer...men det funkade inte för oss.

• Krickan79

Vi har en pip som vi för upp i analöppningen (bara en liten bit), blir ju ungefär som termometer. Det gör vi för att föra ut gaser, eftersom hon har kolik. Vi gör det morgon och kväll tillsammans med kolik massage, det är i allafall inte för ofta säger de på vårat BVC...

• TSR

Hejsan!
    Jag har en två månaders bebis som är trög i magen pga att han flaskmatas. Jag tar också febertermometern de gånger han inte bajsat ordentligt. Men jag brukar ta messmör och blanda ner i flaskan det är väldigt effektivt. En klick 1-2 ggr /dag tar Victor som förebyggande varje dag. Prova det eller något annat uppefrån först och termometern i nödfall så gör jag och det funkar bra. Sedan är ju förstoppning en formuleringsfråga?! Är det helt stopp eller trögt? Lycka till farligt tror jag inte att det är om du inte gör det för ofta.

• Krickan79

Man ska alltid ha salva på tempen/pipen, typ inotyol, annars kan man skada slemhinnorna. Och vara väldigt försiktig över huvudtaget.

Svar på tråden att reta med termometer...