• Ysmania

kopparspiral vs hormonspiral?

Har just fått tillbaka mensen efter att amningen har tunnats ut, och nu kommer jag ju till dilemmat, vad fan ska man skydda sig med nu? Inte kondom, så lustdödande att det inte finns. Har provat det mesta, ett gäng olika sorters p-piller; och alla fick mig att tappa lusten efter ett par månader. P-plåstret ramlade av och gav mig finnar där det satt, p-staven gav mig mens i ett år och två månader; vilket var lika länge som jag hade den inne...

Har inte provat minipiller; litar inte på att jag kommer klara av att ta det inom tidsspannet som behövs.

Då är det ju bara spiralen kvar...
    Någon med erfarenheter? Min barnmorska har lovat mig att jag inte behöver känna att jag "måste" ha den en viss tid, vill jag plocka ut den för att vi bestämmer oss för ett barn till kan jag göra det när som helst. (Underbara människa...)

Råd; please!

• Svar på tråden kopparspiral vs hormonspiral?
  • Trollet Ludenben

Jag har hormonspiral, den passar mig. Jag är nöjd med den. Tycker du ska välja koppar eller hormon beroende på mens. Om man har rikliga blödningar ska man välja bort kopparspiral då den ökar blödningarna. Hormonspiral är säkrare och den minskar dom och vissa blir helt blödningsfria. Hormonspiralen kostar lite över 1000-lappen men går på högkostnadsskyddet. Kopparspiralen är gratis.

Älskade ungar
  • Multignutten

Haft kopparspiral och har nu hormonspiral, bytte till Mirena hormonspiral efter att ha haft kopparspiral i nästan ett år. Min hormoner fick tokspel och jag blödde kontant i månader innan ajg gav upp och bytte till Mirena. Fungerar toppen, har haft den i snart två år och är helnöjd. Haft mens hela tiden, småblödningar som knappt krävt skydd. Nu har dock mensen upphört och det trodde BM att dem skulle göra eftersom den gjort det med minipiller också. 
    Kopparspiralen är gratis, hormonspiral kostar 1000 kr men den ingår i högkostnadsskyddet och jag hade kommit upp i de 1800 kr så jag betalade ingenting.

• Ysmania

Hormonspiralen, vad gör den med ens sexlust? Mitt problem tidigare har ju varit att jag har känt mig lika sexuell som en trädstam när jag käkat hormoner i olika former. Men å andra sidan vill man ju inte leva sitt liv med en binda i grenen, tycker jag har haft mellanblödningar så det räcker för en livstid...

• Anonym (Maud)

Hormonspiral är mest effektivt, men har ju biverkningar. Olika för olika människor. Kopparspiral ökar i allmänhet blödningar och är något mer osäker. Du behöver nog ditt järn just nu.
    Fast menskopp är ju bra när man blöder. Tvätt har man ju ändå med småbarn.

En bra hormonfri metod är pessar. Finns ett modernt pessar av silikon som kan sitta inne två dygn i taget. Har man småbarn så är det ju bra om man kan ha spontant sex och inte behöver leta efter kondomer. Sätt in pessaret varannan morgon, efter att du tagit ut och tvättat det. Helt utan biverkningar och säkert om man använder det rätt. Men inte lika effektivt som hormoner.
    Och din barnmorska är inte så underbar om hon undviker att informera om pessar.
    Man har en pessargel till, som innehåller bl a mjölksyra som är bra för slidan, men sabbar spermiernas simförmåga. 
    Pessaret kallas livmodertappspessar för att det sitter direkt på tappen. Beställs på internet, men du kan be din barnmorska beställa hem ett provset, så du får testa först.

Hur känns det att minska amningen förresten? Jag tyckte det var så jobbigt att amma, ont, slaskigt, man var bunden. Men nu- nu saknar jag det. Synd att man inte kunde spara en vecka av småbarnstiden, så man kunde ta den sen. Och ha fått en veckas lugn och ro med sömn och stora barn då. OT - men ändå. 

• Ysmania

ja, bra ide med pessaret, ska fundera och läsa lite om det. Fast det känns lite meckigt oxå...

Amningen var jävligt kämpig den första månaden, trasiga bröstvårtor och mjölkstas, men sen lossnade allt och han åt och blev tjock och nöjd. Väldigt praktist för en lat människa som mig. Nu är han nästan 8 månader och håller sig inte mätt på enbart tutte (no shit?) och trackasserar  mig på nätterna, så nu är det massor av mat som gäller. Han är inte så sugen på tutte heller, utom när han är ledsen och grinig.
    Tror jag kommer sakna amningen mer än honom när jag väl slutar helt, en sån mysig stund. Jag tittar och tittar på honom när han ammar, så ja, jag är amnings-aholic... Men samtidigt kommer det bli så skööönt att vara fri och kunna dumpa ungen på pappan och säga so long, nu drar jag på stan och vi ses i eftermiddag.
    En veckas obruten sömn; JA TACK!Guld i mun

• the cupcake

Jag hade kopparspiral mellan mina graviditeter och var jättenöjd. Hade lite mellanblödningar de första månaderna men sen kom mensen som en klocka och var varken mer eller mindre än tidigare. Hade spiralen i ungefär ett år. Valde kopparspiralen pga att jag ville inte ta några hormoner eftersom jag planerade att snart bli gravid igen.
    Ville bara posta ett positivt inlägg om koppar med Lycka till!

• strawberrypie

Jag har en kopparspiral och är jättenöjd med den.
    Min bm sa att eventuellt så kan man få något rikligare mens men det är inget jag märkt av. Inte mensvärk heller för den delen. Det är väldigt skönt att ha något som bara finns där och gör sitt jobb och att slippa bli påverkad av en massa hormoner. Så jag kan varmt rekomendera den! Du kan ju alltid ta ut den om det inte skulle fungera bra. 

• Anonym (Maud)

Ja nog finns det fördelar och nackdelar med allt. Fast sömn är alltid bra. Min yngsta åt alltid mest på nätterna. Men det var som att få tillbaks sin egen kropp sen.

Pessar är faktiskt inte så meckigt. När man lärt sig tekniken alltså. När jag sätter in numer så går det på nån sekund. Lite mer med tvätt och på med gel. Och jag tar inte ut med handtaget utan rafsar ut det direkt genom att sticka ett finger innanför kanten och dra med det ut. Men jag har ju fått barn och tappen sitter väl inte så högt längre.
    Fast en kompis var på besök och hade just skaffat femcap, fast den minsta. Och passade på att sätta in den för första gången hos mig. Eftersom jag är "expert", ha ha ha. Och den satt som berg. Men när vi hade fikat så prövade hon igen i lugn och ro och fick ut den. Men det var bra att hon var här, så hon inte fick panik. Man kan ju sätta i ett band första gången man prövar, har jag läst på den amerikanska hemsidan. Men det funkar alltså med te och bärpaj-paus också tydligen. Nu är hon nöjd.

Kopparspiral är ju onekligen enklare. Men jag blödde för mycket, fick utslag en gång varje månad över hela kroppen. Min läkare sa att det inte berodde på spiralen, men det gjorde det. Och nu vet jag andra som fått likadant. Jag blev dessutom gravid. Men det kan jag ju bli med pessaret också.

• Multignutten
    Ysmania skrev 2010-08-01 17:43:55 följande:
    Hormonspiralen, vad gör den med ens sexlust? Mitt problem tidigare har ju varit att jag har känt mig lika sexuell som en trädstam när jag käkat hormoner i olika former. Men å andra sidan vill man ju inte leva sitt liv med en binda i grenen, tycker jag har haft mellanblödningar så det räcker för en livstid...
    Jag har inte mått minskad sexlust, snarare tvärtom. :D
    Har inte haft mellanblödningar med hormonspiralen, hade jag däremot med kopparspiralen.

• KrulliRull

Tummen upp för hormonspiralen Mirena!!! Jag har varit blödningsfri i snart 2 år. Den kan vara lite krånglig de första 6 månaderna i form av att man kan ha ganska oregelbundna blödningar, men sedan fixar det sig galant. Tilläggas ska att jag varit STOR motståndare till spiral, men det var enda alternativet. Min BM rekommenderade varken spruta, spiral eller plåster. Mirena är mycket mildare i sin hormontillförsel. Kopparspiral hade hon inte mycket gott att säga om, så tillvida att man tår hormoner. Vissa kvinnor klarar inte att stoppa i sig hormoner och för dem är kopparspiral bra så klart. Men den är inte helt 100% säker ska man veta. Det bästa jag gjort i preventivväg är Mirena, helt klart! Lycka till

Svar på tråden kopparspiral vs hormonspiral?