• Jossi

Får inte bort fläckar i tvätten - tips?

Blir tokig! Har förstört så himla många barnplagg nu bara för att fläckarna inte går bort i tvätten. Räcker att det kommer lite burkmat (typ köttfärssås) eller lösbajs på så vet jag att det plagget inte kommer att bli rent. Vad tusan gör jag för fel? Använder Via tvättmedel men har testat Neutral, Ariel (pulver), Grumme (pulver). Har också provat med att ha en skopa Vanish i, men ingenting hjälper. Nu strå jag med flytande Ta Bort på de plaggen jag verkligen försöker rädda men det funkar inte heller alltid. Kör på 60 grader och alltid det långa tvättprogrammet. 

Det kanske har med vattenhårdheten att göra? Vet dock inte om vi har hård eller mjukt vatten.
    Nån som har nåt bra tips? Vill ju helst inte behöva specialbehandla alla barnplagg innan tvätt varje gång.

• Svar på tråden Får inte bort fläckar i tvätten - tips?
  • Disela

Har du behandlat fläckarna direkt med "ta bort". Vanich (stavning?) på sprayflaska är jättebra! Men då måste man behandla fläcken direkt och sedan tvätta i maskin. Jag klädde alltid av min dotter kläderna när hon skulle äta, för att slippa matfläckar. Burkmat kan vara riktigt jäkla knepigt att få bort!

• Ulrika74

Jag har alltid på Galltvål på fläckarna innan jag lägger in dem i tvättmaskinen.
    Visst, det tar ju ett tag att köra igång en tvätt men det är det värt för att slippa bli besviken när man tar ut den rena tvätten .

Mamma till 3
  • Mandarin

Jag kör med Vanich  på sprayflaska , det tar bort det messta. 

• Ladycocos

Tvätta inte så varmt!!! Gå ner till 40 grader.
    Sen så tror jag inte att man kommer bort från att använda Vanish eller liknande om man vill ha rena barnkläder, men på bara 40 grader så biter sig inte fläckarna fast i kläderna så hårt.
    På svåra fläckar sprayar jag med Ta Bort innan, låter verka en stund och kombinerar med lite Vanish, sen 40 grader, det är faktiskt sällsynt att fläckar inte går bort

• snusmumriken2

Jag har några konstiga, bruna fläckar på yngsta sonens tröjor som inte går bort.
    Sprayar med vanish men det hjälper inte. Har försökt hur många gånger som helst! 
    Vad är det om är så jäkla svårt att få bort?! Så jag vet vad jag ska undvika att ge honom
    Banan? 

• Julechka

Jag gör så att lägger kläderna i blött med en skopa vanish (pulver eller flyttande). Låter dem ligga så över en natt eller ett par timmar och sedan tvättar som vanligt i maskin 40 grader
    pumpa, morot, banan är dem så ger "svåraste" fläckarna

• Birry

Vanish på sprayflaska - viktigt att det blir på "första tvätten" av en fläck - har man tvättat en gång så sitter fläcken "för alltid". Visst tar det lite extra tid, men för mig är det värt det. (Funkar även om man tvättar på 40 grader som vi oftast gör).

• Busbellan

Vi kör med den gelen från vanish, tar allt!
    men det räcker ju inte att låta det ligga med vanish på i 5 min eller vad det står på flaskan utan minst ett dygn ska det ligga sen tvätta som vanligt

Mamma till Nora, August och Ella
  • Ann Lee

Tomatfläckar bleknar om man hänger det nytvättade plagget i solen på tork! Prova!

• Birry
    Busbellan skrev 2010-08-01 21:17:03 följande:
    Vi kör med den gelen från vanish, tar allt!
    men det räcker ju inte att låta det ligga med vanish på i 5 min eller vad det står på flaskan utan minst ett dygn ska det ligga sen tvätta som vanligt
    Vanish spray funkar på direkten! *tipsar* Bara att spraya på och slänga direkt  i maskin! Kan inte komma på en enda gång då det inte funkat.
  • Zamorak

Gnugga me barnängens fasta handtvål, så ska du se underverk ;-P

• Jossi

Oj så många bra tips! Tack snälla.
    Ska testa allt tror jag. Galltvålen kan jag ju även tvätta hundarna med har jag hört och barnängens tvål funkar ju på mig om inte annat. Osså en flaska Vanish spray. Nu jäklarns! 

• Busbellan
    Birry skrev 2010-08-02 00:18:07 följande:
    Vanish spray funkar på direkten! *tipsar* Bara att spraya på och slänga direkt  i maskin! Kan inte komma på en enda gång då det inte funkat.
    Jag var inte lika nöjd med det, har testat
    Mamma till Nora, August och Ella
  • VåratLillahjärta

Jag använder Yes diskmedel, det fungerar på det mesta, matfläckar, blod, gräs mm.
    Gnugga in lite på fläcken innan du lägger plagget i tvätten och sen är det bara å tvätta på.

• Myslan me Zac

Ja yes diskmedel kan verkligen göra under, det är det bästa medlet mot viss fläcka, men det är bara yes som funkar så så ni vet. Skona eller likanande gör ingen skillnad!

• snusmumriken2

Hur får man bort fläckar som redan blivit "intvättade" då?
    Går de att få bort öht? Eller är det kört för de plaggen?

• Pyttismamman

Galltvål använder vi och det  mesta brukar försvinna av det.
    Funkar även bra att tvätta bort tex blåbärskladd från händerna!

• Zamorak
    snusmumriken2 skrev 2010-08-02 14:21:05 följande:
    Hur får man bort fläckar som redan blivit "intvättade" då?
    Går de att få bort öht? Eller är det kört för de plaggen?
    Hade ett par vita gamla byxor som min fru lät ligga pga, gamla oljefläckar och blåbär. Gnuggade med barnängens o ljumet vatten. Nu finns inga fläckar alls på byxorna
Svar på tråden Får inte bort fläckar i tvätten - tips?