• Johanna 85

Reagerar vi konstigt?

Vi är en familj som bor i ett "bra" område. Mitt bonusbarn på 7 år har många kompisar här som han leker med. Men idag har en av hans kompisar varit här sen kl 15 på eftermiddagen.

För det första kom denna pojke och fråga min man om det var okej om han kunde vara här en stund då hans mamma och kille med familj åkte på ärende (föräldrarna fråga inte utan barnet) min man sa okej då han ansåg för det var för några timmar. Detta har hänt förut med endast några timmar.

Nu är klockan över 20 på kvällen och inte en skymt av föräldrar. Han har fått kvällsmat och mellis hos oss. Men föräldrar har inte ringt och svarar inte på hemtelefonen. Vi har inga mobilnummer till de heller. De ringer inte oss och kollar läget.

Vi brukar lägga våra barn NU. Kvällrutiner m.m. Känns dumt att lägga bonusbarnet nu när kompisen är här hemma.

Vi funderar om klockan börjar gå över kl. 21 så får kompisen sova här... vi vet inte vad vi ska göra. Detta känns väldigt konstigt och dumt av hans föräldrar. Tycker vi, reagerar vi dumt? Vad ska vi säga till de när de kommer? Om de kommer? Vi tycker inte detta är acceptabellt då de inte själva pratar med oss om detta. Vi börjar bli oroliga.

• Svar på tråden Reagerar vi konstigt?
  • loujac

Mycket märkligt, men jag skulle nog köra på som vanligt, med kvällsrutiner osv.
    Men det kan inte vara så att föräldrarna inte vet var han är?
    Men om han varit hos er förut så borde dom ju letat hos er i så fall, eller?
    Konstig situation! 

• Michisen

Eh, det känns inte okej eftersom ni föräldrar inte kommit överens om det hela innan!
    Jag vet inte ens vad jag skulle säga till föräldrarna ifall det där hände oss.

För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • Lillsnufflan

Det händer att min son och hans kompisar är hos varandra medan föräldrarna åker och handlar etc. Men jag har aldrig varit med om att det inte är vi vuxna som pratar med varandra och bestämmer och vi har alltid kommit överens om tider. Jag hade också tyckt det var konstigt, och klockan börjar ju som du säger bli ganska mycket nu för barn i den åldern.

• jmka

Ni tänker inte konstigt alls. Jag hade också reagerat som ni. Hade väntat som du skriver till 21 och lagt barnen om dom inte är pigga förståss. Då hade jag kunnat vänta till 22. Och om föräldrarna till kompisen dyker upp senare så får ni bara förklara läget :) Inget konstigt med det alls. Och vill de sen väcka barnet, så är det upp till dom. Hoppas de iaf hör av sig snart.

• Johanna 85
    loujac skrev 2010-08-01 20:17:05 följande:
    Mycket märkligt, men jag skulle nog köra på som vanligt, med kvällsrutiner osv.
    Men det kan inte vara så att föräldrarna inte vet var han är?
    Men om han varit hos er förut så borde dom ju letat hos er i så fall, eller?
    Konstig situation! 
    nej min man har  varit där, huset ligger endast 100 m från oss. Så de har inte letat och de är inte hemma. De är ute på ärenden. hmmm..
    Michisen skrev 2010-08-01 20:18:27 följande:
    Eh, det känns inte okej eftersom ni föräldrar inte kommit överens om det hela innan!
    Jag vet inte ens vad jag skulle säga till föräldrarna ifall det där hände oss.
    nej vi skulle nog ha tagit kontakt med de när pojken frågade min man om detta. MEN tycker att det är deras ensak att ringa eller söka upp oss innan och kolla om det är OK. För detta känns inte okej. Jag börjar faktiskt bli rättså arg. För jag tycker synd om denna pojke. Han är också 7 år och de förstår mycket mer än vad man tror.
  • newatthis

Tycker inte alls reagerar konstigt, helt sjukt ju. Tycker det låter klokt att lägga båda barnen efter klockan 21.

Ta nu och samla mo och se till att ha ett bra tal redo att dra för kompisens förädrar  när dessa kommer....

• Johanna 85

NU kom mamma och familj förbi utanför med bilen... frågade om allt gått bra..

Min man sa att det gått bra fast det är sent. Och sa att det var sista gången detta skulle hända. Hon verkade bli sur men lite hyfs tycker vi att man borde ha. Klart vi blir oroliga. Sen får han gärna vara här eller sova över. OM de bara pratar med oss personligen först

• sarap1978

Hur konstigt som hellst. Hoppas att det inte hänt dom något bara...
    Hur går det??

• LuMa
    Johanna 85 skrev 2010-08-01 20:25:12 följande:

Min man sa att det gått bra fast det är sent. Och sa att det var sista gången detta skulle hända. Hon verkade bli sur men lite hyfs tycker vi att man borde ha. Klart vi blir oroliga. Sen får han gärna vara här eller sova över. OM de bara pratar med oss personligen först

Mycket märkligt.
    Låt henne bli sur bara. Lämnar dom bort barnet utan att själva prata med er och kolla att det är ok och inte säger när dom kommer tillbaka så har ni all rätt att bli irriterade!
    Man måste väl ändå se till att man kan nås på mobilerna?!
  • Johanna 85
    LuMa skrev 2010-08-01 20:27:50 följande:
    Mycket märkligt.
    Låt henne bli sur bara. Lämnar dom bort barnet utan att själva prata med er och kolla att det är ok och inte säger när dom kommer tillbaka så har ni all rätt att bli irriterade!
    Man måste väl ändå se till att man kan nås på mobilerna?!
    Ja vi har gett alla våra nummer till de men vi har endast klasslistan och där är ett hemnummer. Tycker att det är deras ansvar att ge deras nummer till oss. Då det inte går att hitta på enrio. Hmm. Nu gick det bra ialf. Men klart man blir orolig, och irriterad. Detta hade varit OKej om de pratat med oss och uppdaterat oss om hemkomst... men inget. Får hoppas att de kan få leka i fortsättningen så hon inte blir så sur att hon bannlyser pojken härifrån. Förvånar mig inte
  • Michisen
    Johanna 85 skrev 2010-08-01 20:25:12 följande:

Men herreminje - hur kan man bli sur för att de obetalda och oinformerade barnvakterna meddelar att de fått nog?
    För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • view

Jag skulle vara så förbannad! Och be att den ena föräldern tar ungen hem och den andra stannar och sen skulle dom få höra att dom levde!!  Man gör inte så ALDRIG!!!! det är elakt och idiotiskt och om det hände igen skulle jag ringa socialen!

• Johanna 85
    view skrev 2010-08-02 01:48:30 följande:
    Jag skulle vara så förbannad! Och be att den ena föräldern tar ungen hem och den andra stannar och sen skulle dom få höra att dom levde!!  Man gör inte så ALDRIG!!!! det är elakt och idiotiskt och om det hände igen skulle jag ringa socialen!
    tror och hoppas mamma med karl fick en tankeställare... tur att min man finns som tog tag i situation och sa till de. Dessa ska också vara mer än 10 år äldre än oss... hmm. Har börjat blivit lite förbannad då de även inte såg till att deras barn fått mat på hela dagen. De åt frukost sent sen lekte de hela dagen från 12 tiden... och han var aldrig hemma och åt innan de åkte... nej detta var inte okej.
  • Erkens mamma

Usch man blir sååå illa berörd när man hör sånt här. Stackars barn!

Vi hade förut ett grannpar som också lämnade sina ungar hur som helst. En gång så skulle de åka och handla och frågade oss som var ute i trädgården och åkte pulka om deras minsting som då var fyra år fick stanna hos oss istället för att åka med. Det var -12 grader ute... Efter typ 15 minuter gick tjejen in i vårt hus utan att fråga varpå jag gick och skulle hämta ut henne igen. Då visar det sig att hon under overallen hade små shorts och en t-shirt -mitt i smällkalla vintern! Vi fick plocka av våra barn alla kläderna igen och ta in dem trots att vi bara lekt en liten stund ute efterom hon inte kunde vara ute i de kläderna.

Föräldrarna kom hem typ 2 timmar senare. Deras svar var -ojdå lilla gumman hade du inte klätt på dig?! HON VAR 4 ÅR!"!!! Puckon!

• Galadriel

Man blir illa berörd när man läser sådant här. Hur tänker föräldrar som bara lämnar sina barn på det sättet? Det låter inte sunt alls. Helt sjukt. Jag förstår TS reaktion fullt ut.

Svar på tråden Reagerar vi konstigt?