• Fridolino

Recept på mjölkfria pannkakor?

Vi håller på att utreda om min 11månaders pojke kan ha mjölkprotein intollernas så vi utesluter för tillfället alla mjölkprodukter. Eftersom han är så otroligt kräsen i maten tänkte jag testa att göra lite olika maträtter till honom bland annat pannkakor. Någon som sitter inne på ett smaskigt recept på mjölkfria pannkisar??

Tack på förhand!

• Svar på tråden Recept på mjölkfria pannkakor?
  • Michisen

Låt smeten stå och dra en stund innan du gräddar så sväller mjölsorterna.

2 ägg
    4 dl rismjölk
    2 dl vetemjöl
    ½ dl majsmjöl
    en nypa salt
    lite matolja

eller

Ingredienser

3 ägg ca 2 dl vetemjöl (se efter hur mycket du behöver, är smeten fortfarande väldigt rinnig behövs mer mjöl) 1 dl grahamsmjöl 4 msk olja (t.ex. rapsolja) 1/2 liter vatten 1 msk potatismjöl/majsmjöl eller sojamjöl
    Blanda samman äggen med alla torra varor. Tillsätt vattnet. Om smeten fortfarande är väldigt tunn och rinnig tillsätt mer vetemjöl och vispa under tiden. Vispa ordentligt så att du känner att smeten är genomvispad. Låt smeten stå i ca 15 minuter. Efter dessa 15 minuter skall den ha stått till sig och blivit härligt pannkakssmetstjock. Om inte låt den stå i några minuter till eller vispa i lite extra vetemjöl.

(Första två recepten som kom upp när jag googlade)
    För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • Nenne

Hej!!

Jag göra pannkakor både utan ägg och mjölk, då jag inte tål ägg och min sambo inte tål mjölk.
    Jag använder vanligt mjöl å sen har jag sojamjölk eller havremjölk istället för vanlij mjölk. Sen tar jag i lite potatismjöl om jag har de hemma samt vaniljsocker, för att få en god smak.

Jag kan inte säga direkt hur mkt jag tar av varje. Men de brukar vara 2-3 dl mjöl, ca 1 msk potatismjöl. Sen häller jag i vaniljsocker och smakar av samt soya/havremjölk. Degen ska vara lite tjockare än vid vanliga pannkakor om du ska ta bort ägget också. Annars kan den vara som vanligt om du ska använda ägg.
    Men alpros soyamjölk tycker jag är godast.

Hoppas detta hjälpte dig lite...

Kolla annars på allergimat.se

• Mela78

Eller så använder du ditt vanliga recept men byter ut mjölken mot havredryck och smör/margarin mot mjölkfri margarin.

• Fridolino

Okej tusen tack, bra tips!

• HemmaHosSofi

Oatly har en "färdig" pannkakassmet på havre, men det vete tusan hur det är tänkt att man skall få dom att hålla ihop?

Innan har jag gjort på 6dl mjölk och 3dl mjöl och sedan stekt i smör. Nu vet jag inte hur jag skall göra? Havremjölk är ju såå tunn, borde bli just pannkaka av det..

Joline 080219 (ägg) ♥ Love 100214 (mjölk, soja & stenfrukt) hemmahossofi.blogspot.com/
  • 2små2stora

Jag byter bara ut den vanliga mjölken mot havremjölk och har i ett extra ägg för att få det att hålla ihop bättre. 

Laga mjölkfri mat är rätt enkelt, byt ut smöret mot mjölkfritt margarin och mjölken mot mjölkfritt alternativ. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Dr Mupp

Mjölkfritt är ju enkelt. Bara byta ut smöret mot mjölkfritt margarin och mjölken mot havremjölk.

Vi fick dock göra pannkisar som var mjölk och äggfria.

6 dl havremjölk
    3 dl vetemjöl
    3 msk maizena eller 1,5 tsk pofiber och 1,5 tsk bakpulver.

Stek i mjölkfritt margarin.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Fridolino

tackar för tipsen! Gjorde på vanliga receptet fast med havremjölk samt ett extra ägg, blev kanon!!

Svar på tråden Recept på mjölkfria pannkakor?