Vad händer om man inte får ut en bit av en fästing?
Min son fick en fästing nu i helgen. Jag lyckades inte få bort huvudet som alltså sitter kvar. Syns som en svart prick. Ska man göra något och isåfall vad? Vad är riskerna?
Min son fick en fästing nu i helgen. Jag lyckades inte få bort huvudet som alltså sitter kvar. Syns som en svart prick. Ska man göra något och isåfall vad? Vad är riskerna?
Låt det vara, det kommer ut av sig självt.
Från http://www.netdoktor.se/barn/?_PageId=811
Vad gör jag om huvudet blir kvar?
Om huvudet sitter kvar finns det risk att man får infektion med andra mikroorganismer, precis på samma sätt som man kan bli infekterad efter en sticka eller någon annan främmande kropp i huden. Denna infektion har inte något med borrelia eller TBE att göra, men kan vara farlig eller obehaglig ändå.
Ingen fara. Kroppen tar hand om det själv. Det kommer bli lite inflammerat och sen stöter kroppen bort det. Det kan ta upp till en vecka, men det försvinner. Det kan också bli lite infekterat, men det är heller ingen fara, då följer resterna av fästingen med varet ut. Det du ska hålla ögonen på är om det blir rött runt om, och ffa om det röda området blir större än en femkrona. Då kan det vara borrelia och du bör söka läkare så han får penicillin.