• Svala

Tips inför besök på badhuset?

Hej

Jag tänkte åka till badhuset för första gången med min dotter på 15 månader.
    Jag har aldrig besökt badhuset med ett litet barn förut. Hon gillar vatten och att bada hemma. Hon går inte än.
    Är det något jag behöver tänka på?

Jag har köpt badbyxor för barn åt henne, men behövs det något mer? Behöver man ha något på henne som gör att hon flyter? Vad i såfall?
    Hur brukar ni göra när ni är där med era små?
    Jag hade tänkt att jag skulle ha henne i famnen så att hon får känna på vattnet och åka runt lite med mig.

• Svar på tråden Tips inför besök på badhuset?
  • pigglet

Det behövs inget att flyta med första gången, håll i henne. Senare, när hon är mer van, så är det kul att flyta själv.

Håll henne varm. Ha en handduk/badrock beredd direkt ni stiger upp ur vattnet, och kanske även på väg till bassängen om hon duschat innan.

Se till att hon är mätt och pigg, då håller hon sig varm längre.

Ljudnivån kan vara hög och skrämmande för en del barn. Går det bada på en tid när det är mindre folk där i så fall?

Man ska vara försiktig med bubbelpol till de riktigt små barnen, men jag vet ingen åldersgräns. Det är inte bra för hjärtat. Går utmärkt under tiden som det inte bubblar...

På många badhus finns det barnstolar i duschen. Annars kan man be om en badbalja att sätta barnet i medans man duschar.

Man blir väldigt hungrig av att bada. Kan vara bra att ha med något att smaska på direkt efter badet.

• Svala

åh, tack för dina tips!
    Bubbelpol brukar även jag undvika pga alla bakterier

Bra att du sa det med ljudnivån, det hade jag aldrig tänkt på innan. Och jag vill ju inte skrämma henne redan första gången

Men du menar alltså att det inte behövs något att flyta med? Jag blir ju nervös för att hon skall bli hal att hålla i
    Vad brukar man använda sen när man har något?

• pigglet

Vi har mest använt armpuffar, sådana de säljer på badhusen här i Skellefteå som inte är uppblåsbara utan liksom av något lätt material. Helt omöjliga att drunkan i - barnet flyter som en kork! Finns i 3 färger, röd är minsta storleken. Bor du i Skellefteå har vi snart ett par blå till salu   :)

Annars har vi också haft en babysimring, en uppblåsbar med väldigt litet hål i mitten som barnet lär sig balansera i.

På badhuset här finns också västar att låna.

Men som sagt, jag gissar att du kommer hålla i henne första gången. Tycker inte att de brukar bli särskilt hala i bassängen, mycket värre i duschen.

Glömde tipsa om det allra bästa!!! Ta på halk-sockar redan i omklädningsrummet, så slipper hon ramla och slå bakhuvudet. Ha dem på hela besöket, ändå tills ni byter om igen. Superhalt i dusch och runt bassängen för så små fötter!

• Svala

Bra med halksockor. Jag ska komma ihåg det tills det att hon börjar gå.

Armpuffar ska jag kolla vad som finns.

Jag föreslog för min sambo att man skulle ha en såndär plastring med flytkuddar på ryggen som vi hade när vi
    var barn
    Men han sa att dom är nog förbjudna idag

• Louise Hbg

Vi har gått på babysim sedan dottern var 3 månader och de har hela tiden rekomnederat att inte använda flythjälpmedel eftersom de ger en falsk säkerhet både till barnet och föräldern. Det är inga problem att tappa balansen och doppa huvudet, det lär barnet bättre att komma upp på fötter igen och få bättre vatten vana.

De gamla "äggen"som många av oss använt själva i simskolan ger en helt felaktig hållning i vattnet och lämprsig inte för mindre barn (om ens större barn).

Glöm inte att se glada ut när ni bdar och visa hur kul och mysigt det är!!!

• ELLEoClara

Ang. halksocker så sa våran babysimms lärare tvärt om att halk plupparna gör det halare!!!
    Använd vanliga strumpor istället.

• LsH

Smyger in en fråga

Ni som använder halkstrumpor på badet, menar ni vanliga med halkpluppar? Jag har också hört att dom ska vara extra hala, så därför köpte jag ett par speciella badstrumpor med gummi under, men dom var halare än att gå barfota. Behöver lite tips på vad lilleman kan ha på fötterna, för nu halkar han hela tiden. Funkar det bra med vanliga strumpor? Någon som kört med det?

• Svala

Idag åkte vi till badhuset!
    Det gick jättebra. Hon var lite skpetisk först, men sen plaskade hon och skrattade!
    Duscharna gillade hon inte.

Men vi gick dit när det inte var så mycket folk  och ganska lugnt i badet till en början. Sen fylldes det på med folk och då var ju omklädninsrummet ganska lugnt igen.
    Men det var jättekul så vi kommer nog att besöka badhuset ofta i höst!

• pigglet

Vanliga halksockar med gummipluttar under har i alla fall funkat perfekt för oss. Har aldrig hänt att något av barnen halkat med dem på sig! Däremot halkar de små typ vart 10:e steg om de är utan, mest när de är små. Undrar om det beror på att fötterna är så små, att ytan mot golvet blir så liten att det halkas lättare?

• melker03

Vi har badar jättemycket, men några halksockar har vi aldrig använt. Ingen av barnen har halkat särskilt mycket och jag tycker det verkar bättre att de får lära sig att i badhuset är det halt.

Cherekringar är väldigt bra. Det är en slags armringar. Dyrare än vanliga ringar, men väldigt bra.

• sarsparis
    Svala skrev 2010-08-03 10:09:02 följande:
    Bra med halksockor. Jag ska komma ihåg det tills det att hon börjar gå.

Armpuffar ska jag kolla vad som finns.

Jag föreslog för min sambo att man skulle ha en såndär plastring med flytkuddar på ryggen som vi hade när vi
    var barn
    Men han sa att dom är nog förbjudna idag
    Eller köp ett par badskor:) vi köpte ett par på babyproffsen för 99:-, de är kanon både i simhall och badstranden, det är en liten sko med en sula som gör att man inte halkar, går även utmärkt att bada med dom på.
Svar på tråden Tips inför besök på badhuset?