• mianna

fördelar/nackdelar om cykelvagn/kärra. Blir tokig snart på vilken man ska välja!

Precis som  i barnvagns djungeln så finns det också ett antal varianter att välja mellan gällande cykelvagn.
    Vi är ute efter en som har plats för två barn. Ska anv till och från Förskolan, dagsutflykter och liknande. Måste vara en som också kan anv som barnvagn. Har kollat upp de flesta( känns det som  i alla fall) och är inte intresserad av de allra billigaste varianterna men är inte heller pigg på att pröjsa 5-8 tusen på en cykelvagn.
    Har ni några erfarenheter, tips på vagn. Ge fördelar/nackdelar.
    tack =)

• Svar på tråden fördelar/nackdelar om cykelvagn/kärra. Blir tokig snart på vilken man ska välja!
  • fummelfia

Hej!

Vi har också velat fram och tillbaka länge nu! Men nu har vi bestämt oss och beställt en Croozer. Ny. För 3500 kr! ;)
    Vi har beställt vår från Tyskland. Det var lite svårt med beställningen eftersom jag var tvungen att maila med dem en del för att veta frakt och sen göra beställningen via mail. Men nu när jag surfade runt lite hittade jag en holländs sida som hade rea på den och där de har frakt till Sverige. Så det skulle bara vara att lägga beställningen på sidan och sen vänta på att få sin vagn. Hade jag hittat den innan så hade jag köpt där. Det skulle dessutom bli ännu billigare! Typ 3300 inkl. frakt! (De har rea just nu så vagnen kostar 299 euro och frakten 50 euro och med dagens kurs skulle det bli ca.3300! ;)

Sidan är:
    http://www.net-shop.nl/shop/home.php?cat=23

Just det ja; anledningen til att vi valde Croozern är att den har hög kvalité, hög säkerhet, allt ingår när man köper den (cykelfäste, strollerhjul - snurrbart hjul vilket det inte är på budgetvarianterna, och jogginghjul.) och den verkar skön att åka i för barnen.

Croozers hemsida:
    http://www.croozer.se/croozer_kid.html

Hoppas du hittar det som är rätt för er! Lycka till! Solig

/Frida

• Kavi81

Hej!

Vi ska oxå köpa en barn- och cykelvagn och min man vill gärna köpa en Chariot men jag tycker att den är alldeles för dyr (ca 10000kr inkl allt som ingår i croozern+hängmattan).
    Det lutar nu åt en  Croozer då den verkar ligga närmast i kvalitet. Nordic Cab har vi oxå tittat på men jag har läst att den inte har så bra stötdämpning. Fördelen med den jämfört med Croozer och Chariot är dock att ryggstöden är fällbara. Dock finns ingen hängmatta till bebisen som det finns till Croozern och Chariot. Har du en nyfödd som ska åka i vagnen (som vi snart kommer att ha)? Fördel med Croozer är oxå att jogginghjul ingår och det verkar bra på vintern när små svängbara hjul kanske kör fast i snön.

Det enda frågetecknet är hängmattan man har för bebisen och om man får plats med overall och allt i den, men man kanske kan ställa in en vanlig lift i den i vinter?

TS: vilka modeller har du tittat på?

Fummelfia: du får gärna berätta vad du tycker om Croozern när du fått den! (har du nyfödd som ska ligga däri oxå?).

• fummelfia
    Kavi81 skrev 2010-08-08 15:34:35 följande:

Hej!

Vi ska oxå köpa en barn- och cykelvagn och min man vill gärna köpa en Chariot men jag tycker att den är alldeles för dyr (ca 10000kr inkl allt som ingår i croozern+hängmattan).
    Det lutar nu åt en  Croozer då den verkar ligga närmast i kvalitet. Nordic Cab har vi oxå tittat på men jag har läst att den inte har så bra stötdämpning. Fördelen med den jämfört med Croozer och Chariot är dock att ryggstöden är fällbara. Dock finns ingen hängmatta till bebisen som det finns till Croozern och Chariot. Har du en nyfödd som ska åka i vagnen (som vi snart kommer att ha)? Fördel med Croozer är oxå att jogginghjul ingår och det verkar bra på vintern när små svängbara hjul kanske kör fast i snön.

Det enda frågetecknet är hängmattan man har för bebisen och om man får plats med overall och allt i den, men man kanske kan ställa in en vanlig lift i den i vinter?

TS: vilka modeller har du tittat på?

Fummelfia: du får gärna berätta vad du tycker om Croozern när du fått den! (har du nyfödd som ska ligga däri oxå?).

Nu har vi använt vår Croozer ett tag och är såå nöjda! Kvaliteten är jättebra och jag den är inte alls tung att köra med som jag var rädd för! Ska ha nåt att göra med den låga tyngdpunkten som vagnen har eller nåt... Den är verkligen jättesmidig och snygg! Och det är jättelätt att sätta på det lilla snurrhjulet. Och "bagaget" är riktigt rymligt! Vi är som sagt jättenöjda!

Vet en svensk sida som säljer Croozer och Chariot Cougar billigt också. www.bracykelvagnar.se 

Vi har inget spädbarn, men man ska ju kunna ha babyhängmatta i bägge vagnarna. Men vill man använda vagnen som joggingvagn ska man nog välja Chariot framför Croozern.

Hoppas ni hittar vad ni söker! Skrattande
  • Kavi81
    fummelfia skrev 2010-08-26 22:34:12 följande:
    Nu har vi använt vår Croozer ett tag och är såå nöjda! Kvaliteten är jättebra och jag den är inte alls tung att köra med som jag var rädd för! Ska ha nåt att göra med den låga tyngdpunkten som vagnen har eller nåt... Den är verkligen jättesmidig och snygg! Och det är jättelätt att sätta på det lilla snurrhjulet. Och "bagaget" är riktigt rymligt! Vi är som sagt jättenöjda!

Vet en svensk sida som säljer Croozer och Chariot Cougar billigt också. www.bracykelvagnar.se 

Vi har inget spädbarn, men man ska ju kunna ha babyhängmatta i bägge vagnarna. Men vill man använda vagnen som joggingvagn ska man nog välja Chariot framför Croozern.

Hoppas ni hittar vad ni söker! Skrattande
    Kul att höra att ni gillar Croozern! Det blir nog en sån för oss oxå! Har tittat på Bracykelvagnar.se och priset blir knapp 5000 kr inkl hängmatta och frakt, känns helt ok jämfört med en Chariot! Bara en fråga, jag har hört att det är dålig stötdämpning i croozern, hur upplever du det?
  • JWM

har använt cresent till våra o den har fungerat bra
    inköpt på intersport för ca 2500 kr

att tänka på är att det finns snabbfäste så det går lätt att koppla dän
    extra snabbfäste att sätta på andra cyklar är bra så inte bara en kan cykla med barnen
    regnskydd/plast över är bra

som dom ser ut nu är ju varianter som går att använda som barnvagn också
    behöver man inte denna funktion så kommer man ju billigare undan

tänk på att det blir TUNGT att ha 2 barn i!!

Svar på tråden fördelar/nackdelar om cykelvagn/kärra. Blir tokig snart på vilken man ska välja!