• Safir

1 månaders med magknip på natten

Hej! Min dotter, 1 månad gammal, har magknip på kvällen och natten. Hon ammar vid ca 23-tiden, sedan ca var tredje timme. Vid elva/tolvtiden brukar hon ha magknip (vi tror att det är det iallafall). Det går nästan inte att amma henne, hon stökar vid bröstet, krampar med kroppen och skriker. Hon har även gaser, kräkningar och "tar i" med hela kroppen. Vi får gå runt med henne. Sedan somnar hon till och så börjar det igen... Det skriks i allt från en timme till 2 timmar, i omgångar. I natt fick hon skrikperioden vid 02-tiden istället, vilket var väldigt jobbigt såklart, särskilt eftersom vår treåring väcktes...

Jag tror det är magknip, men samtidigt kan man ju aldrig vara säker. Det kanske är något annat, hon kanske är hungrig och irriterad när mjölken inte kommer, eller något annat...?

Hon är född en månad för tidigt, men jag vet inte om det har betydelse. Jag ger Minifom men tycker inte att det hjälper. Kan det vara kolik? Hur vet man vad som är kolik?

Jag tycker så synd om henne.

• Svar på tråden 1 månaders med magknip på natten
  • Waersta

Magmassage!
    • Vattenhjulet: Lägg höger hand precis under babyns bröstkorg och för den mot dig som om det var sand i den. Gör samma sak med vänster hand. Fortsätt växelvis med höger och vänster hand i en jämn rytm.
    • Knä i mage: Håll ihop babyns knän och för dem försiktigt mot babyns mage och håll dem där i 6 sekunder. Släpp försiktigt ut benen igen och skaka dem lite.
    • Sol och måne: Lägg vänster hand på den nedre delen av babyns mage. Smek i en cirkel medsols över hela magen. Lägg därefter höger hand på den övre delen av babyns mage och gör en halvmåne på den vänstra delen av magen. Växla mellan solen och månen – först solen och sedan månen.

En massagerunda består av:
    • 6 vattenhjul med varje hand • 6 sol och måne
    • Knä i mage • Knä i mage

Gör 2–3 rundor direkt efter varandra två gånger om dagen. Prata under tiden som du masserar. Det har en lugnande effekt. Om babyn har fasta gråtperioder kan det vara bra att massera ½–1 timme innan de brukar börja. Det kan ta upp till två veckor innan barnet blir bättre, men ofta går det fortare.

• petit

kolik är just ont i magen, så det kan det ju vara. jag skulle tro att hennes mage är lite outvecklad, så hon tål inte din mjölk så bra än. det brukar bli bättre efter ett tag. du kanske äter nåt hon reagerar på, annars vet jag inte varför hon skriker bara på natten..

• Tigrino

Knä mot mage var oumbärligt för oss när lillen hade ont i magen i början. Vi körde det ett par gånger om dagen och det kom ljudliga pruttar varje gång! 
    Det är bra att rapa flera gånger varje måltid också.

Har ni något ställe där hon bli lugn, tex skötbordet? Låt henne vara där och lugna sig, sen försök lägga till igen och igen och igen. Ibland tror jag att de fortsätter skrika av bara farten eller att de helt plötsligt skriker för att de är hungriga.  

Minifom hjälpte oss en hel del, gav det innan varje amning och det var som att han "lärde" sig prutta själv med dropparna, när vi slutade pruttade han på av sig själv. Det underlättar att det kommer ut enklare... men det tog säkert 1-2 veckor innan vi fick riktigt bra effekt.

Ett skönt bad hjälpte också ibland, men kanske lite knöligt att lägga sig och bada mitt i natten. Men ett bad på eftermiddagen-kvällen mjukar upp magen lite.

Har du testat att utesluta mjölk ur det du äter? Det hjälpte oss jättemycket, vi fick en helt annan bebis. Det växte bort sen, så mellan 3-4 månader kunde jag äta det mesta igen.  

• Safir

Tack för tipset! Jag ska prova massagen.

• Safir
    Tigrino skrev 2010-08-02 13:06:32 följande:
    Knä mot mage var oumbärligt för oss när lillen hade ont i magen i början. Vi körde det ett par gånger om dagen och det kom ljudliga pruttar varje gång! 
    Det är bra att rapa flera gånger varje måltid också.

Har ni något ställe där hon bli lugn, tex skötbordet? Låt henne vara där och lugna sig, sen försök lägga till igen och igen och igen. Ibland tror jag att de fortsätter skrika av bara farten eller att de helt plötsligt skriker för att de är hungriga.  

Minifom hjälpte oss en hel del, gav det innan varje amning och det var som att han "lärde" sig prutta själv med dropparna, när vi slutade pruttade han på av sig själv. Det underlättar att det kommer ut enklare... men det tog säkert 1-2 veckor innan vi fick riktigt bra effekt.

Ett skönt bad hjälpte också ibland, men kanske lite knöligt att lägga sig och bada mitt i natten. Men ett bad på eftermiddagen-kvällen mjukar upp magen lite.

Har du testat att utesluta mjölk ur det du äter? Det hjälpte oss jättemycket, vi fick en helt annan bebis. Det växte bort sen, så mellan 3-4 månader kunde jag äta det mesta igen.  
    Tack för svar!
    Sant att jag kanske får ge Minifom lite mer tid.
    Utesluta mjölk ska jag också testa! Gäller det alla mjölkprodukter? Yoghurt, fil?
  • Safir
    petit skrev 2010-08-02 12:15:03 följande:
    kolik är just ont i magen, så det kan det ju vara. jag skulle tro att hennes mage är lite outvecklad, så hon tål inte din mjölk så bra än. det brukar bli bättre efter ett tag. du kanske äter nåt hon reagerar på, annars vet jag inte varför hon skriker bara på natten..
    Ja jag hoppas det är övergående och inte början på rejäl kolik....
  • Tigrino
    Safir skrev 2010-08-02 13:26:56 följande:
    Tack för svar!
    Sant att jag kanske får ge Minifom lite mer tid.
    Utesluta mjölk ska jag också testa! Gäller det alla mjölkprodukter? Yoghurt, fil?
    Ja, det gäller att läsa jättenoga på det mesta man äter. Det är mjölkpulver i väldigt mycket som man inte tänker på! Ge det två veckor så bör du ha sett en förbättring om det handlar om mjölkproteinet  
    Det finns mycket soja och havreprodukter som man kan ersätta mjölk och grädde med. Allt är inte jättegott, men det kan ju vara värt att stå ut med om magen blir bättre.
    Laktosfritt gör ingen skillnad, utan det är mjölkprotein som är boven isf. Det finns mjölkfritt smör som Carlshamn tillverkar, mjölkfritt bröd och en hel del bakverk som är utan mjölk också.
    Det blir med andra ord lite jobb att gå och handla, läsa innehållsförteckningarna noga.

Men sen kan man ibland pilla i sig något med mjölk i utan att det gör någon skillnad, det märker man! Men rena mjölkprodukter brukar resultera i timtals med skrik, det blir uppenbart efter ett tag om man provar sig fram  
  • watership down

minifom ska hjälpa inom ett par dagar så om det inte hjälper ska man söka läkare står det på flaskan. så prata med BVC tycker jag, finns ju annat man kan ge istället för minifom.

• Safir

Inatt skrek hon ca 1 timme mellan halv två och halv tre. Sedan var det lite skrik vid amningen 3 timmar senare. Jag ringde BVC på morgonen. Fick rådet att fortsätta med Minifom, massage, undvika mjölkprodukter och gasbildande mat. Försöka gå runt med henne så mycket som möjligt, ha i bärsele och variera sovställningar. Och härda ut, för det blir bättre.
    Hon skriker inte på dagen, utan det är just på nätterna som hon får ont.
    Jag är så rädd att det ska bli mer och mer och utvecklas till kolik... En kompis son hade kolik och det var verkligen tortyr för hela familjen... Såklart värst för den lille.

Det verkar ändå inte finnas något som verkligen hjälper dem, deras mage ska mogna och det måste få ta den tid det tar - oavsett hur ont det gör för de små stackarna.

• uanpire
    Safir skrev 2010-08-03 20:41:40 följande:
    Inatt skrek hon ca 1 timme mellan halv två och halv tre. Sedan var det lite skrik vid amningen 3 timmar senare. Jag ringde BVC på morgonen. Fick rådet att fortsätta med Minifom, massage, undvika mjölkprodukter och gasbildande mat. Försöka gå runt med henne så mycket som möjligt, ha i bärsele och variera sovställningar. Och härda ut, för det blir bättre.
    Hon skriker inte på dagen, utan det är just på nätterna som hon får ont.
    Jag är så rädd att det ska bli mer och mer och utvecklas till kolik... En kompis son hade kolik och det var verkligen tortyr för hela familjen... Såklart värst för den lille.

Det verkar ändå inte finnas något som verkligen hjälper dem, deras mage ska mogna och det måste få ta den tid det tar - oavsett hur ont det gör för de små stackarna.
    vet att det är gammal tråd. Men min nyfödd har exakt samma symptom. Hur hade det gått för ditt barn? fick du reda på vad det var för fel?
  • Skogsälva
    uanpire skrev 2014-01-12 23:36:41 följande:
    vet att det är gammal tråd. Men min nyfödd har exakt samma symptom. Hur hade det gått för ditt barn? fick du reda på vad det var för fel?

Hej!
    Jag känner personen som skrev denna tråd. Hennes dotter hade dessa skrikperioder, men de slutade av sig själv när barnet var knappt två-tre månader. Det som hjälpte lite var att undvika mjölkprodukter, att bära och "massera" magen. Men i det stora hela var det inte mycket mer än att vänta ut det. De brukade lösa det genom att pappan till barnet var uppe senare och bar bebisen, så fick mamman lite sömn under tiden. De sov också längre på morgonen för att få igen lite sömn. Eftersom det var andra barnet var de inte så oroliga, utan förstod att allt är övergående, man får bara hitta ett sätt att hantera det. Hoppas att det löser sig för er. 
    Ps om du misstänker grav kolik, dvs att barnet skriker även på dagen och långa perioder på natten, så kan det vara bra att vända sig till BVC.  
  • uanpire
    Skogsälva skrev 2014-01-22 15:34:09 följande:

Hej!
    Jag känner personen som skrev denna tråd. Hennes dotter hade dessa skrikperioder, men de slutade av sig själv när barnet var knappt två-tre månader. Det som hjälpte lite var att undvika mjölkprodukter, att bära och "massera" magen. Men i det stora hela var det inte mycket mer än att vänta ut det. De brukade lösa det genom att pappan till barnet var uppe senare och bar bebisen, så fick mamman lite sömn under tiden. De sov också längre på morgonen för att få igen lite sömn. Eftersom det var andra barnet var de inte så oroliga, utan förstod att allt är övergående, man får bara hitta ett sätt att hantera det. Hoppas att det löser sig för er. 
    Ps om du misstänker grav kolik, dvs att barnet skriker även på dagen och långa perioder på natten, så kan det vara bra att vända sig till BVC.  
    hej, tack för svar. Hon skrek som mest 10 timmar under natten. bvc sa vi ska testa mjölkfri ersättning och det har fungerat jättebra, hon är nästan helt bra nu. Hoppas bara nu att vi få det på recept. 
Svar på tråden 1 månaders med magknip på natten