• yade

Ni med Ulcerös Kolit, se hit!

Jag själv har diagnosen Ulcerös Kolit och undrar några saker om hur ni andra har det. För att kunna jämnföra och kanske få tips på hur jag lättare ska hantera min sjukdom.

Hur länge har du levt med sjukdomen?
    Vad är det som utlöser episoder och skov för just dig?
    Utlöser stress eller osäkerhet episoder?
    Hur hanterar du dina skov?
    Äter du någon speciell kost på grund av din sjukdom?

Att bara svara på endast en av frågorna skulle hjälpa mig jättemycket. Sitter just i detta nu med ett skov och skulle gärna vilja ha tips på vad som får ER att må bra och som jag kanske kan anamma. Skulle också vilja se att denna tråden kan tipsa andra om bra tillvägagångsätt att hantera sin sjukdom.

• Svar på tråden Ni med Ulcerös Kolit, se hit!
  • Lumut

-Fick första akuta anfallet januari 2001, 2 månader senare diagnosen. Snart levt med sjukdomen i 10 år. Dock lindrig proktit, medicinerar itne i dagsläget. Hade sulfa i början men fick byta till Pentasa pga allergi av de förstnämnda. 

- Stress utlöser mina skov även dålig kost och när jag mår "sämre" exempel om någon anhörig gått bort, pojkvän gjort slut eller att jag har mycket stress omkring mig. 

Se svaret ovan. 

-jag försöker äta regelbundet var 3-4e timma för att alltid "ha något i tarmen" går jag hugrig får jag hög smärta. Undviken även bröd och vitt mjöl i större mängd. Dessutom fick jag diagnosen laktosintolerans så jag undviker mjölk eller äter laktostabletter så jag intar ex glass.
    har även en petflaska som jag "trycker" mot smärtan på tarmen. Sedan fungerar värmekudde. Försöker även fisa ut överskott av luft (son ja tycks får mer av vid skov) haha lite överkurs nu men jag ställer mig på alla fyra och böjer mig så jag lättare kan fisa hehe

var vid sjukdebuten vegetarian men fick börja äta kött. 
    jag äter ex dinkelgröt till frukost med blåbär o sojamjölk. sen keso+frukt till mellis lunch kan va spaghetti med köttfärssås.. sen äter jag mat på eftermiddagen igen... och på kvällen knappt nåt... kanske lite kesella med nötter i. Som sagt håller jag alltid magen med liite mat, så jag äter ofta. Sen försöker jag undvika mjöl och gasbildande mat. 

Hoppas det är till hjälp!

• Linlur

-Jag har levt med Crohns sjukdom sedan feb. 2003

-Som Lumut  skrev här tidigare så får jag skov när extrema saker har hänt. Dvs. extrem stress. Någon har dött, pojkvän gjort slut etc. Vad jag äter påverkar inte mina skov alls. Kan leva som rövare utan att få skov och kan leva asketliv och få skov. Skoven kommer oftare på vår och höst. Sällan mitt i sommaren eller mitt i vintern. Sedan kommer skoven lite hur som helst. Dom kommer lite när dom vill.

-Inte vanlig stress eller osäkerhet.

-Försöker vila tarmen. Flytande kost. Soppa, rostbröd, lättsmält mat osv. Det brukar sluta med att jag blir jättedålig och måste läggas in på sjukhus men ibland lyckas jag trolla bort skovet av mig själv med hjälp av sk. tarmvila. Undvik gasbildande mat och trådig mat typ sparris, rabarber osv. Svårsmält mat kan du undvika typ kött, räkor osv. Till slut kommer du själv att känna vad som fungerar att äta för just dig.
    Småät hellre än att du äter stora portioner.

-När jag är frisk äter jag som en "vanlig människa" Försöker äta en allsidig kost. Många med U.C och Crohns har problem med laktos men som tur är tillhör jag inte den katogorin. Proviva drycker tror jag hjälper.
    Något som jag måste rekommendera är MOTION. Simma, cykla, promenera. Att röra på sig är viktigt.

Hoppas att du fått de svar du var ute efter.  Hoppas också att du ska vara skovfri en låååååång tid framöver!

/ Lina
  • Lumut

just de ja proviva glömde jag nämna! det är bäst till frukost.. dricker faktiskt emellanåt...riven färsk ingefära i varmt vatten... innan jag äter frukost.. det är bra för matsmältningen också ett tips!

Men gasbildande mat är att akta sig för...får man för mkt gaser är minifom i tabletter från apoteket, bra.. det är gasetrna som utlöser min smärta värst.

Kan tillägga att jag endast har problem med smärtan också, inget annat som kommer ut ur toaleten som diareee eller blod osv. tacksam för att jag skonats från det.

• fam hohl

HEJSAN.

Hur länge har du levt med sjukdomen? APRIL 09

Vad är det som utlöser episoder och skov för just dig?Stress och när jag äter mycket choklad, kakar osv, vilket jag oftast får ett sug av

Utlöser stress eller osäkerhet episoder? Japp, tyvärr är jag super stressig av mig, allt ska gå på 2 röda!

Hur hanterar du dina skov? Jag har nästan aldrig varit problemfri sedan jag fick det!

Äter du någon speciell kost på grund av din sjukdom? proviva blåbär och prviva female, aktimel(youghurt för dålg matsmältning) Ska prova äta bara bakterien 299v som finns i provivan, finns i tablett form och jag tror det blir en aning billigre, rätt dyrt m provivor om man ska dricka det varje dag. Blåbär sägas minska besvären, dels är det så mycket antidoxianter som är bra men sen så lägger sig blåbären som en hinna på "väggarna" i tarmen. Läste detta i hälsa som man får i brevlådan. Sen ska man undvika stekt friterad mat vilket jag tycker är svårt. Men jag ska faktiskt prova gröten som Lumut skrev, kanske är bra så får jag väck mackorna som jag jag gärna äter t frukost. Och mackor är väl inte bra vad jag har läst.

LYCKA TILL m eran tarmar alla

Svar på tråden Ni med Ulcerös Kolit, se hit!