Anonym skrev 2010-08-02 13:10:25 följande:
Om du vet när bankens bokföringsdag som räkningen registrerades på, dvs den dag då bokförlaget fick sina pengar, då kan du lätt se själv om du behöver betala något extra eller inte. Inkassobolaget har inte rätt att kräva pengar om betalningen är bokförd senast dagen innan inkassobrevet skickades ut.
Om betalningen är rätt gjord (men lite sent) från din sida händer inget mer. Om betalningen är bokförd samma dag eller senare än inkassobrevet är utskickat får du betala inkassokostnaden och ränta. Låter ändå konstigt, har du inte fått någon påminnelse först? Eller är det egentligen "bara" en påminnelse som du fått (kan ibland skickas genom inkassobolag)? Påminnelseavgiften är 50 kr medan inkasso är 160 kr.
Tredje alternativet är at du skulle råkat betala till fel konto (inte troligt då du faktiskt bara var sen) och i så fall får du ju betala hela summan men också luska reda på vart pengarna tagit vägen som du skickade iväg förra veckan.
Tack och lov har jag fått dessa kunskaper genom jobbet, inte privat!

jag fick en påminelser som jag trodde att jag betalade in, men jag kollade noga på vad jag betalt..då hade jag betalt in den nya bokens räkning fast jag todde att dev va påminnelse räkningen jag betalt in..där är felet... så då fick jag en till påminelse som jag betalde in direkt..jag fattade lixom ingenting..för jag tropdde jag betalt denna räkning... menjag betalde ju in den, sen kom inkasso idag.... förmodlingen har dom inte registerat nån betalning då?!..betalt till rätt konto har jag ju gjort....
är lite paff att jag får inkasso när den är betalt..å dåligt att de inte kollar å registrerar betelda räkninga