• fröken skywalker

Dominikanska Republiken

Kikar lite på resor till Dominikanska Republiken i dec/jan.

Någon som har lite tips om vilken ort man ska välja? Barnen är 6-10 år. Vi vill kunna bada på fina stränder med snorklingsmöjligheter och det ska finnas lite annat i närheten så man kan göra små utflykter på egen hand.

Kanske till och med någon som kan tipsa om något man ska undvika!

• Svar på tråden Dominikanska Republiken
  • Johanna72

Vi var till Punta cana, tror hotellet hette Iberostar bavaro och vi åkte med Apollo. (2008)
    Fina stränder, fint hotell och bra mat.
    Våra barn var då 4 och 11 och trivdes bra. Hur man trivs är nog beroende på vad man är ute efter, vi ville bara ha sol, bad och lata dagar och det fick vi! Man är ju på sitt "område",utanför var det bara landsbygd och dött. Vi var in till huvudstaden en dag när vi behövde komma bort och se lite vanliga människor och kontrasten är stor, på hotellet lyx och överflöd och i byarna man passarade fattigdom. Kändes lite kluvet.
    Det var härligt men jag skulle inte åka dit igen, en gång räcker. Känner dock flera som åker varje år, till samma hotell så man är ju olika.
    Vi åkte i början av  februari.
    Hoppas ni kommer att trivas!

• Jimia Push

Med barn skulle jag välja en ort på norra sidan ön där det är mestadels all inclusivehotell. För det riktiga Dominikanska republiken vill du inte se med barn.

Malina - la vie en Rose
  • evaoregon

Min amerikanska väninna var där med sina barn och bodde på två olika hotell.  Hon var chockad över hur fattigt det var där.  Mest var det turister ifrån Europa som ville ha en billig semester.  Tyvärr lite trist om man vill se annat än stranden då det inte finns så mycket annat att göra än att sola och bada och landet är mycke fattigt.

• fröken skywalker

OK, tack!

Kanske får vi tänka om. Låter ju inte som något ställe där man drar ut ungarna på egna utflykter.

• evaoregon
    fröken skywalker skrev 2010-08-02 20:52:52 följande:
    OK, tack!

Kanske får vi tänka om. Låter ju inte som något ställe där man drar ut ungarna på egna utflykter.
    Nej, knappast...  Rynkar på näsan
  • Jimia Push
    evaoregon skrev 2010-08-02 18:14:29 följande:
    Min amerikanska väninna var där med sina barn och bodde på två olika hotell.  Hon var chockad över hur fattigt det var där.  Mest var det turister ifrån Europa som ville ha en billig semester.  Tyvärr lite trist om man vill se annat än stranden då det inte finns så mycket annat att göra än att sola och bada och landet är mycke fattigt.
    Finns sjukt mycket att göra i detta land. Men inte med småbarn. Det finns massor att se, som vi svenskar inte har sett förr.
    Fattigt är det dock tveklöst, men otroligt vacker, stort djurliv, mycket vattensport (MYCKET vattensport) etc.
    Malina - la vie en Rose
  • Mary Jo

Jag var i puerto plata 2007. Bodde på ett all inclusive hotell som heter Iberostar. Maten var bra,fanns tusen miljoner aktiviteter, vi åkte ut på en båt o snorklade,helt underbart!! Det var verkligen vackert där.. precis som på ett vykort..m.m.m.m.m

men när vi skulle ut utanför hotellet fick man nästan en chock. Det var så fattigt,och man kunde inte gå själv utan guide för då skulle man´i princip bli rånad på en gång. Gillar man o ligga på ett hotellområde så är det ju jättefint men det var inte riktigt min grej,ville hänga mig av uttråkning efter 2 veckor

• Jimia Push
    Mary Jo skrev 2010-08-03 11:08:39 följande:
    Jag var i puerto plata 2007. Bodde på ett all inclusive hotell som heter Iberostar. Maten var bra,fanns tusen miljoner aktiviteter, vi åkte ut på en båt o snorklade,helt underbart!! Det var verkligen vackert där.. precis som på ett vykort..m.m.m.m.m

men när vi skulle ut utanför hotellet fick man nästan en chock. Det var så fattigt,och man kunde inte gå själv utan guide för då skulle man´i princip bli rånad på en gång. Gillar man o ligga på ett hotellområde så är det ju jättefint men det var inte riktigt min grej,ville hänga mig av uttråkning efter 2 veckor
    Man kan absolut gå själv utan guide i Dominikanska

Det hela beror på vilken sorts resa man är ute efter. Jag hade inte en tråkig stund. Men barn hade jag aldrig tagit med dit.
    Malina - la vie en Rose
  • fröken skywalker

Jag har varit på andra öar i Karibien tidigare, och upplevt att det var ganska fattigt och kriminellt där med, men inte urfattigt. Kanske är DR värre.
    På Tobago kändes det dock inte "farligt" kriminellt.

• evaoregon
    fröken skywalker skrev 2010-08-03 16:53:44 följande:
    Jag har varit på andra öar i Karibien tidigare, och upplevt att det var ganska fattigt och kriminellt där med, men inte urfattigt. Kanske är DR värre.
    På Tobago kändes det dock inte "farligt" kriminellt.
    Min väninna som var chockad över fattigdomen där hade också varit på ett antal andra öar i Karibien. 

Här kan man läsa om de olika öarna.  Det är ju oftast så att de fattigaste öarna är de billigaste att besöka.  Jag har fått den uppfattningen att många europeiska charterbolag erbjuder just DR för att det är väldigt billigt.  Min amerikanska väninna såg mest turister ifrån Europa där.

Länk

www.frommers.com/destinations/caribbean/0217020877.html
Svar på tråden Dominikanska Republiken