• Molntussen1

Frågor till er som är/har varit sjukskriven som gravid

Hej på er!!

Är lite nyfiken på varför ni blivit sjukskrivna och om försäkringskassan då har godkänt detta.. Även hur långt in i graviditeten ni vart sjukskrivna..

~*~ Vi 2 ska äntligen bli 3 ~*~
  • Svar på tråden Frågor till er som är/har varit sjukskriven som gravid
  • Michisen

Jag blev sjukskriven först på halvtid på grund av svårt illamående/tidig foglossning och det blev jag redan runt vecka 10. Sedan blev jag heltidssjukskriven 11 maj (BF 19 oktober) på grund av foglossningen.
    Inga problem att få det godkänt - men jag misstänker att det beror på att jag jobbar som parkeringsvakt, så FK-handläggaren blev väl bara glad av att slippa se mig arbeta.

För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • längtar och väntar

Blev halvtidssjukskriven vecka 20 p.g.a. foglossning/ischias. Var sjukskriven t.o.m. bf. Inga problem med fk!

• BebisiFebruari

Jag blev sjukskriven i v.17 pga kraftig foglossning, yrsel blev sjukskriven 1 månad i taget fram tills 2 månader innan BF då jag började ta ut föräldrardagar då jag inte orkade bråka med FK längre.
    Har man tur så flyter allt på smidigt men har man otur så får man fel handläggare.

Min ringde bla 2 ggr och berättade att jag minnsan inte skulle få några pengar från dom mm... så hon fick kontakta min läkare som löste det åt mig då det stod klart att jag absolut inte kunde arbeta med det jag gjorde.
    Hon tyckte även att jag skulle säga upp mig från min fasta heltids tjänst för att söka annat jobb men det sa jag till henne att det är väl självklart man inte säger upp sig från en sån tjänst för vem anställer en gravid i v.17 med graviditets besvär,

Ska tillägga att jag även sen i graviditeten fick problem med lågt liggade moderkaka samt att jag fick havandeskapsförgiftning.

Allt handlar om vilken handläggare man får.
    Vet tex 4 tjejer som va gravida på samma ställe, hade exakt samma arbetsuppgifter.
    Alla 4 sökte om havandeskapspenning 2 fick det beviljat och 2 fick det inte.

• Penny33

Jag jobbar som kock och vart sjukskriven båda mina graviditeter. 50 % till att börja med, från ca fjärde månaden, pga sammandragningar, foglossning, ryggont, kraftiga årderbrock. Under första graviditeten hade jag även problem med handlederna sk karpaltunnelsyndrom. Har haft svårt att gå och stå längre perioder, vilket man gör hela dagarna när man jobbar i kök. Jag har inte haft några som helst problem att få detta beviljat. Senare har jag oxå ansökt och fått beviljat havandeskapspenning.
    Hoppas det går bra för dig!! Stå på dig!! Vet av andras erfarenhet att fkassan kan vara väldigt struliga med detta beroende på var man bor och vad man arbetar med. Men det är ju bara DU som kan känna hur du mår och det är DU som ska orka med en graviditet!!! Lycka till från mig!!!

• Molntussen1

Tack för era snabba svar..

Jag har sammandragningar och mycket ont i ryggen. Ska till Bm/läkare senare i veckan pga detta..

Vad exakt ska stå på läkarintyget för att FK ska godkänna sjukskrivningen?

~*~ Vi 2 ska äntligen bli 3 ~*~
  • pigglet

Blev sjukskriven vecka 23 pga sammandragningar som påverkat livmodertapp osv så det var risk att bebisen var på väg.

• sara1981

Första graviditeten belv jag sjukskriven V8 för foglossning 100%, i andra graviditeten blev jag sjukskriven 75% från v22-23 nånting, även då för foglossning.

Inga problem med FK någon av gångerna.

Amilia 2006 Max 2008
  • Penny33
    Molntussen1 skrev 2010-08-02 20:29:58 följande:
    Tack för era snabba svar..

Jag har sammandragningar och mycket ont i ryggen. Ska till Bm/läkare senare i veckan pga detta..

Vad exakt ska stå på läkarintyget för att FK ska godkänna sjukskrivningen?
    Jag kan nog känna att det är lite upp till vilken läkare man har, vad och hur mycket de skriver. Jag har försökt vara väldigt tydlig och stått på mig om mina krämpor och känslor. Har tydligt kännt att jag inte klarat jobba mer än visst antal timmar.
    Jag tycker det är viktigt att man känner sig förstådd och trodd.
    Det är ingen sjukdom att vara gravid, men heller ingen annan kan tala om för mig hur jag mår eller vad min kropp orka med. Det är ett jättejobb för kroppen att vara gravid. En del påverkas mer än andra, så är det bara. Jag vägrar att be om ursäkt eller känna mig dum för att jag tillhör en av dom som har en svagare kropp.
    Jag hoppas att det går bra för dig och att du slipper strul m läkare och fkassa! Glad
  • queenofangels

varit sjukskriven 50% sen v 13 o i v 15 blev ja helt. va lite krongel o bli beviljad för dom tyckte att läkarintyget va inte tillräkligt. blev sjukskriven för foglossning.

de som ska stå om du får en jobbig handläggare så vill doma tt de ska etremt utförligt varför du e sjuk o varför du inte kan jobba, de skulle stå att ja stog upp hela tiden o stressigt som gjorde att ja verkligen inte kunde jobba.

• 2små2stora

Jag blev sjukskriven 50% i v.22 och 100% i v. 24 för sammandragningar. Hade inga problem med att få det godkänt på FK. Det gäller att man är tydlig när man beskriver sina arbetsuppgifter och varför man inte kan utföra dem. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
Svar på tråden Frågor till er som är/har varit sjukskriven som gravid