• Molntussen1

Frågor till er som är/har varit sjukskriven som gravid

Hej på er!!

Är lite nyfiken på varför ni blivit sjukskrivna och om försäkringskassan då har godkänt detta.. Även hur långt in i graviditeten ni vart sjukskrivna..

~*~ Vi 2 ska äntligen bli 3 ~*~
  • Svar på tråden Frågor till er som är/har varit sjukskriven som gravid
  • Michisen

Jag blev sjukskriven först på halvtid på grund av svårt illamående/tidig foglossning och det blev jag redan runt vecka 10. Sedan blev jag heltidssjukskriven 11 maj (BF 19 oktober) på grund av foglossningen.
    Inga problem att få det godkänt - men jag misstänker att det beror på att jag jobbar som parkeringsvakt, så FK-handläggaren blev väl bara glad av att slippa se mig arbeta.

För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • längtar och väntar

Blev halvtidssjukskriven vecka 20 p.g.a. foglossning/ischias. Var sjukskriven t.o.m. bf. Inga problem med fk!

• BebisiFebruari

Jag blev sjukskriven i v.17 pga kraftig foglossning, yrsel blev sjukskriven 1 månad i taget fram tills 2 månader innan BF då jag började ta ut föräldrardagar då jag inte orkade bråka med FK längre.
    Har man tur så flyter allt på smidigt men har man otur så får man fel handläggare.

Min ringde bla 2 ggr och berättade att jag minnsan inte skulle få några pengar från dom mm... så hon fick kontakta min läkare som löste det åt mig då det stod klart att jag absolut inte kunde arbeta med det jag gjorde.
    Hon tyckte även att jag skulle säga upp mig från min fasta heltids tjänst för att söka annat jobb men det sa jag till henne att det är väl självklart man inte säger upp sig från en sån tjänst för vem anställer en gravid i v.17 med graviditets besvär,

Ska tillägga att jag även sen i graviditeten fick problem med lågt liggade moderkaka samt att jag fick havandeskapsförgiftning.

Allt handlar om vilken handläggare man får.
    Vet tex 4 tjejer som va gravida på samma ställe, hade exakt samma arbetsuppgifter.