Har någon låtit operera ögonen, dvs laseroperation?
Jag funderar starkt på att låta operera ögonen så jag slipper läsglasögon. Vore kul att höra lite från någon som gjort en sån operation!
Jag funderar starkt på att låta operera ögonen så jag slipper läsglasögon. Vore kul att höra lite från någon som gjort en sån operation!
Fyra år sedan nu, det bästa jag gjort i mitt liv! Vad vill du veta? Jag gjorde själv LASEK.
Jag gjorde en ICL-operation istället, min sambo likaså.
Vad är det du är intresserad av att veta?
Hej,
Gör det! Jag gjorde också min för 4 år sedan, mycket välinvesterade pengar! Frihet är mitt bästa sätt att beskriva det på
Jag var närsynt och hade stora problem med torra ögon och kliande linser.
Våga och vinn, jag rekommenderar varmt Novius ögonklinik: www.novius.se
Åh tre svar redan, vad glad jag blir!
Det jag vill veta är vilken slags operation ni gjort, vad det kostade, var ni gjorde den, eventuella biverkningar (eller vad man nu ska säga), er ålder och ja det var väl vad jag kom på just nu. Jo, även hur många besök på kliniken det behövdes?
Kanske jag borde skrivit att det är en RLE -operation jag funderar på, dvs att få bort åldersseendet, jag är 45 fyllda och börjar få svårt att se på nära håll vilket är urjobbigt!
Jag gjorde LASEK för fyra år sedan. Då var jag 24. Det kostade 24000 på Vårda-kliniken i Malmö. Den enda biverkningen är att jag är lite mer ljuskänslig än förr, så jag använder mer solglasögon än tidigare. Men å andra sidan har jag fått bättre mörkerseende också.
Jag var på kliniken 5 gånger. En gång för bedömning, sen operationen, sen besök en vecka efteråt, ett halvår efteråt & ett år efteråt.
Jag har gjort ICL, som är en operation där de stoppar in en liten extra lins i ögat. Det är alltså inget du tar bort, med laser eller annat, från ögat, utan helt enkelt ett "tillskott". En stor anledning till att jag valde detta alternativ var också för att du redan efter en dag ser bra, du kan köra bil och jobba som vanligt. Det går alltså väldigt snabbt med återhämtningen. Läkaren berättade även för mig att när jag blir äldre, och kommer behöva läsglasögon, så kan man helt enkelt ta ut en lins ur det ena ögat och således behövs inga mer läsglasögon eller annan operation. Det kallas monovision:
"Vid monovision (mono=enkel, vision=seende) är tanken att du har ett öga för att se på långt håll och det andra ögat att läsa med. Ett öga görs då normalsynt, vanligen det dominanta ögat. Det andra ögat görs närsynt, det öga du får läsa med. "
Jag var på kliniken 4 gånger. En gång för att prata om operationen och se om den var något för mig. En gång för att prova ut linser. En gång för operation och en sista gång för att kolla så allt var bra.
ICL är dock ganska dyrt, men man får verkligen valuta för pengarna. Min operation kostade 19900:- per öga. Jag gjorde den hos Capio Medocular i Göteborg. Jag är 27 år.
Gjorde min på båda ögonen för 3 år sen på en ögonklinik vid Globen. Kostade 25000 ca, LASIK och då var jag 30 år. Biverkningarna var att i många månader efteråt blev det lite märkliga sken runt ljuskällor. Inget problem i stort, men lite jobbigt när jag körde bil i mörker, i synnerhet om det dessutom regnade. Men det är borta nu:) Jag upplever inte ökad ljuskänslighet.
Tror det blev 4 besök. Bedömning, op och 2 kontroller.
Jag är bara nöjd! Med personal, att jag fick extra lugnande då jag var rätt nervös var ett stort + :) Men såklart mest för att resultatet var omedelbart och frihetskänslan enorm och att allt var komplikationsfritt!
Lycka till!
Jag ska operera ögonen imorgon. :) Inget att fundera över bara gör o nu finns som ju nära oxå.
Hur finansierade ni operationen? Finns det möjlighet till räntefri avbetalning?
Opererade ögonen för 10 månader sedan, LASIK.
Kostade 35 000 kr och det är det bästa jag gjort!
Inga biverkningar och perfekt syn.
Finns möjlighet till avbetalning, man väljer själv hur länge man vill ha avbetalning.
Inom 1 år = räntefritt.
Jag gjorde LASEK 2004 och det är det bästa jag gjort! Hade runt -6 på båda ögonen. Gjorde den i Umeå.
Jag klantade mig dock rejält och dum i huvudet som jag var gick jag ut på krogen samma kväll. Hade ju skyddslins över och var tillsagd att ta ut den om det blev rött och irriterat. Vilket det såklart blev eftersom det var innan rökförbudet. Ögat var jättetorrt och när jag tog ut linsen följde honhinnan med. Det var inte skönt kan jag säga. Efter jag opererat andra ögat var jag lite smartare och droppade ögondroppar och så (dvs gjorde allt som man SKULLE) och då var det inga problem alls!
Satt och läste vägskyltarna på vägen hem från operationen, helt otroligt.
Observera att det med hornhinnan var helt mitt eget fel, så vill bara säga att man ska följa ordinationen, hehe