• Smultron ett

Första tandläkaren såg 4 hål. En andra tandläkare ser bara 1 hål. HUR är det möjligt??

Var hos tandlägaren för ett tag sedan och då fick jag konstaterat att jag hade 4 hål som måste lagas nu med en gång !

Jag fick panik och blev väldigt ledsen, Dels för att jag inte har så mycket pengar att röra mig med och dels chocken över att jag har så dåliga tänder fast jag sköter dem !!

Jag blev deppig och har undvikit att gå och laga hålen. Har tom ätit godis varje dag nu det sista för jag har tänkt: Vad FAN spelar det för roll. Tänderna är ju kassa ändå!

MEN MEN MEN MEN

Idag skulle jag laga ett av de här hålen.
    Då hittade den nya tandläkaren inget hål där.

Men hon hittade ett annat hål som inte var så bråttom med att laga, samt ett begynnande hål som skulle laga sig själv om jag sköljde med flour varje dag.

WHAAAT????

Hur kan två tandläkare se såå olika???
    Jag är verkligen lättad för jag förstod att det var nå skummt med första tandläkarens utlåtande (men jag litade ju såklart på vad hon sa).

Jag bad om en annan tandläkare den här gången för jag kände inget förtroende för den första och min kännsla var nog rätt !

Jag är den som är den!
  • Svar på tråden Första tandläkaren såg 4 hål. En andra tandläkare ser bara 1 hål. HUR är det möjligt??
  • Smultron ett

Någon mer som varit med om det?
    Kan man anmäla detta på nå vis för så kan det ju inte gå till !!

Hade jag gått till samma tandläkare igen hade väl hon lagat hål som inte finns?? eller??

Jag är den som är den!
  • Chiquiitta

ja jag har faktsikt varit med om likande.. Men de handlar nog lite hur noggrana tandläkarna är.. Men vad tycker du själv är troligt? känns de som du har hål, eller ilar de osv?

• planeraren

Jag har också varit med om det. Gick till en tandläkare som sa att jag hade två hål. Gick till en annan som sa att jag inte hade några. Däremot kunde hon se att det på ett ställe kunde utvecklas till ett hål om jag hade otur. Jag frågade sig hur det kunde komma sig att hål "försvinner". Det hela beror på att olika tandläkare graderar "förändringar" på tänderna olika. Exempelvis tycker den ena att man behöver åtgärda något tidigt medan en annan tycker att man kan avvakta och se vad som händer. Många förstadier utvecklas aldrig till ett hål och en del tandläkare tycker då att det är onödigt att inripa medan en annan vill ...tjäna pengar, vad vet jag, och väljer att ta bort "hålet".

• Smultron ett

Andra tandläkaren sa att den första sett fel på röntgenbilderna.
    Skuggor på röntgen visar hål.

Men skuggorna på mina bilder var visst plack sa den andra då hon hade skrapat med den där vassa grejjamojängen.

Jag känner inget i tänderna, de ilar inte.

Jag kännde ju redan från början att jag inte litade på den första tandläkaren, hon var smått otrevlig och inte särskilt tillmötesgående när jag ställde frågor.

Nu den andra svarade på mina frågor och det var inga problem.
    Förklarade vad som syntes på bilden osv..

Jag är den som är den!
  • Bedan

En tandläkare sa till mig att jag hade ett begynnande hål mellan två tänder som hon inte kunde göra nått åt än. Jag frågade om jag kunde göra nått för att hindra att det skulle bli ett ordentligt hål och fick en fnysning till svar. Ett år senare fanns den tandläkaren av någon outgrundlig anledning inte kvar på kliniken och min nya tandläkare såg inget hål ens på röntgen, MEN 3 månader senare imploderade tanden på det ställe där tandläkare nr 1 sagt att jag haft början till hål, det slutade inte bättre än att jag var tvungen att rotfylla skiten då en vanlig fyllning annars skulle ha kommit för nära pulpan.
    Jag vet inte hur två tandläkare kan se så olika saker, men det händer! 

• Smultron ett
    Bedan skrev 2010-08-02 22:29:37 följande:
    En tandläkare sa till mig att jag hade ett begynnande hål mellan två tänder som hon inte kunde göra nått åt än. Jag frågade om jag kunde göra nått för att hindra att det skulle bli ett ordentligt hål och fick en fnysning till svar. Ett år senare fanns den tandläkaren av någon outgrundlig anledning inte kvar på kliniken och min nya tandläkare såg inget hål ens på röntgen, MEN 3 månader senare imploderade tanden på det ställe där tandläkare nr 1 sagt att jag haft början till hål, det slutade inte bättre än att jag var tvungen att rotfylla skiten då en vanlig fyllning annars skulle ha kommit för nära pulpan.
    Jag vet inte hur två tandläkare kan se så olika saker, men det händer! 
    Men oj.. Där har ju 3 olika läkare sett olika saker?
    Om hålet varit så stort så det krävdes rotfyllning borde de ju sett helt gaaalet fel!
    För man får väl inte så stora hål på 3 månader??
    Jag är den som är den!
  • Radha

En tandläkare i östersund sa att jag hade 10 hål som måste lagas, hon ville ge mig en tid, men jag bor i Göteborg och gick till en tandläkare här som sa att jag inte hade några hål!!! Det blev inga hål heller. Inte där i alla fall.

• Krycke

Ja, tandläkare gör ofta helt olika bedömningar om dina tänder. En del av detta är helt helt falskt. Har gjort många sökningar:
    www.google.se/&source=hp&q=%2Btandl%C3%A4kare+%2Bolika+%2Bh%C3%A5l&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=ac70520bdb1063a2

Finns många bra tandläkare och dom som inte är det, så för säkerhets skull går jag till folktandvården. Har inte haft hål på 10 år men några grr har varit nära. Då har dom sakt att om jag sköter dom bra så är det helt ok. Orsaken till att dom inte söker hål är kanske att dom inte är ute efter vinst, eller?

• Neko

Jag har lagat ett antal hål tidigare. Nu har två olika tandläkare påstått att jag bara har en lagning, men jag har lagat säkert minst 4-5 stycken tidigare. Hur är det möjligt? =S

• Smultron ett

Jag går bara hos folktandvården

Jag är den som är den!
  • Smultron ett
    Neko skrev 2010-08-03 04:56:24 följande:
    Jag har lagat ett antal hål tidigare. Nu har två olika tandläkare påstått att jag bara har en lagning, men jag har lagat säkert minst 4-5 stycken tidigare. Hur är det möjligt? =S
    Lagningarna är kanske gjorda i samma tand?
    Jag är den som är den!
  • Bedan
    Smultron ett skrev 2010-08-02 23:30:35 följande:
    Men oj.. Där har ju 3 olika läkare sett olika saker?
    Om hålet varit så stort så det krävdes rotfyllning borde de ju sett helt gaaalet fel!
    För man får väl inte så stora hål på 3 månader??
    Nej, det var två tandläkare. Tandläkare nr 1 som såg början till ett hål och tandläkare 2 som inte såg det och som 3 månader senare fick äran att rotfylla tanden och få en jäkla massa pengar för det. Och nej, man får inte så stora hål på 3 månader, det borde ha synts på röntgen!
  • Neko
    Smultron ett skrev 2010-08-03 08:45:52 följande:
    Lagningarna är kanske gjorda i samma tand?
    Nej, de var på olika ställen... i senare tonåren. Hade det varit tidigare hade det ju kunnat vara i mjölktänder eller något men nu var det så pass sent =S
  • vap

På 80-talet var det vanligt att "laga" tänder som bara var djupa och möjligen kunde bli hål i senare. De sa då att det var hål även fast det inte fanns några hål. Det hette förebyggande. (folktandvården)

Syrran fick höra att hon hade 9 hål då togs vi från folktandvården till en privat tandläkare som berättade att hon inte hade några hål alls....

Tydligen finns det fortfarande en del tandläkare som arbetar så. Sorgligt. Bra att du gick på magkänslan och träffade en annan tandläkare.

• M  i  a

Vissa tandläkare jobbar på det viset även på Folktandvården, hade en tandläkare för ett antal år sedan som hittade 5 st samma gång och då hade jag ändå varit strax före hos en annan. Båg så långt nästan räcker, tror de får mer pengar på det viset på nåt sätt. FY!

• Smultron ett
    M i a skrev 2010-08-04 19:51:51 följande:
    Vissa tandläkare jobbar på det viset även på Folktandvården, hade en tandläkare för ett antal år sedan som hittade 5 st samma gång och då hade jag ändå varit strax före hos en annan. Båg så långt nästan räcker, tror de får mer pengar på det viset på nåt sätt. FY!
    Men tandläkaren får väl inte mer pengar? Han/hon jobbar väl inte på provision.
    Och tandvården är subventionerad??'

Så jag förstår inte vitsen med att hitta så många hål som möjligt faktiskt... Om det nu inte är privat då.
    Jag är den som är den!
  • idiblon yes

Bra att du fick ett annat utlåtande!

FL är guld.
  • M  i  a
    Smultron ett skrev 2010-08-08 17:49:41 följande:
    Men tandläkaren får väl inte mer pengar? Han/hon jobbar väl inte på provision.
    Och tandvården är subventionerad??'

Så jag förstår inte vitsen med att hitta så många hål som möjligt faktiskt... Om det nu inte är privat då.
    Det är det jag hört från insidan, hur det funkar vet jag inte och om det ff är så men då fick jag insiderinfo att tandläkaren på nåt vis gynnas ju fler hål han hittar.
Svar på tråden Första tandläkaren såg 4 hål. En andra tandläkare ser bara 1 hål. HUR är det möjligt??