• Sofiaochjonas

När kan man börja ha endast ståbräda till syskonet?

Vi vill jättegärna skaffa ett syskon till vår dotter snart. Dock vill jag inte ha en tvillingvagn, tar alldeles för stor plats. Och en P&T är inte ens att tänka på :) Vi tänkte därför vara så "fräcka" och försöka få till ett syskon när dottern kan klara sig med endast en ståbräda på vanliga vagnen.

Så min fråga är, när har era barn klarat sig med endast en ståbräda?

• Svar på tråden När kan man börja ha endast ståbräda till syskonet?
  • Flickan och kråkan

Vi har inte heller syskonvag....och vi har 16 månader mellan våra. Vi har burit och bär yngsta. 2½ år resp. 15 månader är våra idag och det går finfint. Vi använder enbart Brio sitty sulky. Lätt och smidigt. Inte riktigt svar på din fråga, men man klarar sig fint utan syskonvagvagn även tidigare....om det skulle bli så för er .

• 2små2stora

Vi kommer att ha nästan 3.5 år mellan barnen och kommer inte att köpa en syskonvagn utan det blir en ståbräda till äldsta.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • lilyanna

Vi har 2 år o 4 månader emellan och vi har kört enbart ståbräda, har funkat kanon för oss!

Oliver 070327, Alvin 090804
  • pigglet

1 år och 9 månader mellan barnen. Använde syskonvagnen ett par gånger, men det var enklare med ståbrädan. Hade 2 vagnar ibland i stället, tex på semestrar osv.

• solfrost

har exakt 3 år mellan och har varken ståbräda eller syskonvagn.
    Antingen bär vi bebisen och stora åker eller så åker bebisen och stora går

små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
  • 2små2stora
    Sofiaochjonas skrev 2010-08-02 22:20:25 följande:
    Har ni haft endast ståbräda vid längre turer också?
    Vi kommer att använda oss av 2 vagnar på de långa hundpromenaderna. Annars blir det att bära bebisen och ta den stora i vagnen.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Linn 80

Beror ju helt på när de slutar på dagen. Hur långa promenader du tar per dag osv.
    Från 3år hade vi ståbräda

• Xay1de

Vi kommer att ha 2 år och 10 månader mellan syskonen och jag vägrar syskonvagn. Storebror får snällt gå bredvid eller stå på ståbräda. Han är 2 år o 3 mån n och tycker redan nu bäst om att promenera istället för att sitta i vagnen

• ploten

Vi har 2 år och 2 månader mellan och valde att köpa ståbräda till bebisens liggvagn samt en separat sulky till storebror. Vi hade storebror kvar på dagis, och dit funkade det med ståbräda eller att han gick själv (ca 10 min promenad). För mig var det aldrig aktuellt att gå långpromenader med båda barnen. Jag gick promenader bara med bebisen, och då var jag jätteglad att slippa släpa runt på en syskonvagn med bara bebis i (som jag såg många mammor göra). Om vi gick långpromenader var vi hela familjen, och då tog vi varsitt barn i varsin vagn. Detta passade oss perfekt.

• Linn 80
    ploten skrev 2010-08-04 21:04:10 följande:
    Vi har 2 år och 2 månader mellan och valde att köpa ståbräda till bebisens liggvagn samt en separat sulky till storebror. Vi hade storebror kvar på dagis, och dit funkade det med ståbräda eller att han gick själv (ca 10 min promenad). För mig var det aldrig aktuellt att gå långpromenader med båda barnen. Jag gick promenader bara med bebisen, och då var jag jätteglad att slippa släpa runt på en syskonvagn med bara bebis i (som jag såg många mammor göra). Om vi gick långpromenader var vi hela familjen, och då tog vi varsitt barn i varsin vagn. Detta passade oss perfekt.
    Då tar man ju enkelvagnen om man bara har bebis
  • Lisa med barn

Vi har 2 år mellan barnen. Eftersom vi fick tvillingar var ståbräda enda alternativet då båda platsena blev upptagna i tvillingvagnen. Fast min äldsta flicka gillar att springa själv och har inte använt vagnen så mycket från att hon var ca 1,5 å utan hon har tagit med vagnen ifall att hon blev trött.

Hur gammal är din dotter? Lycka till med "tillverkningen".

• Sofiaochjonas

Hon är 4 månader nu :) Jag är ju ganska beroende av att komma iväg längre promenader (om det nu ens är så enkelt med två småbarn.. ;) ) eftersom vi har hundar som måste ut. Därför vi inte riktigt vet hur vi ska lösa det.

• Skorpan081

Vi har två år mellan våra barn. Första 10 månaderna bar jag lillebror och storebror åkte vagn - men jag kunde lägga ner lilla där om det behövdes (typ vid lekplats). Sen köpte vi ståbräda när stora var ca 3 år och det funkade rätt bra, men inte för utflykter och så. Nu har vi en P&T (barnen blir 2 & 4 i september) och den är kanon! Gör inget om ingen vill åka för vagnen är smidig, men båda sover middag och vilar sig emellanåt.

Svar på tråden När kan man börja ha endast ståbräda till syskonet?