• Begga

När egen Nintendo spelkonsol?

Frågar er mammor till lite äldre barn.  När fick era barn / när tycker ni det är lämpligt att barn får sin egen Nintendo spelkonsol ?

Min son fyller 5 nu i augusti och har önskat sig en sån.  Maken tycker det är okej men jag tvekar.  Grabben är spel och datortoooookig (som kanske alla i hans ålder?), kan sitta hur länge som helst och är faktiskt oerhört duktig på att spela.  Hemma har vi ingen XBox eller sånt.. enbart dator. Vi kvoterar hans speltid till 1-1,5 timme varannan dag OM han varit duktig.  Skulle säkert göra samma med Nintendon.

Så ... vilken ålder ?!

• Svar på tråden När egen Nintendo spelkonsol?
  • JoaMel

Hej!!

Min son är idag 10 år och fick sin första konsol när han var 7 år. Det tyckte jag kändes som en bra ålder och man kan då anpassa spelen till åldern.
    5 tycker jag personligen är lite tidigt, men det beror ju helt på hur mycket man orkar bråka om speltid och hur sammarbetsvilligt barn man har.

Lycka till !!

• Michaeala

Jag är ingen färälder med äldre barn, men mina föräldrar köpte en spelkonsoll (nintendo 8 bit) när jag var 7 år gammal, mina syskon var 4 och 1 år, och en unge var kvar i magen just då. 

Vårt barn som kommer i januari kommer oundvikligt bli spelnörd sen födseln eftersom vi redan har massa konsoller och är riktiga nördar själva hehe..

ett arv från vår uppväxt kanske ;) Även sambon fick sitt första nintendo vid samma ålder som jag ^^

• Lakritstrollet75

Min son var 5.

Tycker man kan vara lite lyhörd för om kompisarna har tv-spel eller inte. Har de det och man inte låter sitt barn få av ren princip eller så så blir det lätt att barnet blir utanför om tex alla i klassen har. Sedan kan ni ju begränsa spelandet till en timme om dagen eller liknande vad ni tycker passar. Man lär sig otroligt mycket på att spela tv-spel (om det är bra och vettiga spel förstås) tex koordinationsförmåga, koncentration och ofta tvingas man lära sig läsa för att hänga med.

• Lusthan

Min son var 7,5 ungefär när han fick sin Nintendo DS. Han fick den i julklapp förra året. Han blev jätteglad men kan sitta lite för mycket vid den och spela. Ibland får jag ta bort den så han gör annat.

• Mälaröbo

Min son fick ett nintendo ds när han var 4,5 år. Vi hade tydliga regler. Han fick spela på onsdagar och på lördagar (om det funkade i övrigt).
    Reglerna behövdes i ca 6 månader, tills han tröttnade på nya spelet. Nu har vi inga regler och han spelar kanske max 1 timme/vecka.
    Om/när vi köper nåt nytt spel kommer vi att återinföra reglerna.

• smulpaj01

Min son fick sitt första x-box när han var 5 år. Idag är han 9 år och vi har de flesta spelkonsoler hemma nu

• smulpaj01
    smulpaj01 skrev 2010-08-05 15:06:04 följande:
    Min son fick sitt första x-box när han var 5 år. Idag är han 9 år och vi har de flesta spelkonsoler hemma nu
    Vi behöver inga regler heller. Han spelar ganska ofta, men han väljer att leka med sina kompisar i första hand - vilket blir ännu oftare.
  • Begga

Tack för alla svar :) 
    Ja vi har regler för datorspelstid (vad, när och hur mycket) men jag tror att det kommer att bli svårare att sätta regler för något som han ser som sitt eget.  Datorn är ändå pappas dator som han får "låna".  Han har alltid lika svårt att sluta stackarn.

Tror faktiskt att jag kommer försöka övertyga maken att vänta lite till.  Finns så mycket annat som grabben vill ha, som för mig känns... sundare... på något sätt ;) 
    Kanske kan tillägga att maken är dataspelsberoende (WoW) och jag på min höjd spelar Tetris ! :D  Ganska olika ståndpunkter ang detta på hemmet....

• Mälaröbo
    Begga skrev 2010-08-05 21:42:32 följande:
    Tack för alla svar :) 
    Ja vi har regler för datorspelstid (vad, när och hur mycket) men jag tror att det kommer att bli svårare att sätta regler för något som han ser som sitt eget.  Datorn är ändå pappas dator som han får "låna".  Han har alltid lika svårt att sluta stackarn.

Tror faktiskt att jag kommer försöka övertyga maken att vänta lite till.  Finns så mycket annat som grabben vill ha, som för mig känns... sundare... på något sätt ;) 
    Kanske kan tillägga att maken är dataspelsberoende (WoW) och jag på min höjd spelar Tetris ! :D  Ganska olika ståndpunkter ang detta på hemmet....
    Visst kan man vänta, men inte ska du göra det för att regler inte funkar när något är "hans"!
    Jag säger inte att just du har svårt att sätta gränser, men tänk problemen med tonåringen med egen dator om man inte ens kan få en liten att följa regler kring spel...
    Oavsett vad det gäller så är det nog bra att börja tidigt med tydliga regler kring vem som bestämmer.
  • Begga
    Mälaröbo skrev 2010-08-06 00:34:51 följande:
    Visst kan man vänta, men inte ska du göra det för att regler inte funkar när något är "hans"!
    Jag säger inte att just du har svårt att sätta gränser, men tänk problemen med tonåringen med egen dator om man inte ens kan få en liten att följa regler kring spel...
    Oavsett vad det gäller så är det nog bra att börja tidigt med tydliga regler kring vem som bestämmer.
    Mycket bra poäng !  Skulle eventuellt vara en bra träning.  Går ju inte att undvika mer och mer gränsdragning men tyvärr gör man det mer än gärna med en 5 åring ;)  Desto mindre konflikter desto bättre .... men funkar inte i längden.
    Tar in detta i diskussionen.  Tack än igen :)
  • Schnitzel

Jag fick mitt första lilla Gameboy när jag var 4 år, sen har samlingen byggts på. Jag är en riktig spelnörd och min dotter på 2.5 spelar numera med mig, dock så får det bli EyePet för hennes del samt Wii Tennis. Men jag tänker aldrig sätta någon åldergräns eller speltidsgräns. Skulle jag märka att hon far illa av det, ja då är det en annan femma. Då rycker jag kablarna. Man får helt enkelt vara uppmärksam på sitt barn.

• Mälaröbo
    Schnitzel skrev 2010-08-06 08:42:37 följande:
    Jag fick mitt första lilla Gameboy när jag var 4 år, sen har samlingen byggts på. Jag är en riktig spelnörd och min dotter på 2.5 spelar numera med mig, dock så får det bli EyePet för hennes del samt Wii Tennis. Men jag tänker aldrig sätta någon åldergräns eller speltidsgräns. Skulle jag märka att hon far illa av det, ja då är det en annan femma. Då rycker jag kablarna. Man får helt enkelt vara uppmärksam på sitt barn.
    Man ska nog aldrig säga aldrig, för precis som du själv säger så kan du ju märka att hon far illa av det.
    Min son struntade i allt annat när han fick sitt spel, kompisar, leka med andra saker osv, osv. Han bev sur och tvär, tjatig och ville bara sitta inne och spela.
    Dottern däremot spelar lite då och då och har inte haft nån fixering alls.
  • JWM

när dom är ca 9-10 år

här avvaktar vi så länge det går med DS o liknande
    tycker det är ännu en onödig grej bara...
    dom har ju vanliga wii

Svar på tråden När egen Nintendo spelkonsol?